Mastiff
Og der kom løsningen til meg som ved et lynnedslag, etter at lysbjelken er hentet men ikke montert: Jeg kan legge opp 12V+ og 12V- i to passe feite kabler fra hovedbryteren gjennom alurørene bak på "styrehuset" (jeg har liggende en godt isolert, 10 mm2 silikonkabel der det aldri bør komme noen krypstrøm), til en IP67 koblingsboks jeg monterer opp under taket. Oppi den plasserer jeg fire ekstralysreleer (ett til arbeidslys bak, ett til arbeidslys framme, ett til lysbjelken og ett til lanternene, med plass til et til hvis jeg får lyst til å ha horn i båten).
Så bruker jeg de tynne kablene som går opp fra bryterpanelene framme i "styrehuset" til å svitsje releene og fører 4 mm2-kabel til lysbjelken, dermed kan hver kabel styre to lys, så jeg har alltid noe i reserve. Og for å være helt sikker, lar jeg disse styrekablene gi minus til releene, ikke pluss. Da går det ikke noe gjennom de tynnere kablene som kan skade noe som helst i båten. Problem løst, tror jeg.
Edit: Og for ekstra sikkerhet kan jeg jo legge strømmen inni røret opp til taket inni en myk gummislange, jeg har liggende en etter en elendig spylepumpe jeg brukte i den forrige båten.