Chiefengineer
Jeg kan skrive litt om mine erfaringer med denne pumpa fra forrige båten med 2 x D6 på faste akslinger.
Først og fremst. Denne lekkasjen må du reparere før du starter sesongen da sjøvannet etter all sannsynlighet har gått inn i lagret og ødelagt dette gjennom vinteropplaget. Og da vil kjøring før reparasjon medføre fare for et større havari. Jeg var heldig og avdekte dette i tide.
Jeg observerte også en tilsvarende lekkasje på min motor da jeg satte båten på land og i hus for opplag på senhøsten.
Henteturen neste vår tok jeg i sammenheng med sesongstart og den ble derfor forlenget til ei helg, og ble litt lengre enn å bare ta båten rett hjem.
En morra jeg var nede og peilet før oppstart ila turen så jeg reimstøv under pumpa ved ene motoren. Der jeg hadde observert en vanndråpe forrige høst. Etter oppstart kjørte jeg sakte ut havna og gikk ned og sjekket pumpa. Den ble raskt lunken pga dårlig lager mens den andre pumpa holdt seg helt kald så denne motoren ble stanset resten av hjemturen. Forøvrig ikke noen ulyder å høre.
Etter å ha fått kontroll på delene etter tegninga over ble disse bestilt fra Weiberg gulliksen som hadde det som trengtes på lager. Lagrene får man over disk på en materialforretning mens den mekaniske tetninga må du få fra Volvo. Evt. låsering etc. Det er ikke en vanlig simmering men en komplett mekanisk, keramisk tetning.
Reimhjulet byr på utfordringer å få av akselen slik det er konstruert og det må av før man kommer til låseringen som må fjernes for å trekke akselen ut av lagerleiet. Man mangler tilkomst for mothold da det nesten ikke er klaring mellom bosset i reimhjulet og pumpa i det hele tatt i sammensatt posisjon, og vingene som holder bosset mot ytre del av reimskiva er alt for tynne til å sette press på med ters. Jeg endte med å ødelegge reimhjulet (med hensikt) da jeg ikke så noen annen utvei, og måtte dermed også ha dette nytt. Dette fantes også på lager hos Gulliksen....
Da jeg fikk alle delene av akselen kom det fram at akslingen hadde pittings-korrosjon (groptæringer) i området der den mekaniske tetninga hadde sitt anlegg mot aksel, dvs. innenfor impeller. Antakelig var dette årsaken til lekkasjen da tetninga forøvrig så helt fin ut og jeg hadde ikke hatt noen episoder med tetthet i sjøvannsfilteret som skulle føre til varmgang i tetninga som følge av mangel på vannsirkulasjon i pumpa. Motoren hadde ikke så mange hundre timer på telleren og med gode gjennomstrømning i forholdsvis store sjøvannsfiltere så var forholdet med pittings merkelig. Det er ofte et tegn på kavitasjon som følge av at den har arbeidet med for lavt sugetrykk.
Akselen ble slipt helt ren på anleggsflata med vinkelsliper/stålbørste mens den roterte i dreiebenken, og jeg la deretter et tynt belegg med kjemisk metall av god kvalitet/anerkjent merke som jeg kjøpte hos den lokale skipshandleren over den eksponerte flata før denne ble rettet av med dreiestålet i dreiebenken etter tørking. Var sannsynligvis en tier eller to over den originale diameteren da ettersom hele flata var dekt av kjemisk metall i det eksponerte området. Men den hadde da fått en helt plan og fin overflate og pumpa ble satt sammen igjen med god smøring på akslingen da mech-sealen skulle på. Etter oppstart fungerte alt sammen utmerket og like uproblematisk resten av årene jeg hadde båten.
Som man ser på deletegninga leveres ikke akselen som enkeltdel, så har den pittingsskader og pumpa skal overhales så er reparasjon eneste løsning. Enten med kjemisk metall, påleggssveising eller annet. TIG-sveising ble vurdert men jeg ønsket å unngå varmepåvirkning pga. faren for å lage skjevhet i akslingen så jeg valgte kjemisk metall.
Edit: Fant noen bilder av dette som jeg vedlegger.
Tilnærmet null klaring mellom pumpeboss og reimhjul:
Tæringsskader på aksling ved mekanisk tetning:
Tæringsskader på aksling:
Pumpe før reimskiva ble fjernet, vingene er nå brukket helt av.
Aksling etter avretting i dreiebenk med nytt lag av kjemisk metall på tetningsflata
Litt av den gamle mekanisk tetninga:
Aksling før montering med nye lagere:
Alt montert sammen, klart for å sette på reimskiva: