Jump to content

Brukes det spesielle kabelsko til 220V, eller er kan det brukes vanlige for 12V?

Mastiff

Recommended Posts

Jeg har lagt ned vann til båten for spyling og diverse, og den skal brukes året rundt. Hytta ligger rundt 10-15 meter høyere enn der slangen kommer ut. Jeg har to høykvalitets magnetventiler jeg skal bruke i systemet, inne på våtrommet i hytta, styrt av Z-Wave eller 433 mHz fjernstrømbrytere. Den ene skal åpne og stenge for vannet, og den andre skal slippe luft inn i systemet oppe i hytta, så vannet renner nedover og tømmer slangen for å unngå at det fryser de gangene det faktisk er minusgrader i Mandal. :giggle: Problemet er at importøren av magnetventilene ikke klarer å skaffe meg riktig tilkobling til dem (de er 3-4 år gamle), og de foreslår at jeg kjøper nye magnetventiler til 2500 kroner per stykk. Det nærmeste jeg kommer, er de jeg har nå. Kappen til pluggen passer til festet på ventilen, så det vil bli helt vanntett, men innmaten i den passer ikke til strømtilkoblingene og jord. Tungene er standard kabelsko, og det vil vel være minimalt med ampere som går gjennom der. Kan jeg da bruke vanlige 12V kabelsko, eller får man tak i spesielle kabelsko til dette? Jeg bruker i så fall de med krympeplast, sikkert med litt ekstra krympeslange på.

Jeg vet ikke om det er umuligå få tak i, men den importøren jeg kontaktet, sa at de ikke var i salg lenger. Sånn ser de ut, merket er Sirai:

bilde.png.2a690ced56280da507fe67db1075a127.png

Og strekkavlastning og vanntetthet er ikke noe problem, her er pluggkappen, som passer på:bilde.png.d7ce6befc528b612e93ebfa5db3f805f.png

Som du ser, er det både strekkavlaster og vanntett (vel, iallfall vannbestandig, de er jo ikke beregnet for nedsenkning) pakning på den.

@Fantino Takk! Jeg bruker en presstang som er godt nok til at det aldri har løsnet noe jeg har klemt på med den. :) Men jeg skal bruke vanlig kabel, av typen som brukes til strømkabel for stasjonære pc-er, jeg har en solid bunke sånne liggende.

@snekkerbod Takk, men det tar jeg ikke sjansen på. Disse er av god kvalitet og godkjent for innendørs bruk (og faktisk også til fjøsbruk...), 12V fra Aliexpress måtte jeg i så fall hatt utenfor hytta for å være sikker.

Fantino skrev 3 minutter siden:

Går jo an å lodde etter pressing og krympe plast over etterpå også, men det er sikkert ikke etter boka ?

Det er mange merkelige bøker ute og går. Om jeg skulle skrevet en slik bok, hadde dette kommet på første side.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Den der ligner veldig på den jeg kjøpte fra Farnell, via Digitalimpuls (som først sendte meg en kvadratisk en som ikke passet og så en avlang en som passet på, men hadde jordtungen 3 mm feil). Hadde jeg hatt tilgang til den du lenker til, så ville jeg jo tatt sjansen på å prøve. Er det noen steder du et som selger til privatpersoner? Jeg har ikke grossisttilgang. Jeg sjekket via en elektriker, og det eneste stedet de kunne få noe lignende fra, måtte man kjøpe ti av gangen, og de visste ikke engang om den var helt riktig...

Det var nytt for meg, jeg trodde de var ren grossist. Takk! Men de har ikke den modellen (eller det merketI) der, og jeg har som sagt vært gjennom to så langt som ikke passer. Du vet ikke tilfeldigvis hva den tilsvarende heter der? Problemet for meg var at teknisk sa det kunne være flere forskjellige og så valgte den gale to ganger, selv om bildene som sto på de to forskjellige var helt like. Og til slutt sa de at den ikke var i salg lenger. Men det kan selvsagt ha vært fordi de var lei av saken... Jeg var iallfall veldig lei av dem! :lol:

Mastiff skrev 46 minutter siden:

Takk, men det tar jeg ikke sjansen på. Disse er av god kvalitet og godkjent for innendørs bruk (og faktisk også til fjøsbruk...), 12V fra Aliexpress måtte jeg i så fall hatt utenfor hytta for å være sikker.

Forstår  ikke.

12V kan du rote med .

220V krever elektrikker og samsvarerklering hvis det skulle brenne.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

• 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...