Arnstein Startet 22.Oktober.2005 Del på Facebook Startet 22.Oktober.2005 (redigert) Haddde meg en fin tur da jeg besøkte min svoger på Fjøløy i dag. Ca. fem nautiske mil hver vei. Da jeg kom hjem og skulle sjekke at alt var i orden i motorromet, fikk jeg meg en støkk som jeg sent glemmer. Ved første øyekast så alt greit ut, men det hadde vært vann på dørkplaten og det var ikke normalt. Åpnet motorkassen og konstaterte vann opp til forre motorfundament (altså over det bakre). Kunne høre dryppelyder. Stengte sjøvannstinntak og lenset ut. Hva som så åpenbarte seg etter en kjapp øndersøkelse tror du ikke før en du ser det. Kun en skrue holdt dekselet på plass. På de andre fem hadde hodene falt av. Fant i farten noen hoder i kjølsvinet rett under pumpa. Jeg sjekket tilfeldigvis selve motoren og kjølsvinet dagen før. Ikke noe mistenkelig vann å se. Kun noen dråper som jeg alltid har sett uten å bry meg noe større. Så plutselig skjer dette. Jeg har ikke elektrisk lensepumpe. Jeg bruker ikke å stenge sjøvannsinntaket når jeg forlater båten. Hadde jeg ikke fulgt rutinen min, hadde båten antakelig gått ned før morgendagen hadde runnet. Jeg har aldri rørt en skrue på dekselet. Hadde båten til 250 timers service i fjor, hvor impeller ble undersøkt. Legg merke til retningen til den ene vingen. Ser også antydning til overflatekorrosjon på motorlabb, noe som kan tyde på at det har vært drypp en tid. Skruene er av messing mens dekselet er syrefast. Hva er opphavet til dette? Et par ting har jeg lært i dag: 1. Alltid stenge sjøvannsinntaket når jeg forlater båten etter endt tur. 2. Installere elektriske lensepumper med nivåvakt, gjerne med GSM varsling. Føler at jeg har hatt mye tur i dag da det tross alt gikk så bra som det gjorde. Kunne like gjerne ha gått til motor stanset uten å vite hva som var på gang. Kunne ikke se antydning til temperaturøkning, så motoren har nok fått nok kjøling vil jeg tro. Ei heller unormale lyder. Redigert 22.Oktober.2005 av Arnstein (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
OT-flyktning Svart 22.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2005 Kun en skrue holdt dekselet på plass. På de andre fem hadde hodene falt av. Fant i farten noen hoder i kjølsvinet rett under pumpa.Det er ikke første gang at jeg har hørt at hele produksjonsserier av skruer har slike feil. Men det var for ca 15 år siden Sitér dette innlegget Link to post
Tore B Svart 22.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2005 Skikkelig X files ! Gleder meg til å høre noen gode forklaringer på det der. Kan jo starte spekulasjonene selv... Vedkommende som byttet impeller hadde problemer med å få det tett og dro til så det holdt og vel så det... Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 22.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2005 Her hadde du sannelig hell i uhellet! Ser også at impelleren ser ut til å ha sprukket i "innerringen" eller er det bare synsbedrag? Hva med kammen i pumpen, er den der fremdeles?? Synes lokket ditt ser slitt ut til å være så nytt,kan det være defekt impeller som har fått skruene til å gi seg? Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 22.Oktober.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Oktober.2005 (redigert) Her hadde du sannelig hell i uhellet! Ser også at impelleren ser ut til å ha sprukket i "innerringen" eller er det bare synsbedrag? Hva med kammen i pumpen, er den der fremdeles?? Synes lokket ditt ser slitt ut til å være så nytt,kan det være defekt impeller som har fått skruene til å gi seg? Har ikke tatt ut selve impelleren enda. Mulig du har rett. Har en ny en som jeg skal sammenligne med. Skal få sjekket dette i morgen. Som sagt virker det som om den har gitt tilstrekkelig sirkulasjon. Er ikke slitemerker i selve metallet i lokket. Redigert 22.Oktober.2005 av Arnstein (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
olpi Svart 22.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2005 Skummelt! Bra at slike ting blir fortalt. Mye man ikke vet, og aldri kunne tenke seg kunne skje. Tæring kan jo være et propblem som fører til lekkasje. En båt (Tresfjord 29) sank til bunns for et par år siden da skroggjenniomføringen for septik var tæret opp. Var heldigvis grunt i havna så den ikke forsvant helt. Hadde tenkt å koble til nivbryter på min (har en i boden fra tidligere), og det er i hvertfall noe av det første jeg gjør etter å ha sett dette. Jeg har også kjøpt meg ny manuell lensepumpe som skal monteres før våren. Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 22.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2005 skrekk og grøss Jeg har nettopp satt inn nytt sjøvannsfilter på egen hånd, og stenger sjøvannsinntaket nå om dagene. Husker for mange år siden jeg disponerte far min sin saga 27, jeg hadde slurvet med å presse fett i propellhylsa og kom ombord å fikk se det samme... vann langt opp etter. I ditt tilfelle var det rart at skruene skulle "ryke". Kan det våre frost? Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 22.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2005 Sjekk om stubbene som står igjen i pumpa har en rødaktig farge, da er det i tilfellet tæring på skruene!!! Vanskelig å se dette av bildet! Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 22.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2005 Skruene er av messing mens dekselet er syrefast. Hva er opphavet til dette?Jeg er 99.9% sikker på at på min Yanmar er pumpehus og lokk og skruene i messing.Sikkert at lokk er i syrefast ? Min teori blir at versted har satt inn impeller feil, (retning på den ene vingen) + at de har trukket til skruene alt for hardt. Reklamasjons sak etter min mening. Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 22.Oktober.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Oktober.2005 Sjekk om stubbene som står igjen i pumpa har en rødaktig farge, da er det i tilfellet tæring på skruene!!! Vanskelig å se dette av bildet! Det var det første jeg tenkte på også. Ved første øyekast i dag så virket de ikke røde, men litt vanskelig å si pga. irret. Skal få sjekket dette nøyere. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Gudrun Svart 22.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2005 Det var da enda bra det gikk slik det gikk. Ser ut som om skruene er trekt alt for hardt til slik at de er brukket....? Ellers ser det ut som en annen skriver at impelleren er sprukket, hvis ikke de produseres slik. Håper det er den korrekte som skal være der... En tanke som slo meg: Kan det være impelleren (hvis den er sprukket)som har blitt presset mot lokket under gange? Ikke godt å si når man kun har noen få bilder å forholde seg til. For en god stund siden var det en diskusjon vedr. å sjekke motor etc. før/etter bruk som kanskje kan være noe å tenke over..... Jeg sjekker alltid kjølen før jeg sjekker motor før oppstart. Dette tar noen få sekunder, men kan være vel anvendt tid. Når jeg stopper etter en tur stenger jeg alltid bunnventilen samtidig som jeg kaster et blikk i kjølen og på vannutskilleren. Dette har jeg gjort regelmessig siden 81. Har elektrisk lensepumpe i motorrommet. Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 22.Oktober.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Oktober.2005 En tanke som slo meg: Kan det være impelleren (hvis den er sprukket)som har blitt presset mot lokket under gange? Ikke godt å si når man kun har noen få bilder å forholde seg til.Ikke usannsynlig. Mener at impelleren ikke er delt. Til opplysning ble ikke impelleren byttet ved service, men kun sjekket. På bruddflaten i skruehodene jeg fant, kan det virke som om disse er blitt brukket av for en tid siden da flatene var sorte. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Lotus Svart 22.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2005 (redigert) Der ser ut for meg at du ikke har en 4LHA slik det står i avataren din, men en 4LH eller en spesialløsning. 4LHA har firkantet impellerhus for sjøvann. Intet lokk. Et helt impellerhus. Det er montert med 4 skruer og sitter høyt opp på babord side av motoren, dvs oppe til høyre på bildet. Skruene er M8. Vanninntaket er ikke 1 1/4", slik det ser ut på bildet ditt, men 1 1/2". Inntaket er nederst til venstre på bildet sammen med den første av 5 sinkanoder. Du må ha en noe odde løsning. Et rundt lokk i syrefast med messingskruer er jo å be om bråk. Jo blankere det syrefaste blir, jo dårligere blir skruene. 5mm skruer har bare 4mm stamme. Og hvor er pakningen? Og hvorfor ble impellerhuset skrudd opp? Servicemanualen sier jo inspeksjon etter 1000 timer og bytte etter 2000. Dette burde du ta opp med Yanmar Norge. Lotus PS: Motoren din skulle ikke tilfeldigvis være fra rundt årsskiftet 2000/2001? Redigert 22.Oktober.2005 av Lotus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
o.b.lix Svart 22.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2005 Og hvor er pakningen? Lotus Det er en O-ring kan jeg se på bildet av lokket... Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 22.Oktober.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Oktober.2005 4LHA har firkantet impellerhus for sjøvann. Intet lokk. Et helt impellerhus. Det er montert med 4 skruer og sitter høyt opp på babord side av motoren, dvs oppe til høyre på bildet. Skruene er M8. Vanninntaket er ikke 1 1/4", slik det ser ut på bildet ditt, men 1 1/2". Inntaket er nederst til venstre på bildet sammen med den første av 5 sinkanoder. Du må ha en noe odde løsning. Et rundt lokk i syrefast med messingskruer er jo å be om bråk. Jo blankere det syrefaste blir, jo dårligere blir skruene. 5mm skruer har bare 4mm stamme. Og hvor er pakningen? Og hvorfor ble impellerhuset skrudd opp? Servicemanualen sier jo inspeksjon etter 1000 timer og bytte etter 2000. Dette burde du ta opp med Yanmar Norge. Lotus Mange gode poeng her Lotus. Stusset litt selv på utformingen av lokket. Som du sier stemmer dette ikke med manualen. At lokket er syrefast vet jeg ikke, men antar det utfra utseende. Eneste pakningen jeg kan finne er o-ringen du ser i lokket. Hvorfor det lokale Yanmar-verkstedet utførte inspeksjonen etter 250 timer vet jeg ikke. Vet faktisk ikke om de har utført inspeksjonen heller, men det står så på fakturaen. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Lotus Svart 22.