Jump to content

Sjøvannspumpe - Du tror det ikke før du ser det


Arnstein

Recommended Posts

  Arnstein skrev:

I selve gummien i impelleren kan jeg lese Johnson 1028. Det samme kan jeg i den ubrukte. Yanmar delenummer er 127610-42200. Ved anleding, kan du sjekke om dette er identisk med din?

Nå har jeg sjekket! Den var ikke helt identisk, min het 1027. Så din er en 7-8mm større i diameter. Men det er sikkert noen som selger den også uten Yanmar logo på esken, til en helt annen pris enn du betalte...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Hei.

 

Da jeg skiftet impeller sist, kjøpte jeg en det sto Jabsco på esken og ikke Yanmar, 1/3 av prisen for den i Yanmar-esken. Og kanskje laget av Jabsco begge to? I hvert fall er Jabsco STOR på pumper, så jeg føler meg 100% trygg på kvaliteten.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Hei Arnstein,

Sjekket motoren i kveld.

Det står en Johnson Pump på min Yanmar også. Pumpe, lokk og skruer er i messing.

Vurderer faktisk å bytte alle skruene til syrefast jeg også, for å være føre var.

Skruene ser like ut som dine med både sekskant hode og spor i.

Var det vanskelig å finne tilvarende dim/gjenger i syrefast ?

 

 

Link to post
  index skrev:

Nå har jeg sjekket! Den var ikke helt identisk, min het 1027. Så din er en 7-8mm større i diameter. Men det er sikkert noen som selger den også uten Yanmar logo på esken, til en helt annen pris enn du betalte...

Takker for svar. Ja, må finnes rimeligere butikker enn Yanmar. Impeller nr. 106 hos Maritim har Johnon nr. 09-1028B og koster kun kr 99. Tror ikke bildet stemmer med selve produktet. Kanskje noen kan sjekke ut denne ved anledning.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
  jolo skrev:

Hei Arnstein,

Sjekket motoren i kveld.

Det står en Johnson Pump på min Yanmar også. Pumpe, lokk og skruer er i messing.

Vurderer faktisk å bytte alle skruene til syrefast jeg også, for å være føre var.

Skruene ser like ut som dine med både sekskant hode og spor i.

Var det vanskelig å finne tilvarende dim/gjenger i syrefast ?

Ikke noe problem hos Industrisalg AS på Forus, Norges største skruelager. Mer enn 15000 art. Hadde rett nok ikke sekskant hode med spor, så jeg tok uten spor. kr 18 for 8 stk. Husker ikke dim. Ekspeditøren dro bare opp skyvelæret fra baklomma og kom tilbake med rett dim. Bor du langt borte, så send meg en IM så kan jeg sende deg noen i posten.

 

Ser ihvertfall at det er lett føre å overbelaste messingskruene på disse pumpene.

Redigert av Arnstein (see edit history)

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
  Arnstein skrev:

Takker for svar. Ja, må finnes rimeligere butikker enn Yanmar. Impeller nr. 106 hos Maritim har Johnon nr. 09-1028B og koster kun kr 99. Tror ikke bildet stemmer med selve produktet. Kanskje noen kan sjekke ut denne ved anledning.

Watski er ikke rimelige, og der koster en impeller til min 4LH-DTE 375,-

Johnsen nr er: 09-1028B

 

De har til andre Yanmar motorer også, men jeg finner ikke til din. Maritim har sikkert til din, ring og spør.

 

Kanksje man kan kjøpe direkte :smiley: : http://www.nettkatalogen.no/firmainfo/john.../1854983344.htm

 

Mail: mailbox.no@johnson-pump.com

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post

Jeg kjøpte reservedeler til min Yanmar hos Yanmar i Kr.sand og fikk da en Johnson impeller til litt under halvparten av prisen av en original Yannmar impeller. Han mente den var identisk og Yanmar impelleren hadde han hatt leeenge for den ville jo ingen ha, nesten 700 tror jeg den kostet.

 

Har ikke skiftet så jeg vet jo ikke 100% om den passer, men skal nå se over hele greiene nå etter historien til Arnstein. Ikke morro i det hele tatt. Hadde som rutine før å stenge kranene, men sluttet med det frem til i dag. Her er det bare å skjerpe rutinene igjen...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
  Janoho skrev:

Orginale Yanmar impellere er produsert av Johnson, de var iallfall de jeg fikk.

 

JOH

Takker for svar. Har funnet ut av dette nå. Vil nok sjekke alternativ leverandør neste gang, bl. Jama Marina, Stavanger. Der har det mye kunnskap om dette og annet.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
  jolo skrev:

Hei Arnstein,

Sjekket motoren i kveld.

Det står en Johnson Pump på min Yanmar også. Pumpe, lokk og skruer er i messing.

Vurderer faktisk å bytte alle skruene til syrefast jeg også, for å være føre var.

Uroer meg litt over følgende: Når en seriøs pumpefabrikant leverer sine pumper med messingskruer til lokket år ut og år inn, så kanskje de har en grunn for det? :confused:

Min forrige motor (Mercruiser -91mod) hadde også messingskruer til lokket på sjøvannspumpen, de var etter mange år vanskelige å få ut, sporet i hodet(rundt) var slitt pga mykt materiale og dårlig verktøy, sikkert. Jeg turde aldri bytte til syrefaste i tilfelle det var en grunn til at de var i messing.

Kan det være noe vi(dere) ikke har tenkt på?

Brainstormer (Vet lite om metallurg,- fint om noen vet at punktene under er feil :yesnod: ):

- Bedre å skru av hodet på messingskruen enn å ødelegge gjengene skrue i huset med syrefast ved for hard tiltrekking???

- Termisk ekspansjon forskjellig for messing og syrefast kan gi sprekker???

- Materialpris billigere for messingskruer enn syrefast???

- Annet???

Link to post
  Arnstein skrev:

Har alt fått en telefonisk tilbakemelding på min skriftlig henvendelse til det lokale Yanmarverkstedet . Kjører foreløpig en lav profil. De anbefaler at det skiftes til rustfrie skruer. I tillegg anbefaler de at giret skrus av for å sjekke svinghjulshuset for vanninntrengning for og unngå senere korrsjonsskader i hus og på starter. Nå lukter det penger :headbang: Vannet stod over klemflensen.

Lurer bare litt på hvem som er din lokale forhandler, da jeg har egne litt tilsvarende erfaring fra området ifm motorbytte: Er det kanskje H.M. & B. as?

Link to post
  Havbris skrev:

Lurer bare litt på hvem som er din lokale forhandler, da jeg har egne litt tilsvarende erfaring fra området ifm motorbytte: Er det kanskje H.M. & B. as?

Håper dere har forståelse for at jeg vil holde en diskrè linje i saken til den er ordnet. Vil komme tilbake med mine erfaringer når den tid kommer. Så langt går prosessen helt forretningsmessig i en god tone.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
  Sitat

Uroer meg litt over følgende: Når en seriøs pumpefabrikant leverer sine pumper med messingskruer til lokket år ut og år inn, så kanskje de har en grunn for det?

dette lurer jeg også på. det er vel tilsvarende på bowmann varmeveksler - det skal visstnok ikke sink, men det sitter enkelte lokk av metall som åpenbart har kortere levetid og korroderer bort. Er det slik at det er en mening med dette - at det finnes deler her som skal "ofres" og derfor må byttes ut fra tid til annen?

Link to post
  nordan family 27 skrev:

dette lurer jeg også på. det er vel tilsvarende på bowmann varmeveksler - det skal visstnok ikke sink, men det sitter enkelte lokk av metall som åpenbart har kortere levetid og korroderer bort. Er det slik at det er en mening med dette - at det finnes deler her som skal "ofres" og derfor må byttes ut fra tid til annen?

