Jump to content

Finansiere båt med utleie

LAKA

Recommended Posts

Vi leide ut en seilbåt vi hadde for en del år siden (en gang), en nokså enkel båt, og det gikk veldig greit og fikk god pris. leierne var et voksent par som var både båt- og seilvante og hadde noen fine uker med båten. Hadde jeg vurdert å kjøpe en båt og finansiere denne med utleie? Nei, sjansen for å gå på en smell er for stor og ikke verdt det etter mitt syn. 

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Mouche skrev for 3 timer siden:

Vi leide ut en seilbåt vi hadde for en del år siden (en gang), en nokså enkel båt, og det gikk veldig greit og fikk god pris. leierne var et voksent par som var både båt- og seilvante og hadde noen fine uker med båten. Hadde jeg vurdert å kjøpe en båt og finansiere denne med utleie? Nei, sjansen for å gå på en smell er for stor og ikke verdt det etter mitt syn. 

Nå vil nok vi investere i båt uansett uavhengig av hvor mye utleie vi kan få til, men ser for meg å kunne kjøpe dyrere båt samt sette bort mer av vedlikeholdet om vi kan finansiere ved utleie. Jeg syns det er frihet å ikke ha for står båt, både med tanke på kostnadsbildet samt muligheter til å legge til i uthavn, så det er godt mulig vi havner på båt rundt 30 fot. Da er den perfekt leieobjekt for et ektepar samt liten familie. Vi bruker båten mye som dagstur- og helgebåt og vil derfor klare oss greit med en 30 foter. Det blir jo ren luksus i forhold til 22 foteren vi bruker i dag. 

Når jeg har tenkt tanken om å leie ut båt har jeg konkludert med at jeg ville kjøpt en nesten ny båt. Da vil det meste av utstyret fungere som det skal, og garanti/reklamasjoner vil dekke skader som ikke er åpenbare brukerfeil. På en ti år gammel båt ser for meg at det kan bli lange og vanskelige diskusjoner om dyrere komponenter slutter å fungere mens båten er i utleie. De høyere kostnadene for verditap og finanskost tror jeg til store deler vil bli oppveiet av lavere oppgraderings/reparasjonskostnader. En ny båt vil vel også gi høyere leieinntekter. 

Kallethekid skrev 36 minutter siden:

Når jeg har tenkt tanken om å leie ut båt har jeg konkludert med at jeg ville kjøpt en nesten ny båt. Da vil det meste av utstyret fungere som det skal, og garanti/reklamasjoner vil dekke skader som ikke er åpenbare brukerfeil. På en ti år gammel båt ser for meg at det kan bli lange og vanskelige diskusjoner om dyrere komponenter slutter å fungere mens båten er i utleie. De høyere kostnadene for verditap og finanskost tror jeg til store deler vil bli oppveiet av lavere oppgraderings/reparasjonskostnader. En ny båt vil vel også gi høyere leieinntekter. 

Jeg følger deg langt på vei, men jeg syns de brukte båtene er særdeles godt priset i forhold til hva nye båter selges for. En kurrant velholdt 32 foter fra 2012 går om man er heldig for ca 650 000. Ny båt med tilsvarende utstyr koster over det dobbelte. Jeg er usikker på om jeg tør å investere 650k ekstra for å få helt ny båt, men kanskje en mellomting som du skriver, lite brukt tre-fire år gammel båt. 

Jeg tenker dette er som med eiendom. Man må ha yield betraktning. Dvs hva koster minst som gir mest leieinntekter. På båt tenker jeg en relativt enkel båt. 32 for er kanskje litt lite. Mens en Bavaria 34/36 tenker jeg er kurant. Bør ha 3 kabiner. 

Jeg hadde ikke gått for så ny båt som 3-4 år. Hadde heller sett på 5-10 år gammel båt som er godt holdt. 

Levetid på teknisk utstyr er lang er min erfaring som har båt fra 2005. Det som slites er feks batterier og ladere - men det regnes som forbruksmateriell. Motor holder mange tusen timer gitt at den er godt hold.

Om jeg skulle kjøpt tilsvarende båt som jeg har i dag ny så hadde det kostet meg mer enn dobbelt av det jeg har kjøpt og oppgradert for

Forskjellen fra utleie av fast eiendom og utleie av båt er at eiendom øker i verdi. båt er tapsprosjekt. Det er derfor vi kaller det hobby :wink:

Jeg er usikker på om det er regningsvarende å leie ut båt. Man kan sikkert få dekket inn løpende driftskostnader - men jeg tror driftskostnadene også øker ved utleie.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
LAKA skrev 43 minutter siden:

Jeg følger deg langt på vei, men jeg syns de brukte båtene er særdeles godt priset i forhold til hva nye båter selges for. En kurrant velholdt 32 foter fra 2012 går om man er heldig for ca 650 000. Ny båt med tilsvarende utstyr koster over det dobbelte. Jeg er usikker på om jeg tør å investere 650k ekstra for å få helt ny båt, men kanskje en mellomting som du skriver, lite brukt tre-fire år gammel båt. 