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2005 (redigert) Ser o-ringen nå. Dette impellerhuset skal ikke ha en o-ring. Hverken lokket eller pumpehuset har anleggsflate for en o-ring. Tipper mekanikeren som inspiserte impelleren ødela den flate fiberpakningen. Så la han på en passende o-ring og trodde det skulle bli tett. Det ble det bare nesten. En og annen dråpe piplet til stadighet ut for å varsle om den begynnende katastrofen. Messingskruene lå dermed og mer eller mindre badet i saltvann. Så røk den første skruen og i rask rekkefølge de andre. Det gikk som det måtte gå. Normalt er aldri disse skruene i nærheten av vann. Ikke skruehullene i impellerhuset heller. Da ryker de ikke sånn uten videre og antagelig står det i servicehåndboken at skruene skal byttes ved hvert impellerbytte, dvs etter 2000 timer. Lotus Redigert 22.Oktober.2005 av Lotus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 22.Oktober.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Oktober.2005 Ser o-ringen nå. Dette impellerhuset skal ikke ha en o-ring. Hverken lokket eller pumpehuset har anleggsflate for en o-ring.Tja, hvis du ser nærmere etter en gang til, så vil du se en anleggsflate for en o-ring ganske nær innerkanten på huset . Virker litt takkete pga. kalkavsetninger. I lokket er der definitivt et spor for en o-ring. Hadde litt problemer med å få den i sporet igjen, noe jeg faktisk ikke greidde heller. Du ser et lite utsving ca. kl. 10. Kanskje også en knekk lenger oppe. Kan tenke meg at det kan være litt pludrete å få denne på plass skikkelig. Ellers er dette en 4LHAM-STP med motornr. 5334. Forteller det noe mer? Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Mix Svart 22.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2005 Joda, det skal være o-ring. Jeg har det likt på min. Men som sagt er jeg temmelig sikker på at alt er i messing hos meg. Jeg tror mekaniker'n har teitet alt for hardt på messing skruene + at impeller er feil montert. Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 22.Oktober.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Oktober.2005 Joda, det skal være o-ring. Jeg har det likt på min. Men som sagt er jeg temmelig sikker på at alt er i messing hos meg. Jeg tror mekaniker'n har teitet alt for hardt på messing skruene + at impeller er feil montert.Alt i messing sier du. Mener du hele pumpa? Ellers er jeg ikke fremmed for teorien din. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Jens_P Svart 22.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2005 Alt i messing sier du. Mener du hele pumpa? Ellers er jeg ikke fremmed for teorien din. Det er normalt at pumpehus, lokk og skruer er messing mens aksling er i stål. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Lotus Svart 22.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2005 OK. Med en anleggsflate skal det sikkert være en o-ring der. Tett ble det nå likevel ikke. Da tærer jo messingskruene fort. Min motor har et komplett impellerhus uten lokk slik bildet viser. Hva som er på baksiden av dette, er ikke godt å si. Har aldri byttet, har aldri åpnet og har ikke verkstedsmanualen. Lotus Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 22.Oktober.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Oktober.2005 Min motor har et komplett impellerhus uten lokk slik bildet viser. Hva som er på baksiden av dette, er ikke godt å si. Har aldri byttet, har aldri åpnet og har ikke verkstedsmanualen.Lotus, med all respekt. Tror kanskje at det du har lokalisert som pompehuset på bildet ikke er det. Hva det er vet jeg ikke. Det er to grunner til at jeg kan tro dette og det er at selve sjøvannsinntakslangen ikke viser. Det andre er at tegningen i brukermanualen s.53 viser et firkantet lokk med fire skruer og en rund pakning. Kanskje en o-ring. Uansett stemmer ikke manulen med hva jeg har kjøpt. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Mix Svart 23.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2005 Alt i messing sier du. Mener du hele pumpa? Ellers er jeg ikke fremmed for teorien din.Jepp, som Jens_P sier alt i messing unntatt aksling, dvs. pumpehus lokk og skruer. Når det gjelder Lotus sitt bilde, ser det ut for meg at pumpa, ihverfall inntaket til pumpa kan skimtes helt nede i venstre bildekant. Sitér dette innlegget Link to post
`Laffen Svart 23.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2005 Min teori blir at versted har satt inn impeller feil, (retning på den ene vingen) Det skal se slik ut... Sitér dette innlegget Link to post
`Laffen Svart 23.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2005 (redigert) Der ser ut for meg at du ikke har en 4LHA slik det står i avataren din, men en 4LH eller en spesialløsning. 4LHA har firkantet impellerhus for sjøvann. Intet lokk. Et helt impellerhus. Det er montert med 4 skruer og sitter høyt opp på babord side av motoren, dvs oppe til høyre på bildet. Skruene er M8. Vanninntaket er ikke 1 1/4", slik det ser ut på bildet ditt, men 1 1/2". Inntaket er nederst til venstre på bildet sammen med den første av 5 sinkanoder. Tenker det at det er impellerhuset du har ved sink anoden jeg.... Redigert 23.Oktober.2005 av `Laffen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.