Det med ofringen er ingen dum slutning. Fra tid til annen lager man med hensikt deler som er lett å skifte ut av "simplere" materiale nettop i den hensikt.

Link to post
  • 3 uker senere...

Så har båt vært på verksted og er kommet trygt og like fin tilbake til sin vante liggeplass. Det ble litt av en operasjon dette. Hele historien kummer nok inn under ordtaket "liten tue kan velte stort lass".

 

Leverte båten på det lokale Yanmar-verkstedet på mandag den 7/11. Starter ble først tatt ut og sjekket. Den viste seg å være angrepet av sjøvann. Pga. det dårlige været, ble det bestemt å ta ut hele motoren for videre arbeide innom hus. Høres dramatisk ut, men dette er en enkel operasjon på en NB 820. Tok ikke mange minuttene å få ut motoren. Før kl. 12 på mandag var girkassen av og svinghjulshuset åpnet og konserveringsarbeidet i gang.

 

Det viste seg at demperplata, som består av aluminium og bronse (antar jeg) vart sterkt angrepet av sjøvannet. Tror jeg ville fått poblemer med denne etterhvert. Like ens i svinghjulshuset var det tydelige spor etter sjøvann. Alt ble grundig rengjort og konservert med WD-40. Ny starter ble også rekvirert.

 

Verkstedet var veldig behjelpelige og overrasket meg positivt etter en del negativ omtale ellers. Hadde hele tiden en veldig god dialog med daglig leder. En reklamasjon på skaden ble utarbeidet av verkstedet og sendt til Yanmar. Med reklamasjonen ble bilder, som kan ses i begynnelsen av strengen, lagt ved samt kvittering for 250 timer service (2004) og kvittering for innkjøp av offeranoder, som ble skiftet av meg selv i juni i år ved 417 timer. Atså det var det tredje anodesettet som stod i motor når uhellet oppstod ved 470 timer. Båt og motor var levert nytt i februar 2003.

 

Yanmar avviste reklamasjonen med begrunnelse av at galvanisk tæring ikke dekkes, og henviste til utmåling for spenningsforskjeller i det elektriske anlegget. Ellers ønsket de pumpen tilsendt for inspeksjon. Kunne sende ny pumpe "free of charge" i bytte. Da det ikke er noe i veien med pumpa ble ikke denne byttet som tilbudt. Skruer for lokket er byttet til syrefast. Elekriker ved verkstedet utførte så en sjekk av det elektriske anlegget uten å påvise noen opplagte strømlekkasjer.

 

På spørsmål til verkstedet om dette ver en vanlig feil, svarte de at det dette var første tilfellet de hadde sett. Jeg ymtet frem på min egen teori om for høy forspenning av skruer ved inspeksjon av impeller ved 250 timer service. Det mente de ikke var tilfelle. Tæringsteorien høres selvsagt sannsynlig ut alt ettersom hodene hadde falt av fem av seks skruer.

 

Reparasjon kom på 19400 kr.

 

Spørsmålet er, hva gjør jeg nå? Jeg har ligget tidvis under landstrøm, både på turer og i vinterhalvåret. Første vinteren lå jeg med landstrøm og vedlikeholdslading i halvannen måned. Når jeg så hadde båten på slipp i juni måned 2004 for sjekk og bunnsmøring, var zinken på propellmutter (kopp-type) falt av. Kun festeringen igjen. De andre anodene på ror og flaps var nesten halvtærte etter 15 måneder i sjøen.

