NilsPils
Hper skrev for 11 timer siden:Den billige er kommunal plass, store fritidsbåter får plass sentralt, gjerne midt i Oslo, sponset av dine og mine skattepenger. Opptil flere av de med slike plasser benekter at det i det hele tatt eksisterer kommunale plasser. ;-) Ventelistene er selvfølgelig lange som ett vondt år, alle vil ha skattepengefinansiert plass.
Det finnes så vidt jeg vet ingen kommunale båtplasser i Oslo som sponses av skattepenger. Det finnes derimot en rekke båtforeninger på kommunal eiendom, som drives av medlemmene basert på medlemsavgifter og dugnader. Det er riktig at disse plassen blir rimelige for medlemmene, men du må påregne en del arbeid i form av dugnader og vakthold. Jeg er selv medlem av en slik forening, selv om jeg ikke bor i Oslo.
Det er lange ventelister på båtplass i disse foreningene, men man kan som regel være medlem uten båtplass og nyte godt av medlemsfordeler som rimelig leieplass. Reglene for dette er litt forskjellige. Det koster som regel lite å være medlem, men du må som regel påregne mange års ventetid før du får tildelt plass.
Merk at når det er snakk om bredde på båtplassen er det som regel bruttomål som inkluderer bredde på utrigger.