Belia Startet 16.November.2020 Link til dette innlegget Startet 16.November.2020 Lurer på å bestille forbruksbatteri til båten. Behovet er igrunn ikke så stort (kjøleboks, lys, lading av div). Har solcelle og kjører min lille 2gm20 med original (liten) dynamo. Vurderer i utgangspunktet at 100 BMS holder. Tåler vel 70 A inn/ut. Er litt å spare, så tenker jeg rett? Sitér dette innlegget Hilsen Belia Link to post
Framtia Svart 16.November.2020 Link til dette innlegget Svart 16.November.2020 (redigert) Jeg er skeptisk til å kjøpe kun et batteri med innebygd BMS. Dersom denne BMSen feiler har man ikke noen redundans, så forbrukssiden kan gå helt i sort. Så etter mitt syn er det bedre å heller velge to mindre batterier. Redigert 16.November.2020 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
bjorngb Svart 16.November.2020 Link til dette innlegget Svart 16.November.2020 Framtia skrev 1 minutt siden: Jeg er skeptisk til å kjøpe kun et batteri med innebygd BMS. Dersom denne BMSen feiler har man ikke noen redundans, så forbrukssiden kan gå helt i sort. Så etter mitt syn er det bedre å heller velge to mindre batterier. Hvis det ikke et BT tilkobling på batteri, hvordan sjekke om BMS er ødelagt? Koble bank fra hverandre og sjekke hver batteri individuelt? Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 16.November.2020 Link til dette innlegget Svart 16.November.2020 BMSer er vel relativt robuste greier. Men om den ryker, og man har to batterier, vil man vel merke det på at kapasiteten halveres. En eller annen form for batterimonitor er veldig kjekt. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Okkaby Svart 16.November.2020 Link til dette innlegget Svart 16.November.2020 En innebygget BMS kan jo kun kontrollere det batteri den sitter på, siden denne er tilpasset antal celler batteriet består av. Så ryker den, ja så må en vel åpne batteriet, for å koble på en nye direkte på cellene, om en vil ha BMS. Så om en har disse tankene, så er det vel like greit å bygge batteriet sjøl, siden en da vil ha en batterikasse som er enkel å åpne, hvis bms skal byttes. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
theppan07 Svart 16.November.2020 Link til dette innlegget Svart 16.November.2020 (redigert) Nå spør ikke trådstarter om antall batterier eller batterikapasitet, men om størrelse på BMS. Min vurdering er at batteri med 100A BMS trekker mindre ladestrøm enn f.eks. 150A BMS. Med liten motor og dynamo er det bedre med 100A BMS, for å redusere belastning på dynamo mest mulig. Skal mye til at du kommer over 70? A i kontinuerlig strømforbruk med kjøleskap og litt lys. Dessuten er 100A BMS rimeligere? Redigert 16.November.2020 av theppan07 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 17.November.2020 Link til dette innlegget Svart 17.November.2020 9 hours ago, theppan07 said: Med liten motor og dynamo er det bedre med 100A BMS, for å redusere belastning på dynamo mest mulig. Trådstarter har 2gm20 med original dynamo, denne er på 35A. Tror belastning på dynamo uansett kan bli et problem, selv med 100A BMS. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 17.November.2020 Link til dette innlegget Svart 17.November.2020 (redigert) Selve BMS er ikke avgjørende for hvor mye strøm som slippes igjennom, men er bare overvåkningen av releene som sitter i batteriet. Det er disse som styres av et batteri management system (og celle-balansering via motstander), mens releene selv ikke begrenser noe strøm. Ved for svak rele kan BMSen stenger når f.eks. ladestrømmen blir for mye. Så burde en tar hensyn på hvor mye disse releene tåler. En som f.eks. har 150A dynamo bør ikke velge batterier som er begrenset til 100A. Har vedkommende f.eks. 3 batterier med 100A BMS hver da blir dette 300A maks strøm og man kunne tro at dette holder. Men når så f.eks. BMSen tilfeldigvis eller senere oftere må balansere cellene da hendes at BMSen stenger i den tida. Ett av de antatte 3x 100A er ikke noe problem med inngående 150A. Men stenges så 2 da er siste batteriet i klem, fordi får for mye strøm som BMSen måtte besvare med å stenge den også og da uten andre grunn. Slik kan også drepe en dynamo når den lader kun til denne banken. Teknisk er det altså best at en bruker batterier med BMS som er minst like kapabel som dynamoen er under beste forhold. TS med 35A har ingenting å frykte nå for tiden. Ikke en gang at dynamoen brenner opp ved full last siden den ikke klarer å utvikle tilstrekkelig mye varme så sant den får "noe" luft. Men han bør vurdere nattbordet nå om han kanskje allerede har drømt om en gang å installere noe dynamo som yter noe mer reelt. Er det da ønskelig med en dynamo som leverer f.eks. reale 140A (som er ganske vanlig nå) da hadde det vært lite klok når han nå handler batterier som er beregnet til 100A ladestrøm. Da ville jeg helst satse på minst 150A, uansett om det koster mer nå fordi batteriene forventes jo å leve lenge. ..bare noen tanker. Jørg Redigert 17.November.2020 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.