Jump to content

Valg av Lifepo4; 100 eller 150bms?


Belia

Recommended Posts

Framtia skrev 1 minutt siden:

Jeg er skeptisk til å kjøpe kun et batteri med innebygd BMS. Dersom denne BMSen feiler har man ikke noen redundans, så forbrukssiden kan gå helt i sort. Så etter mitt syn er det bedre å heller velge to mindre batterier.

Hvis det ikke et BT tilkobling på batteri, hvordan sjekke om BMS er ødelagt? Koble bank fra hverandre og sjekke hver batteri individuelt?

Link to post

En innebygget BMS kan jo kun kontrollere det batteri den sitter på, siden denne er tilpasset antal celler batteriet består av.

Så ryker den, ja så må en vel åpne batteriet, for å koble på en nye direkte på cellene, om en vil ha BMS.

 

Så om en har disse tankene, så er det vel like greit å bygge batteriet sjøl, siden en da vil ha en batterikasse som er enkel å åpne, hvis bms skal byttes.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post

Nå spør ikke trådstarter om antall batterier eller batterikapasitet, men om størrelse på BMS.  Min vurdering er at batteri med 100A BMS trekker mindre ladestrøm enn f.eks. 150A BMS. Med liten motor og dynamo er det bedre med 100A BMS,  for å redusere belastning på dynamo mest mulig. Skal mye til at du kommer over 70? A i kontinuerlig strømforbruk med kjøleskap og litt lys. Dessuten er 100A BMS rimeligere?

Redigert av theppan07 (see edit history)
Link to post

Selve BMS er ikke avgjørende for hvor mye strøm som slippes igjennom,
men er bare overvåkningen av releene som sitter i batteriet.
Det er disse som styres av et batteri management system (og
celle-balansering via motstander),
mens releene selv ikke begrenser noe strøm.

Ved for svak rele kan  BMSen stenger når f.eks. ladestrømmen blir for mye.
Så burde en tar hensyn på hvor mye disse releene tåler.

En som f.eks. har 150A dynamo bør ikke velge batterier som er begrenset til 100A.
Har vedkommende f.eks. 3 batterier med 100A BMS hver da blir dette 300A maks strøm
og man kunne tro at dette holder.
Men når så f.eks. BMSen tilfeldigvis eller senere oftere må balansere cellene
da hendes at BMSen stenger i den tida.

Ett av de antatte 3x 100A er ikke noe problem med inngående 150A.
Men stenges så 2 da er siste batteriet i klem, fordi får for mye strøm
som BMSen måtte besvare med å stenge den også og da uten andre grunn.
Slik kan også drepe en dynamo når den lader kun til denne banken.

Teknisk er det altså best at en bruker batterier med BMS som er minst
like kapabel som dynamoen er under beste forhold.

TS med 35A har ingenting å frykte nå for tiden.
Ikke en gang at dynamoen brenner opp ved full last siden den ikke klarer å utvikle
tilstrekkelig mye varme så sant den får "noe" luft.

Men han bør vurdere nattbordet nå om han kanskje allerede har drømt
om en gang å installere noe dynamo som yter noe mer reelt.
Er det da ønskelig med en dynamo som leverer f.eks. reale 140A (som er ganske vanlig nå)
da hadde det vært lite klok når han nå handler batterier som er beregnet til 100A ladestrøm.
Da ville jeg helst satse på minst 150A, uansett om det koster mer nå
fordi batteriene forventes jo å leve lenge. 

..bare noen tanker. :smiley:

:fishing:
Jørg

 

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...