sagen30pluggen Startet 19.November.2020 Del på Facebook Startet 19.November.2020 Etter noen års tørketid etter salg av skilsø 23 så ble det kjøp av båt på ny. Da familie er stiftet å samboeren ville prøve seg med hytte på sjøen valgte vi å gå for en 30 fot sagen med aktercabin. Jobb må påberegnes. Og med dette starter jeg en tråd der jeg ønsker å få inspill til gode løsninger, og selvfølgelig god båtprat! vell møtt ———————————————— ved kjøp av båt fikk jeg oppgitt at etter bytte av diesel filter og bytte av gammel diesel til fordel for ny at det var litt start problemer. Diesel systemet var luftet ved vannutskiller men da tidligere eier ikke hadde tid å mulighet lenger, fulgte jobben med kjøpskontrakten. etter utallige runder med lufting av systemet har jeg til dags dato enda ikke fått start på maskinen. Det står en marinisert Peugeot motor av typen xd2 i båten, fikk oppgitt at ytelsen er på rundt 50 hester motoren kan ligne en vp md21b men også en status marine motor. så til drivstoffsystem. fra filter/vannutskiller går dieselen direkte til pumpe fastmontert på babord side av motor. ( ingen fødepumpe ) pumpen er av typen CAV roto diesel, med elektrisk stopp (stopmagnet/selonoide) På siden av pumpe i bakkant er det 2 lufteskruer, en øvre å en nedre. Har kommer det ren diesel på begge pungter. Det klikker i stop magneten ved spenning. Har også prøvd å sette en direkte pluss ledning på den fra batteri for å være sikker på tilstrekkelig spenning ved kinning. men... det kommer ingen diesel frem til dysene, det virker som at pumpen fyller seg med diesel, men det som da skjer er at dieselen renner ut i retur rør å tilbake til tank å dyse retur. Dvs når jeg har forsøkt å lufte på dyse retur på toppen av dysene, der får jeg diesel. Men i høytrykk rørene inn til dysene er det svært lite, kunn noen dråper jeg har fått der. her har jeg prøvd det meste når det gjelder å få frem dieselen. Uten hell.. jeg har byttet impeller nå nylig å sett at den går rundt i tråd med akslingen i dieselpumpen. prøvde å lukke for retur rør ved tank for å se om det hjalp, men inget resultat med det foreløpig. jeg vet at motoren har tenning, da jeg pent har brukt en liten smule siliconspray for å se resultat.da tenner den, men vil ikke starte å gå da den ikke får diesel. så ja det siste jeg har gjort nå, er å bestille ny stop magnet, og noen reserve lufteskruer da jeg vet disse har tendens til å bryte med litt uheldig tilstramming. ingen svar er for dumme her, jeg er åpen for inspill! rød pil på nederste bilde markerer stop magnet/selanoide Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 20.November.2020 Del på Facebook Svart 20.November.2020 Kanskje et litt dumt spørsmål, men vet du hvilken type stoppsolenoid du har? I båt er det vanlig med en som stopper dieselstrømmen når den får strøm, mens i bil er det motsatt. Dvs at den må ha strøm for å holde åpen. Jeg har bilmotor i min båt, og derfor solenoid av den siste typen. Jeg ville ha målt på tilførselledningen til stoppsolenoiden for å se hvordan den oppfører seg. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
sagen30pluggen Svart 20.November.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.November.2020 I min så har den konstant strøm hele tiden mens motor er igang, da holdes slaven inne i Stoppmagneten oppe mener jeg på. og ved trykk på stopp knapp slippes den ned å stopper for strøm av diesel til dyse. Det er slik jeg har tenkt meg frem, ;) og det er det som skjer når jeg har hatt selonoiden ute får å besiktige den ;) dette er også en marinisert bil motor slik jeg har forstått jeg har også prøvd med en direkte pluss ledning til batteriet for å være sikker på tilstrekkelig med spenning der. Nå er ny bestilt da jeg mistet innmaten ned i kjølen på båten når jeg sist tok den ut ;) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 20.November.2020 Del på Facebook Svart 20.November.2020 OK! Men du har sjekket at den har strøm inn når tenning står på? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
sagen30pluggen Svart 20.November.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.November.2020 Ja det har jeg sjekket venter som sagt på ny selanoide da jeg klarte å miste innmaten fra den gammle ned i kjøln på båten, klumsete som en er ... Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 20.November.2020 Del på Facebook Svart 20.November.2020 Det er der båtmotordeler pleier å havne. Håper den nye fungerer bedre da! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
