Jump to content

Finansiere båt med utleie

LAKA

Recommended Posts

Driver med utleie av hytter på fritiden og opplever stor etterspørsel. Hyttene finansierer seg selv og gir et greit overskudd hvert år. I praksis har vi fri tilgang til to store flotte fjellhytter som nedbetaler seg selv. Vil det være mulig å få til noe lignende ved å investere i en moderat nyere seilbåt?  Jeg ser for meg en velholdt 2012-2013 modell av velkjent fabrikat i størrelse 30-34 fot med seks sengeplasser. Prismessig så får man fine eksemplarer mellom 600 000 og 800 000. Ser for meg en leiepris på ca 20 000,- per uke (dette er kanskje litt høyt) og utleie 5 uker hvert år. Jobber innenfor undervisning så har ca 10 uker sommerferie hvert år, så ingen problemer å leie ut noen av disse ukene. Med samlet leieinntekt på 100 000 så ser jeg for meg å dekke alle utgifter med båten og kanskje ha et lite overskudd hvert år som kan gå til avsetning/verditap på båten. Med kun fem utleieuker i året så vil jeg være veldig kresen på hvem som får leie båt. Ser for meg å utelukkende leie ut til erfarne seilere som har hatt båt selv i mange år og som kan dokumentere kunnskaper og erfaringer. 

Hva tenker forumet? Er jeg for optimistisk med tanke på prosjektet? Målet er ikke å tjene penger på dette, men å slippe utgifter ved å ha seilbåt. 

Båter som leies ut vil nok bli utsatt for langt mer slitasje enn det hytter vil bli. 
For å sette det i en sammenheng en hytteutleier nok både frykter og forstår:
Å leie ut båt til folk som ikke selv har båt vil nok gi lignende slitasje som å leie ut en hytte til 15 festglade 19 år gamle gutter fra Bærum, på nyttårsaften. :giggle:

Vil tro prisen på vedlikehold og inspeksjon (du bør ha dykker eller løfte båten ved hver innlevering) fort vil kunne overgå prisen for utleie. 

Kanskje en mellomting ville være å sterkt se an hvem man leier ut til, og så ta det som en liten påspedelse av inntekten i stedet for å aktivt gå inn for å leie ut så mye som mulig?

Redigert av Havelle (see edit history)

Jeg vet om folk som kjøper båter "det ikke er så farlig med" til ca 40-60000 og leier dem ut med bra fortjeneste. Da påhengsmotorer av eldre årgang (totaktere) og 16-18 fot på henger. Større seilbåter er jo noe helt annet. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Solseng skrev 15 minutter siden:

Ser vel også for meg at man nesten må ha en særforsikring som kan dekke større skader ved f.eks. grunnstøting, skade på rigg o.l.

Ja er jo et eget punkt i båt forsikring, en må krysse av på angående utleie.

Å ja kan nok fort bli en goe del dyre med utleie.

En liten skjærgårdsjeep er jo enkel å sjekke etter utleie. Men en seilbåt med svær kjøl er noe annet. Å tenker forsikringselskapene har en goe del erfaring med sådan, å fort priser inn stor sjangs for skader.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Havelle skrev for 2 timer siden:

Båter som leies ut vil nok bli utsatt for langt mer slitasje enn det hytter vil bli. 
For å sette det i en sammenheng en hytteutleier nok både frykter og forstår:
Å leie ut båt til folk som ikke selv har båt vil nok gi lignende slitasje som å leie ut en hytte til 15 festglade 19 år gamle gutter fra Bærum, på nyttårsaften. :giggle:

Det er jeg klar over. Og som jeg skrev i mitt startinnlegg så vil det kun være aktuelt å leie ut til folk som selv har hatt seilbåt og som har relativt lang erfaring og som kan dokumentere kompetanse og kunnskaper. Med fem ukers utleie årlig så trenger jeg kun 2-3 leietakere som leier en eller to uker hver. Det er altså ikke snakk om å maksimere utleieinntektene, men å dekke inn kostnaden ved å ha seilbåt. Det vil ikke bli aktuelt med løft etter hvert utleie. 

