Jump to content

Tidevann, fra himmel til helvete

FrodeRex

Recommended Posts

De aller fleste som ferdes på sjøen kjenner til forholdet mellom strøm og vind. Om en ikke er observant nok på dette forholdet, så kan erfaringene medføre et raskt salg av båten. Prinsippet er enkelt nok. Blåser vinden med strømmen kan en beregne  levelige forhold. Blåser det mot strømmen derimot, kan selv en frisk bris medføre salg av båt om en er midt oppi det. I Trøndelag har vi mange slike steder. Trondheimsfjorden er beryktet. Det samme er Kråkvågfjorden på NV med utfallende tidevann. 
Jeg bor på et slikt sted, selv om det er i miniatyr. Videoen under viser båten min fortøyd til flytekaia med strømmen mot baugen med vind på ca 14-15 ms midt i baugen 

Denne filmen viser situasjonen etter at strømmen har snudd, og kolliderer med vinden. Vinden har samme styrke som i videoen over. 

Redigert av FrodeRex (see edit history)

Man har nok litt forskjellige utgangspunkt ut i fra hvor man er vant til å ha båt. Dette eksempelet er noen hakk mere værhardt enn hva jeg hadde vært komfortabel med, selv om det sikkert er fortøyet etter forholdene. Om det er en sjelden situasjon i forhold til vindretning, ville nok jeg også funnet en midlertidig plass i le. Jeg personlig, hadde ikke fått ro om båten min lå så urolig, men vi er forskjellige. Fint eksempel på vind/strømforhold. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...