sagen30pluggen Svart 22.November.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.November.2020 Ja forhåpentligvis saken oppdateres 👍🏼 Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 22.November.2020 Del på Facebook Svart 22.November.2020 sagen30pluggen skrev On 19.11.2020 at 23.41: men... det kommer ingen diesel frem til dysene, det virker som at pumpen fyller seg med diesel, men det som da skjer er at dieselen renner ut i retur rør å tilbake til tank å dyse retur. Dvs når jeg har forsøkt å lufte på dyse retur på toppen av dysene, der får jeg diesel. Men i høytrykk rørene inn til dysene er det svært lite, kunn noen dråper jeg har fått der. her har jeg prøvd det meste når det gjelder å få frem dieselen. Uten hell.. jeg har byttet impeller nå nylig å sett at den går rundt i tråd med akslingen i dieselpumpen. Lurer litt på hva du mener her. Du får det ikke til å renne diesel ut fra dyserørene. Ut fra dyserørene kommer det kun pitte små støt av diesel kun når motoren tørner. Så har du fått frem små støt med diesel her, så er det bare å skrue på rørene igjen og fyre opp. Sitér dette innlegget Link to post
sagen30pluggen Svart 22.November.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.November.2020 Forstår at det kan se litt rart ut det jeg skreiv der. skal prøve å formulere meg litt bedre. i ht røret til den bakerste dysa har det vært det jeg vil kalle minimale tendenser til diesel, noen få dråper. når det har kommet har jeg skrudd til røret for å løsne litt på neste i påvente av diesel ved videre tørning, men nei. Kunn på bakerste dyse som det har vært spor etter diesel. har ikke kommet noen støt av diesel derimot noen usle dråper som bare detter ut av det bakerste røret. Da dette er på høytrykk side ville det være å forvente en vis form for støt av diesel som du sier men det har det altså ikke kommet. Denne motoren er noe helt nytt for meg, men i forhold til det jeg har lest å sett, så skal det være å forvente et hvist trykk i støta.. fra høytrykks rørene, så jeg føler meg ganske sikker på at det er noe med pompa nærmere bestemt høytrykks delen, eller den stopp magneten som har gjort at ikke dieselen har kommet forbi. Sitér dette innlegget Link to post
cheetah Svart 22.November.2020 Del på Facebook Svart 22.November.2020 Gratulerer med en kjempego sjøbåt😊Hadde en Sagen 30 selv med 90hk Ford motor i og var godt fornøyd👍 Kan være problemet er høytrykkspumpen eller stopp magneten ja. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 22.November.2020 Del på Facebook Svart 22.November.2020 Tipper enten regulator eller plungerene henger. Det skal komme diesel fra alle fire, om ikke så mye. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
hanto1 Svart 23.November.2020 Del på Facebook Svart 23.November.2020 Prøv evt med en liten ekstern dieseltank med fall ned til pumpa på motoren, da kan du i hvert fall utelukke evt problemer med falsk luft/defekt fødepumpe. Sitér dette innlegget Link to post
sagen30pluggen Svart 24.November.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.November.2020 Takk for gode råd får ny stopp magnet/selanoide imorgen så da blir det å komme seg til båten å prøve på ny. Vurderer egt slep snart, da det blir mye farting frem å tilbake til Oslo å dette tar tid å verdifullt dagslys. tråden oppdateres hvis plungerne som det blir nevnt her henger, hva kan man gjøre med det ? Sitér dette innlegget Link to post
sagen30pluggen Svart 25.November.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.November.2020 25.11.2020 ——————— Idag har ny stoppmagnet ankommet. da blir det å lade opp batterier å planlegge ny tur for et nytt forsøk på å få liv i motoren. Forhåpentligvis så er båten hjemme i mitt eget distrikt snart! Blir gøy å få startet opp med oppussing av båten innvendig ——————— noen erfaringer med fjerning av gammelt lim fra skrogtrekk ? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 25.November.2020 Del på Facebook Svart 25.November.2020 Ser du har en roto diesel pumpe, da har du nok ikke plungere nei. Det er ikke mange dråpene diesel som skal komme, nesten ingenting pr runde. I en slik pumpe er det kun en pumpedel, samt en roterende fordelingsenhet. Så om du får diesel på en sylinder så pumper den i alle fall. Mulig den kan ha litt intern lekkasje på fordelingen. Men om den har startet før så burde det være håp nå også. Jeg ville vurdert å ta av luftfiltrene og gitt den to-tre pump med oljekanna i hvert innsug med motorolje. Gjorde alltid det da jeg hadde Sabb motor. Da får du litt ekstra kompresjon samt at den starter litt på oljen. Ryker litt til å begynne med da, men sånn er det. Ellers høres det ut til at høytrykkspumpen kan være moden for en liten overhaling, siden den har hatt startvansker over tid. Men nå gjelder det bare å få liv i den så du får den hjem i alle fall. Så kan du heller gå grundigere til verks etterpå. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