Årlige kostnader ved å ha en slik båt har jeg beregnet til: 

Rentekostnad minus skattefradrag: 18 000,-.  (båt til 700 000,-)

Båtplass (eier plassen selv): 5000,-

Årlig service/utgifter motor: 10 000,-

Årlig pris for å ta båten i forbindelse med bunnsmøring (gjør arbeidet selv): 5000,- 

Verditap: 40 000,-

Forsikring: 12 000,- (har innhentet pris på utleieforsikring i dag)

Uforutsette utgifter: 10 000,-. 

Vanskelig å sette verditap, men tenker jeg har tatt godt i. Kjøper jeg f.eks en 2010 modell 34 foter av velkjent fabrikat til 700 000, så er det vanskelig å tenke at jeg ikke skal få 300 000,- for båten etter 10 år. 

Til slutt så vil jeg jo si at jeg prinsipielt syns det er for ille at dyre flotte båter ligger til kai store deler av året. Det å kunne leie ut og se at båten blir brukt gir meg stor glede og gir meg også litt bedre samvittighet for å investere såpass mye penger. 

Redigert av LAKA (see edit history)

Liker ideen og har tenkt tanken selv, men jeg tror du undervurderer kostnadene en del. En seilbåt som nærmer seg ti år vil nok ha vesentligt høyere vedlikeholds/,oppgraderinga kostnader en det du har stipulert her. Seil, kalesje, elektronikk, batterier, drevbelg, løpende rigg, er eksempler på hva som ofte koster penger på en slik båt. Hvis båten skal brukes i utleie, ville jeg ikke lagt meg på under 50000,- årlig i for reparasjoner/oppgraderinger.

Kallethekid skrev 2 minutter siden:

Liker ideen og har tenkt tanken selv, men jeg tror du undervurderer kostnadene en del. En seilbåt som nærmer seg ti år vil nok ha vesentligt høyere vedlikeholds/,oppgraderinga kostnader en det du har stipulert her. Seil, kalesje, elektronikk, batterier, drevbelg, løpende rigg, er eksempler på hva som ofte koster penger på en slik båt. Hvis båten skal brukes i utleie, ville jeg ikke lagt meg på under 50000,- årlig i for reparasjoner/oppgraderinger.

Det kan godt stemme det, men tenker at med maks fem uker i utleie så begrenser det seg litt. Men mulig jeg må øke den posten litt, så kan jeg muligens regne litt mindre i verditap hvis båten løpende holdes oppdatert. 

Jeg leide ut 38 fot seilbåt i fire uker to somre på rad. Første året ble det litt stress med skifte av leietager hver uke, andre året leide jeg ut i fjorten dagers bolker og det var bedre

Det var stort sett barnefamilier som leide og båten var rengjort og strøken etter hver leietager. Jeg avslo en leietager, en ung mann som skulle leie i 5 uker med kamerater som skulle hoppe av og på ila. perioden (!).
Jeg måtte utvide forsikringen til å dekke utleie og gikk grundig over området innvendig rundt kjølinnfestingen etter hver utleieperiode. Ingen skader på båten ila. utleieperiodene.

Redigert av Lazyjack (see edit history)

Har ikke selv erfaring med utleie av båt. Derimot hus og leiligheter som er noe helt annet. Å lage noe fortetning ut av det tror jeg er umulig. Det har mange ( også båtprodusenter) prøvd uten hell. 

Derimot  å får inn litt av vedlikeholdet og verditapet  er sikkert mulig men med relativt høy risiko. En grundberøring med den type båt i Juni ødelegger resten av sesongen om man er uheldig. 

Personelig hadde jeg satset på en eller to faste leietakere isteden for å gå på det åpne markedet. 