 

Sist vinter oppdaget jeg at zinken på mutteren var falt av alt i begynnelsen av desember, altså etter ca. seks måneder. Har montert et speil på et skaft som jeg stikker ned i sjøen for inspeksjon. Lå også denne vinteren for landstrøm for å ha litt lunk i cabinen, men nå med utdradd stikkkontakt til lader samt avkopling av minusleder fra lader til batteri. Alle hovedstrømsbrytere (start, forbruk og baugtruster) er alltid avslått posisjon når båten ikke brukes. Har med andre ord hatt mistanke om at alt ikke har vært som det skal være. Har målt kun en gang og da målte jeg en stående jordfeil i havna på ca. 13 volt.

 

Som en konsekvens av dette, monterte jeg i sommer Dyna Plate jordingsplate og frakoplet landjord i lanmdstrømsentral. Muligens for sent.

 

Jeg vil på det sterkeste råde alle til å sjekke motorens sjøvannsside hyppig. Sjøvannspumpa på Yanmar-motorene ligger langt femme og lavt. Vanskelig å se uten og strekke seg skikkelig. Her er det å stikke hånden inn under pumpa for og kjenne etter fukt som duger. Skal ikke være fukt her. Smak på vannet. Er det salt, er det et alvorlig varsel på at noe er i under utvikling. Hos meg kunne jeg, som tidligere sagt, se antydning til rustdannelse på motorlabb under pumpa, men det oppdaget jeg ikke før en skaden var et faktum.

 

 

Har snakket med forsikringsselskapet. Vi er enige om at saken holdes passiv i påvente av hva jeg foretar meg videre. Har egenandel på kr 11000, så noe av utgiftene kan muligens fås erstattet den veien.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post

Jeg tviler på at du kommer noen vei med reklamasjon til Yanmar, med mindre det er noe med motoren som forårsaker tæringen, og det er vel ganske lite sannsynlig. Jeg vil mene at det er vel anvendte ressurser å få målt igjennom absolultt alt el-anlegg i båten for å finne ut om der er strøm på avveie.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
  Arnstein skrev:

Tæringsteorien høres selvsagt sannsynlig ut alt ettersom hodene hadde falt av fem av seks skruer.

Skikkelig trist og dyrt for deg dette. :nonod:

Hva med impellerhus lokket ditt, var dette i rustfritt ? I så fall hvorfor ?

Er det vanlig på denne modellen at hus er i messing men lokk i rustfritt ?

Kan det være grunnen til at messing skruene "ofret" seg ?

Hos meg er vitterlig lokket, som resten i messing.

Kanskje noe å undersøke med Yanmar, et lite tips i blinde fra meg....... :blush:

 

 

Link to post
  jolo skrev:

Skikkelig trist og dyrt for deg dette. :nonod:

Hva med impellerhus lokket ditt, var dette i rustfritt ? I så fall hvorfor ?

Er det vanlig på denne modellen at hus er i messing men lokk i rustfritt ?

Kan det være grunnen til at messing skruene "ofret" seg ?

Hos meg er vitterlig lokket, som resten i messing.

Kanskje noe å undersøke med Yanmar, et lite tips i blinde fra meg....... :blush:

I følge hjemmesidene til Johnson Pump, ref. Product Manual 2005, er selve pumpehuset utført i bronse. Lokkene kan være både i bronse og syrefast. Står ikke nevnt materialvalg i lokk og skruer, kun bilder. Av bildene å dømme så er syrefaste lokk også benyttet på bornsepumper. På bildene med syrefaste lokk kan det se ut som om syrefaste skruer er benyttet.

 

Ved å gå inn på Johnson Pumps delekatalog, finner jeg igjen delenummeret til min pumpe som er F7B-9, part no. 10-24535-01. Nummeret er oppgitt som Customer Brand.

 

Spøssmålsstillingen til Yanmar må da være om materialvalget i selve skruene. Skulle de vært av syrefast utførelse siden lokket er det? Argumentasjonen min må selvsagt underbygges med en teknisk begrunnelse.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post

Dette er synsing fra min side:

Synes det virker rart at dette skyldes tæring hvis du ikke ser antydninger til tæring andre steder. Man burde vel også sett det på pumpehus og lokk, og at ikke bare skruehodene er tæret bort. Hva med sjøvannsinntaket?

Det du skriver om hvor mye sink som er forbrukt er jo heller ikke avskrekkende mye. Sinken på propellmutter (kopp med stålring og set-skrue, eller kon sink med skrue i enden??) kan falle av hvis du ikke setter de inn med litt locktite "gjengetreg".

 

Jeg har mer tro på det du selv var inne på tidligere. Nemlig at de de ved 250 timers service ikke har fått impeller helt inn. De har forsøkt å presse den inn ved å skru det siste stykket inn med lokket. Det har kanksje belastes skruene så mye at hodene ble veldig svake.

 

OK:

 

Jeg ville gjort som Skipper_Worse anbefaler, nemlig tatt en skikkelig sjekk på el.anlegg. Finner de ingen feil der kan det likevel være at jordfeil ifm landstrøm har forårsaket tæring siden du ikke har skilletrafo, eller har lader med galvanisk skille. Er nettjord tilkoblet båtjord (minus/blokka)?

 

Når det gjelder reklamasjon så er det vel også forhandler som skal kunne bevise/dokumeneter at den skaden som har oppstått skyldes tæring, og ikke andre ting som de er ansvarlige for ???

 

Synes imildertid du har fått bra oppfølging fra forhandler.... foreløpig.

 

PS!

Kanskje det er mulig for en "professor" å sjekke skruehodene og restene av skruene om det har vært tæring eller tretthetsbrudd pga for hard tildragning.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post

Årsaken til skaden din var at skruene som holdt lokket på pumpa fast til pumpehuset gikk i stykker. Hodene datt av og loket løsnet. Vannet strømmet inn.

 

Hvem kan klandres for at dette skjedde?

  • Har det vært noen form for elektrolytisk tæring?
  • Har det vært noen form for galvanisk tæring?
  • Har skruene som holder pumpehuset blitt skrudd til for hardt og så fått tretthetsbrudd i hodet pga vibrasjoner?
  • Er årsaken egentlig at impelleren ikke ble satt langt nok inn?
  • Skulle skruer og lokk være av samme materiale?
  • Burde skruene være syrefaste slik at de er edlest? Minst+uedlest+viktigst er kanskje ingen god kombinasjon.
  • Kanskje ligger årsaken et helt annet sted?
  • Eller kanskje en kombinasjon av flere årsaker?
Uansett. Kan ikke se at Yanmar Norge har noe ansvar hvis man ikke kan påvise konstruksjonsfeil, materialfeil eller materialvalgsfeil i pumpa. Og verkstedet? Slik du har beskrevet situasjonen er kanskje sjansen større for at dette er verkstedets feil. Problemet ditt er at har du ikke noe håndfast å vise til, ender du opp med å måtte ta dette på forsikringen og betale din høye egenandel. Trøsten får bli at det kunne gått adskillig verre.

 

Lotus

Link to post
  Lotus skrev:

Årsaken til skaden din var at skruene som holdt lokket på pumpa fast til pumpehuset gikk i stykker. Hodene datt av og loket løsnet. Vannet strømmet inn.

 

Hvem kan klandres for at dette skjedde?

  • Har det vært noen form for elektrolytisk tæring?

  • Har det vært noen form for galvanisk tæring?

  • Har skruene som holder pumpehuset blitt skrudd til for hardt og så fått tretthetsbrudd i hodet pga vibrasjoner?

  • Er årsaken egentlig at impelleren ikke ble satt langt nok inn?

  • Skulle skruer og lokk være av samme materiale?

  • Burde skruene være syrefaste slik at de er edlest? Minst+uedlest+viktigst er kanskje ingen god kombinasjon.

  • Kanskje ligger årsaken et helt annet sted?

