Mastiff
Jeg vurderer å smekke en lysbjelke på båten, til de gangene der jeg trekker krepseteiner og blir forsinket av et eller annet. Jeg har en i siktet som jeg tror kan funke greit hvis at jeg setter den til å lyse framover, så det blir strølys på dekket til å jobbe, i tillegg til at jeg kan kjøre innover uten å dra fram lommelykta. Og før den vanlige "få deg nattsyn, og slutt å plage folk" og sånt kommer, så pleier det ikke å være andre ute i det området der jeg går på denne tiden, så jeg plager ingen. Dette er bare til bruk i vinterhalvåret.
Men hvor tykk kabel trenger jeg til det lyset, som ifølge informasjonen krever 140 watt i 12V for å gi knapt 10 000 lumen? Det er snakk om rundt to-tre meter kabel ført skjult inni aluminiumsrørene, og jeg har en fortinnet 2,5-kvadrats kabel som allerede ligger opp til taket. Den er selvsagt mer enn god nok. Men problemet er at det bare er den ene lederen i den som er ledig, og det blir umulig å få trukket flere kabler inni rørene som går til taket. Så derfor lurte jeg på om jeg skulle ta minus fra gods, men jeg vet ikke hvor lurt det er på en aluminiumsbåt. Hvis jeg ikke skal gjøre det, må jeg ta minus fra kabelen som går opp til lanternene, og den er bare 1,5-kvadrats. Et tredje alternativ er å ta minus fra høyttalerkablene, som også er 2,5-kvadrats. Men jeg vet ikke om det kan skade lysbjelken å ta minus derfra. Egentlig tror jeg ikke det, for minus er vel minus, men det ville være greit å høre fra noen som vet sånt sikkert.