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Liker tanken din, men støtter kallethekid på det han nevner. Hvis jeg skulle leid en seilbåt i en uke for 10-20000 hadde jeg forventet at alt fungerte knirkefritt. Jeg tror du må bruke mye tid på vedlikehold i tillegg til penger for å kunne levere det produktet en leietager vil forvente. Jeg har en ti år eldre båt enn din, og selv om jeg driver løpende vedlikehold er det alltid noe som må fikses underveis på ferie. Skulle jeg unngått det hadde det krevd mye tid og kunnskap for å forutse ethvert vedlikehold. Riggen bør også være i topp stand ved utleie. Og deler til den er ikke billig. 

Og uforutsette utgifter blir fort mer enn 10'. Et eksosbend her og et forseil der. Kanskje du må leie ut med deg selv som vaktmester/skipper?;)

Alternativ er å tenke at båten koster deg 200' i året, men at du er heldig som bare må ut med 100' av de selv!

Redigert av willmasta (see edit history)
willmasta skrev for 7 timer siden:

Liker tanken din, men støtter kallethekid på det han nevner. Hvis jeg skulle leid en seilbåt i en uke for 10-20000 hadde jeg forventet at alt fungerte knirkefritt. Jeg tror du må bruke mye tid på vedlikehold i tillegg til penger for å kunne levere det produktet en leietager vil forvente. Jeg har en ti år eldre båt enn din, og selv om jeg driver løpende vedlikehold er det alltid noe som må fikses underveis på ferie. Skulle jeg unngått det hadde det krevd mye tid og kunnskap for å forutse ethvert vedlikehold. Riggen bør også være i topp stand ved utleie. Og deler til den er ikke billig. 

Og uforutsette utgifter blir fort mer enn 10'. Et eksosbend her og et forseil der. Kanskje du må leie ut med deg selv som vaktmester/skipper?;)

Alternativ er å tenke at båten koster deg 200' i året, men at du er heldig som bare må ut med 100' av de selv!

Jeg har vært medeier i større båt tidligere (40 foter) og har aldri vært i nærheten av årlige kostnader på 200k i året. Selv om man i løpet av en tiårsperiode bytter hele den løpende og stående riggen inkludert seil + motor så vil man neppe klare å bruke så mye mer enn 600-700k. Legger man på 100k i ny elektronikk og 100k i interiør og utstyr innendørs så er man fortsatt under 1 million. 

Ja, en båt må være i god stand og godt vedlikeholdt, men ingen forventer at seil, og rigg er nye for året.

Knude skrev for 8 timer siden:

Har ikke selv erfaring med utleie av båt. Derimot hus og leiligheter som er noe helt annet. Å lage noe fortetning ut av det tror jeg er umulig. Det har mange ( også båtprodusenter) prøvd uten hell. 

Derimot  å får inn litt av vedlikeholdet og verditapet  er sikkert mulig men med relativt høy risiko. En grundberøring med den type båt i Juni ødelegger resten av sesongen om man er uheldig. 

Personelig hadde jeg satset på en eller to faste leietakere isteden for å gå på det åpne markedet. 

Gode poeng her. Målet er ikke å drive forretning, men å dekke mye av vedlikehold og verditap. Jeg har seilt i snart 20 år uten å være på grunn. Det kan selvsagt skje, men risikoen over tid er ikke veldig stor om man er nøye med utvelgelse av leietakere. Jeg tenker også at risikoen ikke er noe særlig høyere for at leietakere går på grunn enn at jeg selv gjør det, men det er selvsagt litt mer irriterende når andre gjør det. Et par faste leietakere er absolutt noe å satse på. 

Kallethekid skrev for 14 timer siden:

Som en som eier en rund ti år gammel seilbåt underskriver jeg på dette.

LAKA skrev for 4 timer siden:

Jeg har vært medeier i større båt tidligere (40 foter) og har aldri vært i nærheten av årlige kostnader på 200k i året. Selv om man i løpet av en tiårsperiode bytter hele den løpende og stående riggen inkludert seil + motor så vil man neppe klare å bruke så mye mer enn 600-700k. Legger man på 100k i ny elektronikk og 100k i interiør og utstyr innendørs så er man fortsatt under 1 million. 

