Jump to content

Sjøvannspumpe - Du tror det ikke før du ser det

Arnstein

Recommended Posts

Nix, det skal ikke se slik ut. Alle "skovlene" eller vingene skal ligge bendt i rotasjonsretningen.

Dessuten ser det ut som om den er sprukket inn mot akslingen.

Hvis du ser på bildet så ser du at de to som er bøyd ligger på kammen, ergo er disse sammenklemt, den som ser ut som "går feil vei" er nettopp over kammen og står rett... (hvis ikke mine øyer trenger en retuning da)

men du har helt rett hvis det ble tolket som at "bladene" skulle peke i forskjellige retninger... og den er nok sprukket...

Redigert av `Laffen (see edit history)

4LHA har firkantet impellerhus for sjøvann. Intet lokk. Et helt impellerhus. Det er montert med 4 skruer og sitter høyt opp på babord side av motoren, dvs oppe til høyre på bildet.

For meg ser dette ut som om det er TERMOSTATHUS og ikke impellerhus.

:confused::confused:

Nede til venstre på bildet ser det ut som impellerhuset er plassert. :wink:

Redigert av boolle (see edit history)

For meg ser dette ut som om det er TERMOSTATHUS og ikke impellerhus.

:confused::confused:

Nede til venstre på bildet ser det ut som impellerhuset er plassert. :wink:

Ja, du har rett. Impellerhuset er plassert nede til venstre ved siden av startmotoren. Ser det nå. Men termostaten trodde jeg var plassert i det som jeg mener er termostathuset rett over ferskvannspumpa og ferskvannspumpa sitter i fremkant er motoren og drives av dynamoreima.

Synspunkter?

Lotus

Da har jeg vært i båten og tatt ut skruestumper og impeller. Har også sprøytet motoren først med ferskvann, tørket den og til slutt sprayet med CRC 6-65(?) (blå flaske).

Dette er en Johnson Pump, F7B-9, 10-24535-01. Lokket ser ut til å være av syrefast stål. Etter nærmere undersøkelser på nettet er dette en såkalt Customer branded pumpe

Bilde

Huset ser ut til å være av messing, men er av bonse.

Bilde

Skruene er også av messing. Stumpen øverst til venstre har jeg slipt forsiktig med et sandpapir for å se om zinken er tært ut av messingen. Ser ikke ut til at tæring har vært problemet, enda om man kan se noe rødt i de til høyre.

Bilde

Å få ut impelleren var en trang fødsel. Måtte tas med tang. Av bildet kan det virke som om den ikke har vært mer enn 10 mm inn på akslingen. Mye å gå på ser det ut som. På bildet kan det se ut som om kammene er slitt, men det ser ikke så verst ut i virkeligheten. Impelleren er inntakt og bærer ikke preg av slitasje.

Bilde

Har en ny impleller og sammenlignet denne med den som stod i. Den nye har en gummibunn, som er borte på den gamle eller har ikke vært der. Kan ikke være slitt bort da den sitted for dypt inne åpningen.

Bilde

Min foreløpige konklusjon på hendelsen er at ved 250 timers service og inspeskjon, har ikke impelleren blitt montert skikkelig på plass med det resultat at den har presset mot dekksel, jfr.m slitemerker både på lokk og impeller. Mekaniker har hatt problemer med å få lokket tett. I forsøket på å få lokket tett er festeskruene blitt for mye forspent, antakelig på grensen til flyt med senere tretthetsbrudd som resultat.

Redigert av Arnstein (see edit history)

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

:yesnod::yesnod:

Støtter teorien din ,Arnstein!

Jeg brukte en gummiklubbe, og banket forsiktig inn impelleren da jeg skiftet den i år!

Jeg har forresten syrefaste skruer i lokket mitt som er av messing.

Messing og syrefast/rustfri burde ikke gi de store problemer ettersom de aller fleste propeller sitter på en

rustfri aksling, men nå er vel propellere en blanding av messing og bronsje.

:yesnod::yesnod:

Støtter teorien din ,Arnstein!

Jeg brukte en gummiklubbe, og banket forsiktig inn impelleren da jeg skiftet den i år!