  • Eller kanskje en kombinasjon av flere årsaker?
Uansett. Kan ikke se at Yanmar Norge har noe ansvar hvis man ikke kan påvise konstruksjonsfeil, materialfeil eller materialvalgsfeil i pumpa. Og verkstedet? Slik du har beskrevet situasjonen er kanskje sjansen større for at dette er verkstedets feil. Problemet ditt er at har du ikke noe håndfast å vise til, ender du opp med å måtte ta dette på forsikringen og betale din høye egenandel. Trøsten får bli at det kunne gått adskillig verre.

 

Lotus

Er enig med deg. Utenom forsikringen så gjenstår det å bevise en eventuell feil kombinsajon av materialer i pumpa. Og spørsmålet mitt da er om noen kan si med sikkerhet at så er tilfelle? Å bevise at verkstedet har gjort feil er nok en større og mer kostnadsmessig prosess. Må da eventuelt få analysert skruerestene for å avdekke at de er blitt forspent over flytegrensen. Ellers blir det påstand mot påstand.

 

Er det noen som vet om elektrikere i Stavangerområdet som kan utføre en utmåling på lekkasjestrømmer med påfølgende tilstandsrapport på det elektriske anlegget?

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post

Hulda har tittet litt på det du skriver her.

Pumpen: Hvis jeg oppfatter dine bilder korrekt, sitter det en o-ring i pumpelokket . Så vidt jeg kan se er også impeleren spjæret langs bosset, foruten at den ene vingen er vendt den gale veien. Vrir impelleren seg i huset, vil den kanskje kunne gi høyere aksielt trykk (?) dvs. større belastning på skruene.

 

Så lenge denne o-ringen holder tett, vil det ikke komme sjøvann til skruene. Disse vil derfor ikke oppleve noe korrosjonsproblem betreffende pumpemediet. Hvis du eksemplevis har en annen elektrolytt som drypper ned på skruene, vil korrosjon være et faktum. Messing er utsatt for spenningskorrosjon, typisk at bolthoder faller av. Pumpehuset er i (ukjent) bronselegering, lokket er i rustfritt stål (ukjent).

 

Spenningsrekke for ulike materialer i sjøvann ved 25 grader og strømningshastighet 4 m/s gir verdier i mV (SH):

 

AISI 316 (passivt) +200

AISI 304 (passivt) +170

AISI 316 (aktivt) + 70

CuZn28Sn (messing) - 40 (dette er den eneste Cu-legeringen jeg har i denne spenningsrekka)

 

Antakelig vil du ha en potensialforskjell på (-40)-200=240 mV. US Navy tillater til sammenlikning maks 30 mV når de blander materialer i en spenningsrekke. Nå kan imidlertid legeringene endre bildet sværet mye, sannsynligvis til det meget bedre. F.eks. CuSn6ZnNi, men som sagt, har ikke informasjon om disse, du kan høre med Rogalandsforsk, de driver/drev med denslags. Men nå kjenner vi ikke materialet i pumpen uansett.

 

Et annet forhold som må tas i betraktning er arealforhold mellom katode og anode. Rustfrie skruer mot lokk, dette er OK. Rustfrie skruer mot pumpehus, arealet er overveldende i pumpehusets favør. Pumpen vil uansett ha en livslengde også ut fra andre forhold. Messingskruer i denne konstellasjonen frarådes. Det bør benyttes A4, les også under.

 

Hulda har gjort følgende: Pumpen til Hulda har papirpakning. Litt (LITT!!!) siliconfett eller tectyl på begge sider av pakningen. Litt siliconfett eller annet fett på impelleren. Skruene dyppes i tectyl før montering. Det er tett og det korroderer ikke. Hulda bruker messingskruer og har pumpelokk i messing. Moderat tiltrekking anbefales. O-ring er naturligvis bedre enn papirpakning.

 

SHE er forkorting for Standard HydrogenElektrode, det er et system man har satt til potesial =0.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...