En liten utfordring nå er jo at nye båter oppleves som svært dyre, men dette skyldes jo at kronen er svak. Den båten som ble kjøpt i 2012 ble betalt etter en kurs på euro på 7.75 mens i dag må du betale 10,75. Hvem vet om, når eller i hvilken grad dette snur igjen og prisen på ny båt vil falle og redusere pris/verdi på en brukt båt. Eiendom er ikke på langt nær så følsom for valuta og som andre viser til går opp i verdi/pris nesten uansett mens verdien på båt går den andre veien. Trøsten er; hobby, båtpenger og kan ikke måles i kroner og øre, sies det.   

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Bitteliten skrev 32 minutter siden:

Jeg tenker dette er som med eiendom. Man må ha yield betraktning. Dvs hva koster minst som gir mest leieinntekter. På båt tenker jeg en relativt enkel båt. 32 for er kanskje litt lite. Mens en Bavaria 34/36 tenker jeg er kurant. Bør ha 3 kabiner. 

Jeg hadde ikke gått for så ny båt som 3-4 år. Hadde heller sett på 5-10 år gammel båt som er godt holdt. 

Levetid på teknisk utstyr er lang er min erfaring som har båt fra 2005. Det som slites er feks batterier og ladere - men det regnes som forbruksmateriell. Motor holder mange tusen timer gitt at den er godt hold.

Om jeg skulle kjøpt tilsvarende båt som jeg har i dag ny så hadde det kostet meg mer enn dobbelt av det jeg har kjøpt og oppgradert for

Enig i dette! 

Tenkte i utgangspunktet båt fra 2012-2013 i prisklasse rundt 700 000,-. Selv trenger jeg ikke så mye mer enn 30 fot, men ser at det kan være fornuftig å gå opp litt. Denne har lenge vært en favoritt: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=198027312 . 

Utleie er krise,  har noen venner som har prøvd, han siste fikk kjøpe nytt XR drev i fjor, og ny motor i år, + ymse skader, så han har fått inn ganske mye penger, men det har gått i minus.  (nyere RIB, men utenfor garanti) 

Fra leiers perspektiv ble jeg også forsøkt innblandet som fagmann via via nå, der hadde de som utleier kjørt i stykker reim på motor, for så å fortsatt å kjøre selv om det kom røyk fra motorrom, og selv om det var 2 maskiner?! , og ville ha dekket tapt ferie av utleier, samt kjørt batteribanker ned i 0 før det, og klaget på at batteriene ikke holdt i flere dager uten landstrøm.  utleier satt igjen med havarert motor, og ødelagt batteribank, og kunde som ville ha penger av han. 

Redigert av andersb (see edit history)
andersb skrev 40 minutter siden:

Utleie er krise,  har noen venner som har prøvd, han siste fikk kjøpe nytt XR drev i fjor, og ny motor i år, + ymse skader, så han har fått inn ganske mye penger, men det har gått i minus.  (nyere RIB, men utenfor garanti) 

Fra leiers perspektiv ble jeg også forsøkt innblandet som fagmann via via nå, der hadde de som utleier kjørt i stykker reim på motor, for så å fortsatt å kjøre selv om det kom røyk fra motorrom, og selv om det var 2 maskiner?! , og ville ha dekket tapt ferie av utleier, samt kjørt batteribanker ned i 0 før det, og klaget på at batteriene ikke holdt i flere dager uten landstrøm.  utleier satt igjen med havarert motor, og ødelagt batteribank, og kunde som ville ha penger av han.

Det finnes alltid skrekkhistorier. God research, dokumentert erfaring, referanser fra andre vil hjelpe til med å luke ut slike leietakere. Så tror og håper jeg seilbåtfolk flest er flinke til å ta vare på det de leier. Har som jeg skrev tidligere i tråden 1000 utleieforhold på hyttene våre de siste årene uten trøbbel, mye grunnet god research og nei til ca halvparten av alle forespørsler. 

andersb skrev for 5 timer siden:

Ja det er gode poeng. Mange som leier er kunnskapsløse

• 4 uker senere...

Veldig spent på hvordan dette går LAKA. Jeg er i samme båt, vel. Nesten: 

Jeg har en 36 fots seilbåt fra 2002 (beneteau oceanis 361), på ingen måte en perfekt holdt båt, men til turseilere og feriefolk vil den nok være midt i blinken for 1,5k/dag eller 8-10k/uke. Brukbare seil, trofast motor og drivverk. Ellers en OK båt med minimalt av fancy utstyr. Jeg eier jo allerede båten uten gjeld, og jeg regner med rundt 100k/året i utgifter, inkludert vedlikehold, båtplass osv. Vurderer å flytte båten ut av Oslo for å få ned kostnader og komme litt "nærmere kysten" og turområder.

Har du vurdert om du skal leie ut som privatperson, eller om det lønner seg med aksjeselskap? 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...