Jeg har forresten syrefaste skruer i lokket mitt som er av messing.

Messing og syrefast/rustfri burde ikke gi de store problemer ettersom de aller fleste propeller sitter på en

rustfri aksling, men nå er vel propellere en blanding av messing og bronsje.

Ja, fin kakking med gummiklubbe må nok til. Ellers er messing en legering av zink og kobber. Zink ligger lavere i spenningsrekken en kobber og tæres ut av messingen dersom forholdene ligger til rette for det. Messingen skifter derfor farve over mot det rødere kobberet. Redigert av Arnstein (see edit history)

mvh Arnstein

M/B JAVA

Hei, Arnstein!

Aldri kjekt sånne hendelser, har hatt mine jeg!

Støtter teorien med for hardt til trukkede bolter og at det er et tretthets brudd som følge av dette. Du får ta turen til verksted og se hva de sier...

Ellers så sjekker jeg båten hver dag! Tar alltid en sving ut på midtre molo og kikket over havna! Ser alltid over på din side at NBen har det bra! :yesnod:

Har som fast rutine og stenge alle inntak/utløp før jeg forlater båten, faktisk så stenger jeg de når vi overnatter og da sover jeg trygt!

Ellers så sjekker jeg båten hver dag! Tar alltid en sving ut på midtre molo og kikket over havna! Ser alltid over på din side at NBen har det bra! :yesnod:

Har som fast rutine og stenge alle inntak/utløp før jeg forlater båten, faktisk så stenger jeg de når vi overnatter og da sover jeg trygt!

Takker for at du passer på. Ja, heretter er alt stengt. Pumpe med nivåvakt og varsling er tingen. Dette blir første prioritet. Har faktisk en Jabsco 1800 klar for installasjon. Den pumper tett på 7 m3 i timen. Den skal koples opp mot en av de ledige utgangene på GSM-alarmen. Vurderer å installere en mindre primærpumpe også. Får se. Blir mye slanger.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Kjøpte du original impeller? Hvor mye kostet den?

Akselen i impellerhuset ser ut til å være veldig kort. Skal det være sånn?

Hvis impellerhuset er av messing og skruene er av messing, er det ikke litt rart at lokket er avsyrefast? Messing hadde vel vært bedre?

Lotus

Ja, jeg kjøpte en original for å ha i reserve i båten. Den kostet kr 679. Forstår du har funnet en måte å handle i USA på. Tror jeg må ta en kikk på den strengen med zinken igjen.

Tror ikke akselen er for kort. Vanskelig å få sett rett i inn i huset, men stakk fingeren inn og anslo at den er ca. en tomme lang. Tror rett og slett at impelleren ikke har vært skjøvet langt nok inn på. Kan tenke meg at dette ikke er så enkel jobb. Må i hvertfall bruke litt tid. Den som tror at den kan byttes i åpen sjø med varm motor og rulling, kan bare glemme det. No chance.

Jolo er 99,9% sikker på at også dekselet er av messing hos ham. Er i grunnen ikke så engstelig for akkurat det. Har definitivt ikke vært tæring som har vært problemet her. Da hadde skruene vært røde.

Jeg har tenkt å legge frem problemet mitt for verkstedet som utførte servicen for å høre deres konklusjon på skaden. Skal spørre om materialvalget i lokket i samme slengen. En ting er sikkert, jeg kommer ikke til å bruke merkeverksteder for service utenom garantitiden. Har sett nok til at jeg er overbevist. Ser i bruktannonser at det fremheves at alle servicer er utført hos merkeverksted. Er tilbøyelig til å mene at dette er et passivum for båtens verdi. A få utført vanskelige reprasjoner er en annen ting, da vil jeg nok kanskje måtte søke assistanse. Det finnes flere gode raparatører i her distriktet også.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Tror rett og slett at impelleren ikke har vært skjøvet langt nok inn på. Kan tenke meg at dette ikke er så enkel jobb. Må i hvertfall bruke litt tid. Den som tror at den kan byttes i åpen sjø med varm motor og rulling, kan bare glemme det. No chance.