Ja, en båt må være i god stand og godt vedlikeholdt, men ingen forventer at seil, og rigg er nye for året.

Det jeg mente var at det kreves enten betydelig egeninnsats eller mange timer å betale andre for å gjøre arbeid. Du hadde slik jeg forstår det stipulert ca 20 000 kr per år i uforutsette utgifter og service på motor. Jeg tenker det høres lite ut. 200`var litt flåsete, poenget var at utleie nok kan gi deg gode innskudd til driftsutgiftene, men kanskje ikke gi deg gratis båt. 

Best case scenario: Du leier ut til folk som ikke er så kyndige på seilbåt. De kjører bare motor, og slitasjen på seil og rigg er lik null. Motoren står seg ikke i hjel, og groen setter seg ikke når båten er i farta:) 

Av nysgjerrighet, hvordan prissetter man riper etc etter dårlige havnemanøvre i en utleiesituasjon?

willmasta skrev 52 minutter siden:

Du hadde slik jeg forstår det stipulert ca 20 000 kr per år i uforutsette utgifter og service på motor. Jeg tenker det høres lite ut. 200`var litt flåsete, poenget var at utleie nok kan gi deg gode innskudd til driftsutgiftene, men kanskje ikke gi deg gratis båt. 

Det stemmer det, men samtidig så hadde jeg satt av 40 000,- til verditap per år, antagelig for mye om man kjøper en attraktivt 8 år gammel båt. Uansett, det koster å holde en båt og prosjektet strander ikke selv om jeg ikke har helt gratis båt. Jeg bruker båt såpass aktivt selv at fire-fem uker med utleie ikke gjør at motoren står seg. 

Det å prissette riper er ikke enkelt, men jeg tenker litt slik at det hender jeg får riper etter egen bruk også, så så lenge jeg leier ut til mer erfarne båtfolk enn meg selv så blir det mindre riper ;). 

Jeg hadde aldri leid ut båten min.  Huset derimot var på AirBnB en periode i sommer.  Det var 4 selgere fra en kjent norsk Tele operatør med de eldste aner her til lands som leide ei uke.  De tok knapt med seg klærne sine ut av huset, halvstpist mat sto igjen på benken. Oppvask? Rengjøring?  Nada.

Tenk om disse hadde leid båten?  Grøsser ved tanken. 

Lanber skrev for 10 timer siden:

Jeg hadde aldri leid ut båten min.  Huset derimot var på AirBnB en periode i sommer.  Det var 4 selgere fra en kjent norsk Tele operatør med de eldste aner her til lands som leide ei uke.  De tok knapt med seg klærne sine ut av huset, halvstpist mat sto igjen på benken. Oppvask? Rengjøring?  Nada.

Tenk om disse hadde leid båten?  Grøsser ved tanken. 

Jeg forstår veldig godt at du ikke leier ut båten din. Den er et smykke som helst bør leies ut til kongelige. Vi har passert 1000 utleier på våre utleiehytter de siste fem årene og har aldri opplevd verken hærverk eller mer skade enn noen knuste glass. Oppvask og rengjøring tar vaskebyrået seg av. Men igjen er det viktig å sortere ut leietakere og dermed minimere risikoen. Jeg tror jeg er en såpass god menneskekjenner at jeg skal kunne plukke ut de seilerne jeg ønsker skal leie en båt av meg, særlig når utleie hvert år begrenser seg til fire-fem uker. 

Er jo veldig enkelt. Det frie markedet er (eller skal være) et system for både gevinst og tap.
Mange her, inkludert meg selv, er skeptiske. Vi kan godt ta helt feil og @LAKA kan ha sett en gullgruve vi andre ikke ser. Da vinner han. Hvis vi har rett, så taper han. Hans penger og hans initiativ. Jeg er som sagt skeptisk, men ønsker deg alt godt og lykke til om du går for dette Laka, håper du får det til å fungere. Da vil flere kunne oppleve båtlivet og flere båteiere kopierer kanskje din tilnærming og får finansiert båt på denne måten :)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...