Jump to content

Er skøyter lagd for å seiles?

Fkk

Recommended Posts

(PS med skøyte mener jeg de "gamle" store trebåtene, ikke moderne som redningsskøyten el) 

Skøyter er det jo en del av i Norge, og har alltid tenkt på de som motordrevne båter, uten at jeg har tenkt på det så mye. Eksempel på type båt jeg tenker

177_1753154825.jpg.a7de8f79484d27c3dff4948bc6c20441.jpg

Har jo sett at disse har mast, men har ikke egentlig tenkt at det har vært i bruk. Har antatt at det er rester fra tidligere tider, eller at det har vært brukt som kran elns

Men så så jeg en del filmer på yt de folk viste frem gamle lignende båter med seil, enkelte helt uten motor. Søkte litt på nettet og fant bilder som dette

RS47.jpg.8f274367289ca3f991faff09cfb10939.jpg

Er disse båtene egentlig laget som seilfartøy, er det motorbåter som har muligheter for seil, eller er det litt kjedelig svar som "kommer an på båten"? Evt er det en gradvis endring fra seil til motor? 

Og evt hvor godt seiler slike båter? 

Når jeg har tenkt på det virker det jo ikke helt usannsynlig at en del båter gikk for seil på 30-50 tallet 

Du kan gjerne se på raua om ei skøyte er bygget for seiling eller med tanke på drift med motor. De bygget for motordrift har oftest mer bæring helt akter, da unngås det at raua graver seg sånn ned i sjøen som den ville ha gjort med ei smekrere rau.

Har hatt et par «aslakbåter», klinkerbygde tradisjonelle båter fra Ryfylke i Rogaland. Den eldste var bygget for seil og hadde ei slank rau som slapp sjøen godt, noen av de mest sexy linjene jeg har sett på en klinkerbygget båt. Den var også forholdsvis lett å ro. Mens den litt nyere (sannsynligvis bygget av en av sønnene til Aslak Notvik, men «på samme mal») var merkbart breiere om raua og kom originalt med semidieselmotor. Klart, også den siste kunne gjerne ha blitt rigget for seil, men hovedframdriftsmiddelet var motor, så den hadde nok ikke seilt like godt som førstnevnte.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...