Korsfjord
Jeg åpner like godt min første prosjekttråd nå, selv om det nok blir mest aktivitet til våren. Jeg kjøpte i vår denne båten av type Rana 17 DC lux, i et anfall av båtabstinens. Da hadde jeg vært uten egen båt i rundt 10 år, og abstinensen falt sammen med noe som kan være en slags 40-årskrise,der jeg har fått et ønske om å bli mer praktisk og teknisk anlagt. Tidligere har jeg bare hatt et par småbåter med små påhengere av nyere dato, som ikke har krevd annet enn vanlig, enkelt vedlikehold. Jeg hadde også en seilbåt en kort periode, men denne var i meget god stand og dessuten enkel og ukomplisert. Erfaringsgrunnlag mitt er derfor heller smalt når det kommer til reparasjon av båt og motor. Litt "skrivebordskunnskaper" kan nok mobiliseres etter å ha lest litt båtblader og fulgt dette forumet i noen år. Tanken med Ranaen var altså å kjøpe en båt som kunne brukes med en gang, men som også kan være en slags "læringsarena" for en litt småklønete akademiker som ønsker å bli litt mer praktisk?
Båten er altså en litt sliten Rana 17 fra 1985, med en Johnson 30 hk totakt fra 1996 (eller var det 97? Spiller vel liten rolle)
Jeg har brukt båten en del i sommer, etter å ha lært meg å skifte impelleren via YouTube - akademiet. Styrekabelen måtte også byttes før båten var fit for fight. Ellers har jeg ikke gjort annet enn å vaske og bunnsmøre. Ny kalesje har jeg også kjøpt.
Nå er båten satt på land og skal pakkes inn. Kalesjen tas hjem. Motoren skal konseveres. Fikk ikke kjørt motoren i ferskvann, stampen jeg fikk låne av min far var for grunn til at motoren klarte å suge opp kjølevann. Jeg får få tak i slike "øreklokker" til kjølevannsinntaket i stedet.
I løpet av våren er tanken å:
* bytte ut stolene. De originale er ødelagt etter at forrige eier har brukt båten lenge uten kalesje.
* nye vinduer og vinduslister. Her er det gliper og sprekker i gummilistene, og glassene er krakelert, slik de ofte blir etter mange års bruk. Lekker gjør det også. Jeg får lese meg opp her på forumet om hva slags glass jeg skal gå for. Det kunne for eksempel vært greit å hatt vindusviskere.
*Male benker og styrekonsoll i en annen farge enn den brune 80-tallsfargen. Jeg teller litt på knappene vedrørende skai-polstringen rundt omkring i båten. Om jeg velger å beholde dem, blir det å trekke dem om i mer tidsriktige farger.
* Bunnstoffet går veldig høyt opp forut i baugen. Ikke pent i mine øyne. Om det lar seg gjøre å fjerne noe av det uten å skade gelcoat vil jeg vurdere sterkt å gjøre det, for å få en penere vannlinje. Vurderer også å ta drittjobben med å skrape bunnen ren for gammelt bunnstoff, prime og stoffe på nytt.
* Montere nytt elektrisk anlegg, nye lanterner og tilkoblingsmuligheter for kartplotter /ekkolodd. Eventuelt vindusviskere også. I dag er El-anlegget en spaghetti som ikke har vært i bruk på årevis. Bare til å få ut.
* Sikkert noe mer også...
Trenger nok litt tips og råd etterhvert.
Her er litt bilder av herligheten: