Bitteliten
Jeg tenker dette er som med eiendom. Man må ha yield betraktning. Dvs hva koster minst som gir mest leieinntekter. På båt tenker jeg en relativt enkel båt. 32 for er kanskje litt lite. Mens en Bavaria 34/36 tenker jeg er kurant. Bør ha 3 kabiner.
Jeg hadde ikke gått for så ny båt som 3-4 år. Hadde heller sett på 5-10 år gammel båt som er godt holdt.
Levetid på teknisk utstyr er lang er min erfaring som har båt fra 2005. Det som slites er feks batterier og ladere - men det regnes som forbruksmateriell. Motor holder mange tusen timer gitt at den er godt hold.
Om jeg skulle kjøpt tilsvarende båt som jeg har i dag ny så hadde det kostet meg mer enn dobbelt av det jeg har kjøpt og oppgradert for
Forskjellen fra utleie av fast eiendom og utleie av båt er at eiendom øker i verdi. båt er tapsprosjekt. Det er derfor vi kaller det hobby
Jeg er usikker på om det er regningsvarende å leie ut båt. Man kan sikkert få dekket inn løpende driftskostnader - men jeg tror driftskostnadene også øker ved utleie.