Jump to content

Edit History

LAKA

LAKA

Havelle skrev for 2 timer siden:

Båter som leies ut vil nok bli utsatt for langt mer slitasje enn det hytter vil bli. 
For å sette det i en sammenheng en hytteutleier nok både frykter og forstår:
Å leie ut båt til folk som ikke selv har båt vil nok gi lignende slitasje som å leie ut en hytte til 15 festglade 19 år gamle gutter fra Bærum, på nyttårsaften. :giggle:

Det er jeg klar over. Og som jeg skrev i mitt startinnlegg så vil det kun være aktuelt å leie ut til folk som selv har hatt seilbåt og som har relativt lang erfaring og som kan dokumentere kompetanse og kunnskaper. Med fem ukers utleie årlig så trenger jeg kun 2-3 leietakere som leier en eller to uker hver. Det er altså ikke snakk om å maksimere utleieinntektene, men å dekke inn kostnaden ved å ha seilbåt. Det vil ikke bli aktuelt med løft etter hvert utleie. 

Årlige kostnader ved å ha en slik båt har jeg beregnet til: 

Rentekostnad minus skattefradrag: 18 000,-.  (båt til 700 000,-)

Båtplass (eier plassen selv): 5000,-

Årlig service/utgifter motor: 10 000,-

Årlig pris for å ta båten i forbindelse med bunnsmøring (gjør arbeidet selv): 5000,- 

Verditap: 40 000,-

Forsikring: 12 000,- (har innhentet pris på utleieforsikring i dag)

Uforutsette utgifter: 10 000,-. 

Vanskelig å sette verditap, men tenker jeg har tatt godt i. Kjøper jeg f.eks en 2010 modell 34 foter av velkjent fabrikat til 700 000, så er det vanskelig å tenke at jeg ikke skal få 300 000,- for båten etter 10 år. 

Til slutt så vil jeg jo si at jeg prinsipielt syns det er for ille at dyre flotte båter ligger til kai store deler av året. Det å kunne leie ut og se at båten blir brukt gir meg stor glede og gir meg også litt bedre samvittighet for å investere såpass mye penger. 

LAKA

LAKA

Havelle skrev for 2 timer siden:

Båter som leies ut vil nok bli utsatt for langt mer slitasje enn det hytter vil bli. 
For å sette det i en sammenheng en hytteutleier nok både frykter og forstår:
Å leie ut båt til folk som ikke selv har båt vil nok gi lignende slitasje som å leie ut en hytte til 15 festglade 19 år gamle gutter fra Bærum, på nyttårsaften. :giggle:

Det er jeg klar over. Og som jeg skrev i mitt startinnlegg så vil det kun være aktuelt å leie ut til folk som selv har hatt seilbåt og som har relativt lang erfaring og som kan dokumentere kompetanse og kunnskaper. Med fem ukers utleie årlig så trenger jeg kun 2-3 leietakere som leier en eller to uker hver. Det er altså ikke snakk om å maksimere utleieinntektene, men å dekke inn kostnaden ved å ha seilbåt. Det vil ikke bli aktuelt med løft etter hvert utleie. 

Årlige kostnader ved å ha en slik båt har jeg beregnet til: 

Rentekostnad minus skattefradrag: 18 000,-.  (båt til 700 000,-)

Båtplass (eier plassen selv): 5000,-

Årlig service/utgifter motor: 10 000,-

Årlig pris for å ta båten i forbindelse med bunnsmøring (gjør arbeidet selv): 5000,- 

Verditap: 40 000,-

Forsikring: 12 000,- (har innhentet pris på utleieforsikring i dag)

Uforutsette utgifter: 10 000,-. 

Vanskelig å sette verditap, men tenker jeg har tatt godt i. Kjøper jeg f.eks en 2010 modell 34 foter av velkjent fabrikat til 700 000, så er det vanskelig å tenke at jeg ikke skal få 300 000,- for båten etter 10 år. 

• Create New...