tom Cognac
I august i fjor kjøpte jeg en 1986 modell Flipper 640 HT. Sammen med svoger dro jeg for å se på båten hos selger. Båten så egentlig hel og grei ut. Kun litt kosmetisk arbeid tenkte jeg. Skrogreparasjoner har jeg gjort på båter jeg har eid før. Salget ble gjennomført og selger var så hyggelig og grei at han fraktet båten hjem til min eiendom.
Våren 2020 ble brukt til å slipe, sparkle og pusse skroget under fenderlist for lakkering. Jeg greide å oppspore RAL-koden til den røde stripen. Det var vanskeligere å finne RAL-koden til det hvite skroget. Det ble å kompromisse, men jeg ble ganske godt fornøyd. Jeg kjøpte lakk hos DE IJSSEL (dycas.no) og fikk en fantastisk god service og mange gode råd og tips av Maurice - takker! Båten kom seint på vannet (24. juli) og ble brukt ganske ofte. På brygga fikk jeg flere kommentarer for det fine skroget. Jeg fortalte at det var nylig lakkert, og lakk påført med rulle. Mange nektet å tro det. De mente at båten hadde blitt lakkert hos et firma som kun drev med lakkering av biler.
Utover sommeren fant jeg ut at skrogkledningen innunder hardtop'en ikke var god nok. Dette er nok ikke originalkledningen. Den er slurvete og stygt lagt på. Neste prosjekt blir å rive ut kledningen, skru ut vinduene, lime på ny kledning og lakkere skroget over fenderlist (gammel fenderlist var slarkete så den er revet av og skal kjøpes ny fra Parma Plast - i gråfarge) Videre skal putene i forpiggen byttes ut med nye siden de som er nå er delvis gått i oppløsning.
Nå er båten tatt på land og på et litt underlig vis gleder jeg meg til å ta fatt på resten av oppussingen. Jeg skal gjøre mest mulig klart nå i høst så det bare blir "kosejobbing" til våren. Foruten ny fenderlist kommer det nye kryssholdt og pullere i forkrommet (vil ikke ha aluminiumen som sitter på), det kommer en ny pulpit i rustfritt + håndrekke på HT-taket, og ny mast med horn, nav.lanterne og ankerlanterne (topplanterne). Ny kalesje kom i våres. Jeg håper å få henne på vannet i slutten av mai - begynnelsen av juni. Det er vel med båt som med hus - det er alltid noe å holde på med. Min kone sier jeg har fått den andre kvinnen i mitt liv