Pumpen ser ut til å være bortimot identisk med den som er montert på min Ford Sabb. Johnson pumpe det også, med tilsynelatende identisk impeller. Jeg har kjøpt to stk nye originale Johnson impellere til denne, Den ene er montert i nå og den andre skal være reserve. Men jeg stusser litt på prisen du har betalt, tror mine kostet ca 270,- pr.stk. Uansett, når jeg skiftet impeller i vår så konkluderte vel jeg også som deg at dette er ikke noe som lar seg gjøre med varm motor og bølger! Så reserveimpelleren har nok ikke noen veldig stor sikkerhetsmessig funksjon hos meg etter hva jeg kan se. men den ligger nå i båten da, bare i tilfelle...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Godt at det gikk bra uten at båten druknet.

Vil ellers legge til at skruer i messing er skumle saker fordi messingen lett blir utsatt for såkalt spenningskorosjon. Det er derfor viktig at messingskruer ikke trekkes til for hardt. Ellers kan de ryke stter en tid, som her.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Pumpen ser ut til å være bortimot identisk med den som er montert på min Ford Sabb. Johnson pumpe det også, med tilsynelatende identisk impeller. Jeg har kjøpt to stk nye originale Johnson impellere til denne, Den ene er montert i nå og den andre skal være reserve. Men jeg stusser litt på prisen du har betalt, tror mine kostet ca 270,- pr.stk. Uansett, når jeg skiftet impeller i vår så konkluderte vel jeg også som deg at dette er ikke noe som lar seg gjøre med varm motor og bølger! Så reserveimpelleren har nok ikke noen veldig stor sikkerhetsmessig funksjon hos meg etter hva jeg kan se. men den ligger nå i båten da, bare i tilfelle...

Takker for svar fra alle så langt.

Du setter spm.tegn ved prisen ja, men dette er dessverre Yanmar policy. I selve gummien i impelleren kan jeg lese Johnson 1028. Det samme kan jeg i den ubrukte. Yanmar delenummer er 127610-42200. Ved anleding, kan du sjekke om dette er identisk med din? Billegere å få det i posten fra Haugesund enn lokalt her i Stavanger i tilfelle. Også, hvilket materiale er pumpa di i?

mvh Arnstein

M/B JAVA

Takker for svar fra alle så langt.

Du setter spm.tegn ved prisen ja, men dette er dessverre Yanmar policy. I selve gummien i impelleren kan jeg lese Johnson 1028. Det samme kan jeg i den ubrukte. Yanmar delenummer er 127610-42200. Ved anleding, kan du sjekke om dette er identisk med din? Billegere å få det i posten fra Haugesund enn lokalt her i Stavanger i tilfelle. Også, hvilket materiale er pumpa di i?

Skal sjekke nummeret neste gang jeg er i båten. Men det hørtes mistenkelig kjent ut ... Pumpa mi er i messing, og det tror jeg at også lokket er. Men min har fått byttet til rustfrie skruer, med sekskanthode da det er rimelig trangt nedi der den står. Ca 3 cm klaring til oljefilterholderen som står rett bak.. Da er det greit å ikke ha sporskruer...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Messingskruer i på en såpass viktig plass høres vilt ut. Jeg ville byttet til rustfritt omgående. Messingskruer er mest til pyntesaker.

Husk dessuten at også vanlige rustfrie skruer ikke skal settes så hardt til som ikke rutfrie. Ta også hensyn til mulige svake gjenger av messing (bronse?) i huset. Hva med rustfrie pinneskruer med vingemuttere? For lett demontering og for å skåne gjengene i hust.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Messingskruer i på en såpass viktig plass høres vilt ut. Jeg ville byttet til rustfritt omgående. Messingskruer er mest til pyntesaker.

Husk dessuten at også vanlige rustfrie skruer ikke skal settes så hardt til som ikke rutfrie. Ta også hensyn til mulige svake gjenger av messing (bronse?) i huset. Hva med rustfrie pinneskruer med vingemuttere? For lett demontering og for å skåne gjengene i hust.

