Jump to content

Erfaringer med Mariner F-100 EFI


Tombåt

Recommended Posts

En vesentlig forskjell mellom årgangene er at 2007 og 2008-modellene er basert på 1,732 L motorblokka til Verado 135-200 hk. Altså en meget solid og moderne konstruksjon. 80, 100 og 115 hk var i praksis samme motor.

 

Mens F100 før 2007-utgavene var en mindre 1,596 L basert på eller produsert av Yamaha. Et tungt beist av en motor i forhold til sylindervolumet.

115 hk var da en egen motor på 1,741 L, mens 75, 80, 90 og 100hk  altså hadde mindre sylindervolum (men samme vekt).

 

Mariner og Mercury forøvrig som kjent stort sett samme motor når det kommer til også disse årgangene.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Teerex skrev for 10 timer siden:

Mens F100 før 2007-utgavene var en mindre 1,596 L basert på eller produsert av Yamaha. Et tungt beist av en motor i forhold til sylindervolumet.

 

så en 1,6 liter på 164kg er et tungt beist mens en motor på 1,7 liter og 170+ er en lettvekter?   :giggle:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
ivar skrev for 4 timer siden:

 

så en 1,6 liter på 164kg er et tungt beist mens en motor på 1,7 liter og 170+ er en lettvekter?   :giggle:

 

Det står 175 kg i brosjyren :-)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
jerognal skrev for 5 timer siden:

Hvis eg skulle valgt mellom en Mercury-Mariner eller en Yamaha-Mariner er eg ikkje i tvil om valget...uavhengig av sylindervolum.

 

Ja et lett valg.

Nå i 2020 har vi jo fasiten, og Mercury-Mariner av denne utgaven med 1732 cc motor er nok den av best kvalitet.

Og den vanligste på markedet, iallefall i Mercury-farger. Yamaha begynner å få et litt frynsete rykte.

 

 

hull.jpg

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Jaja er det tæret hull i blokka har den hatt sørgelig stell mtp nye anoder. Min forrige F50 hadde tæring på eksos. Der var anodene totalt opptæret. Det var et dårlig kjøp. Min nåværende F50 2000 mod. hadde ikke engang rust på boltene i eksosen. Den har hatt jevnlig service.

Alle motorer må vedlikeholdes. Selv Yamaha.

 

Et par naboer på hytten har hatt totalhavari på MErcury 4-t. Han ene kjøpte ny Mercury. Den havarerte igjen i sommer. 1 år gammel motor. Vet ikke hva som skjedde, men MErcury skal aldri i mitt eie.

Link to post
jerognal skrev for 14 timer siden:

Jaja er det tæret hull i blokka har den hatt sørgelig stell mtp nye anoder. Min forrige F50 hadde tæring på eksos. Der var anodene totalt opptæret. Det var et dårlig kjøp. Min nåværende F50 2000 mod. hadde ikke engang rust på boltene i eksosen. Den har hatt jevnlig service.

Alle motorer må vedlikeholdes. Selv Yamaha.

 

Et par naboer på hytten har hatt totalhavari på MErcury 4-t. Han ene kjøpte ny Mercury. Den havarerte igjen i sommer. 1 år gammel motor. Vet ikke hva som skjedde, men MErcury skal aldri i mitt eie.

 

Min Mercury F115 er nå over 5 år gammel, og funker som ny. Jeg kjenner en del folk med forskjellige Mercury-motorer, 50-350 hk. Noen er 10-15 år gamle, og flere er til og med chippet/omprogrammert til mere effekt.

Svært lite problemer med Mercury generelt, det er iallefall min oppfatning. Selv for motorer som ikke er til årlig service hos forhandler. Så personlig ser jeg ingen grunn til bekymring for en sådan motor. Ingen merker er helt feilfrie, det kan jeg iallefall garantere, kanskje med unntak av Honda :saint: Har jobbet litt på Mercury, Suzuki og Yamaha verksteder, og har selv hatt alle merker unntatt Yamaha (og da Selva naturligvis).

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...