FrodeRex Startet 19.November.2020 Del på Facebook Startet 19.November.2020 (redigert) De aller fleste som ferdes på sjøen kjenner til forholdet mellom strøm og vind. Om en ikke er observant nok på dette forholdet, så kan erfaringene medføre et raskt salg av båten. Prinsippet er enkelt nok. Blåser vinden med strømmen kan en beregne levelige forhold. Blåser det mot strømmen derimot, kan selv en frisk bris medføre salg av båt om en er midt oppi det. I Trøndelag har vi mange slike steder. Trondheimsfjorden er beryktet. Det samme er Kråkvågfjorden på NV med utfallende tidevann. Jeg bor på et slikt sted, selv om det er i miniatyr. Videoen under viser båten min fortøyd til flytekaia med strømmen mot baugen med vind på ca 14-15 ms midt i baugen Denne filmen viser situasjonen etter at strømmen har snudd, og kolliderer med vinden. Vinden har samme styrke som i videoen over. Redigert 19.November.2020 av FrodeRex (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 19.November.2020 Del på Facebook Svart 19.November.2020 Veldig god illustrasjon på dette fenomenet. Erfarer dette stadig på turer rundt kysten. Så dette er god læring for oss alle. Takk for deling. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
FrodeRex Svart 19.November.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.November.2020 Så frisket det på til et sted mellom 19 og 21 ms. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 19.November.2020 Del på Facebook Svart 19.November.2020 Et slikt utsatt sted hadde jeg aldri valgt å legge til. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
FrodeRex Svart 19.November.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.November.2020 17 minutes ago, Lars H. said: Et slikt utsatt sted hadde jeg aldri valgt å legge til. Det er et veldig sjeldent fenomen. Sterk vind fra Nord, springflo og fallende sjø er kravet for at dette skal oppstå. Det kan gå år mellom hver gang. Jeg har dimensjonert for mye sterkere vind enn dette. Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 20.November.2020 Del på Facebook Svart 20.November.2020 Interessant film, og bra fortøyning med lange tau Sitér dette innlegget Link to post
Vdub Svart 20.November.2020 Del på Facebook Svart 20.November.2020 Så ikke helt bra ut det der, tror jeg ville hatt en moring med daumann festa i baugen der for å ha fått dempa litt. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 20.November.2020 Del på Facebook Svart 20.November.2020 Jeg hadde forhalt og funnet et bedre sted. Håper dette ikke er hjemmehavnen? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Gullfisk Svart 20.November.2020 Del på Facebook Svart 20.November.2020 Man har nok litt forskjellige utgangspunkt ut i fra hvor man er vant til å ha båt. Dette eksempelet er noen hakk mere værhardt enn hva jeg hadde vært komfortabel med, selv om det sikkert er fortøyet etter forholdene. Om det er en sjelden situasjon i forhold til vindretning, ville nok jeg også funnet en midlertidig plass i le. Jeg personlig, hadde ikke fått ro om båten min lå så urolig, men vi er forskjellige. Fint eksempel på vind/strømforhold. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 20.November.2020 Del på Facebook Svart 20.November.2020 Interessant. Bra fortøyd, men jeg ville hatt det forreste tauet over til andre siden av brygga. Da slipper du rykkene når båten går opp og brygga går ned. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.