Var inne på Johnson Pump sine hjemmesider i går kveld og fant pumpa F7B-9. Den har flere utførelser og såkalte customer brands. Teknisk spesifikasjon sier at pumpehuset er av bronse og akslingen av rustfritt stål. Sier ingenting om lokket og skruer. Av bildene å dømme ser det ut som det finnes både bronse- og stållokk. Skruene kan også ha forskjellige farger/utførelser etter alt å dømme. Fant også min pumpe med delenummer i delekatalogen, men den sier ingenting om materialvalg.

Vingemuttere var kanskje ingen dum idè. Blir kanskje litt mindre nøyaktighet på styringen av lokket mht. til anlegg for o-ring.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Bronse og syrefast er vel ikke som hører dårligst sammen m.h.t. spenningsrekke?

Bronse og syrefast går utmerket sammen med en spenningsforskjell på 0,05V

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Har alt fått en telefonisk tilbakemelding på min skriftlig henvendelse til det lokale Yanmarverkstedet . Kjører foreløpig en lav profil. De anbefaler at det skiftes til rustfrie skruer. I tillegg anbefaler de at giret skrus av for å sjekke svinghjulshuset for vanninntrengning for og unngå senere korrsjonsskader i hus og på starter. Nå lukter det penger :headbang: Vannet stod over klemflensen.

Uansett jeg vil få pumpa sammen og få gang på maskina. Ta en tur over til verkstedet og ta saken derfra. Håper å få noe på garanti/raklamasjon i tilfelle åpning må foretas. Båt og motor var nytt i mars 2003.

Redigert av Arnstein (see edit history)

mvh Arnstein

M/B JAVA

Er det såpass nytt! Da håper jeg at du ikke har gjort for mye selv allerede. Så fremt du er sikker på at du selv ikke har utført noe vedlikehold/arbeid på motoren som kan sees i sammenheng med denne feilen så må du overlate hele saken til verkstedet. Så vidt jeg forstod så var det vel de som også hadde sjekket impeller/sjøvannspumpe sist?

Hvem skal du imidlertid reklamere mot - Båtprodusent eller Yanmar? Kjøpte du ferdig båt med installert motor fra båtprodusent så er det vel de som er de rette å henvende seg til?

Uansett REKLAMASJON!!!!!

Redigert av saga (see edit history)

Har alt fått en telefonisk tilbakemelding på min skriftlig henvendelse til det lokale Yanmarverkstedet . Kjører foreløpig en lav profil. De anbefaler at det skiftes til rustfrie skruer. I tillegg anbefaler de at giret skrus av for å sjekke svinghjulshuset for vanninntrengning for og unngå senere korrsjonsskader i hus og på starter. Nå lukter det penger :headbang: Vannet stod over klemflensen.

Uansett jeg vil få pumpa sammen og få gang på maskina. Ta en tur over til verkstedet og ta saken derfra. Håper å få noe på garanti/raklamasjon i tilfelle åpning må foretas. Båt og motor var nytt i mars 2003.

Har ikke du ganske ny båt/motor da?

Er den nyere enn 5 år og du har fulgt servicer skal dette dekkes som reklamasjon. Ikke la de avskjære deg med at det ikke lenger er garanti e.l.

Ta kontakt med forbrukerrådet for råd om fremgangsmåte hvis de er vansksleige hos Yanmar forhandler

Da er ny impeller, o-ring og syrefaste skruer montert. Har tomgangskjørt motoren en halv times tid nå i kveld. Alt virker ok, men det drypper en dråpe ca. hvert femte sekund fra lokket. Var kanskje for lite nøye med opprensinga i anleggsflatene. Må ta av lokket når det blir vær til det igjen. Takker for eventuelle tips på for rengjøring.

Vil ta turen til Yanmarverkstedet for å vurdere om girkassen må av for rensing av svinghjulshuset for sjøvann. Det er tre vertikale radielle spalter i øvre del av huset, hvor det kan ha drevet inne vann. Kan ikke se noen i nedre del. Har ikke fått undersøkt hundre prosent om det er flere åpninger, men ser ikke sånn ut. Vannet har definitivt ikke gått så høyt som spaltene. Ikke så jeg spor etter sprøyt heller. Ei heller kom det sprøyt ut spaltene ved kjøring nå kveld. Svinghjulet virker tørt. Skal tørne motoren for å se på hjulet i morgen.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...