
Joerg Becker
Selve BMS er ikke avgjørende for hvor mye strøm som slippes igjennom,
men er bare overvåkningen av releene som sitter i batteriet.
Det er disse som styres av et batteri management system (og
celle-balansering via motstander),
mens releene selv ikke begrenser noe strøm.
Ved for svak rele kan BMSen stenger når f.eks. ladestrømmen blir for mye.
Så burde en tar hensyn på hvor mye disse releene tåler.
En som f.eks. har 150A dynamo bør ikke velge batterier som er begrenset til 100A.
Har vedkommende f.eks. 3 batterier med 100A BMS hver da blir dette 300A maks strøm
og man kunne tro at dette holder.
Men når så f.eks. BMSen tilfeldigvis eller senere oftere må balansere cellene
da hendes at BMSen stenger i den tida.
Ett av de antatte 3x 100A er ikke noe problem med inngående 150A.
Men stenges så 2 da er siste batteriet i klem, fordi får for mye strøm
som BMSen måtte besvare med å stenge den også og da uten andre grunn.
Slik kan også drepe en dynamo når den lader kun til denne banken.
Teknisk er det altså best at en bruker batterier med BMS som er minst
like kapabel som dynamoen er under beste forhold.
TS med 35A har ingenting å frykte nå for tiden.
Ikke en gang at dynamoen brenner opp ved full last siden den ikke klarer å utvikle
tilstrekkelig mye varme så sant den får "noe" luft.
Men han bør vurdere nattbordet nå om han kanskje allerede har drømt
om en gang å installere noe dynamo som yter noe mer reelt.
Er det da ønskelig med en dynamo som leverer f.eks. reale 140A (som er ganske vanlig nå)
da hadde det vært lite klok når han nå handler batterier som er beregnet til 100A ladestrøm.
Da ville jeg helst satse på minst 150A, uansett om det koster mer nå
fordi batteriene forventes jo å leve lenge.
..bare noen tanker.
Jørg