sagen30pluggen Svart 25.November.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.November.2020 index skrev for 1 time siden: Ser du har en roto diesel pumpe, da har du nok ikke plungere nei. Det er ikke mange dråpene diesel som skal komme, nesten ingenting pr runde. I en slik pumpe er det kun en pumpedel, samt en roterende fordelingsenhet. Så om du får diesel på en sylinder så pumper den i alle fall. Mulig den kan ha litt intern lekkasje på fordelingen. Men om den har startet før så burde det være håp nå også. Jeg ville vurdert å ta av luftfiltrene og gitt den to-tre pump med oljekanna i hvert innsug med motorolje. Gjorde alltid det da jeg hadde Sabb motor. Da får du litt ekstra kompresjon samt at den starter litt på oljen. Ryker litt til å begynne med da, men sånn er det. Ellers høres det ut til at høytrykkspumpen kan være moden for en liten overhaling, siden den har hatt startvansker over tid. Men nå gjelder det bare å få liv i den så du får den hjem i alle fall. Så kan du heller gå grundigere til verks etterpå. mener du at jeg skal skru av di to filtrene du ser på bilde, på toppen å ha olje nedi der ? isåfall hvor mye ville du brukt, ett (hell/slant) i vær ? Er åpen for å prøve bare ikke vært borti det før 😅 Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 25.November.2020 Del på Facebook Svart 25.November.2020 Jeg ser tre filtre, ett med slange på og to uten. Det tryggeste er å bruke en pumpekanne, og gi den to-tre pump i hver. Evt max en halv flaskekork av vanlig type. Du vil ikke ha væskeslag i sylindrene, bare litt olje på stempelringene så de tetter bedre. Gammelt Sabbtrix Evt kan du ta ut glødepluggene og pumpe inn der, men det ser trangt ut... Noen bruker også 5-56 som startgass, det kan jo også prøves. Bare du får start så er det lettere å lufte ferdig på dyserørene slik at den starter lettere neste gang. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
sagen30pluggen Svart 25.November.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.November.2020 index skrev 41 minutter siden: Jeg ser tre filtre, ett med slange på og to uten. Det tryggeste er å bruke en pumpekanne, og gi den to-tre pump i hver. Evt max en halv flaskekork av vanlig type. Du vil ikke ha væskeslag i sylindrene, bare litt olje på stempelringene så de tetter bedre. Gammelt Sabbtrix Evt kan du ta ut glødepluggene og pumpe inn der, men det ser trangt ut... Noen bruker også 5-56 som startgass, det kan jo også prøves. Bare du får start så er det lettere å lufte ferdig på dyserørene slik at den starter lettere neste gang. Okei det skal absolutt prøves ! har prøvd litt med silikonspray etter litt lesing om at startgass er risikabelt met tanke på glødingen. men det olje trikset ditt der skal jeg prøve Tusen takk for tips! tråden oppdateres Sitér dette innlegget Link to post
sagen30pluggen Svart 7.Desember.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Desember.2020 Dro fra Fredrikstad 00:30 lørdag 5.12.20 , med en venn av meg som var så snill å sa ja til å ta slepet Ankom paddehavet i Oslo i grålysningen å fikk hekta på båten min. så ankom vi Fredrikstad ved 17.00 tiden lørdag ettermiddag. Det ble noen timer kan du si, godt å få lagt seg når en kom hjem da fortsatt ingen start på motoren men nå når den ligger i egen by, blir det lettere å få kommet ordentlig i gang med arbeidet Sitér dette innlegget Link to post
sagen30pluggen Svart 8.Desember.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Desember.2020 08.12.20 samboeren er ikke vond å be når det gjelder å ta i et tak. Ettersom gulvplatene nede i salong var slitte å stygge å se på, valgt vi å beise det grått i første omgang. nå etter andre strøk så begynner det å bli levlig ettersom vi har en liten en som synes det er litt kjedelig å bytte på å sitte på fanget, så blir det godt å kunne ha henne på dørken mens mor å far arbeider ——————— har også begynt med pussing av dørk i styrhuset da dette som vist på bilde, var lenge siden det var gjort noe med... ——————— Neste prosjekt blir å bytte dører i styrhuset da den ene har tatt kvelden å den andre ikke er noe særlig bedre. Ny oppdatering kommer Sitér dette innlegget Link to post
sagen30pluggen Svart 10.Desember.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Desember.2020 10.12.20 Vært i båten en tur idag for litt rydding å shining. Ble total restaurering av styrbord dør, da denne var pil råtten. tettet lekkasjer å bygde nytt reisverk. Tok vare på ytterste delen da denne var i glassfiber å fortsatt hadde god passform. Morsomt å komme igang med restaurering Sitér dette innlegget Link to post
sagen30pluggen Svart 2.Januar.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Januar.2021 Litt lett snekkerarbeid i båten siste tiden. stoppet brått opp da jeg kjørte en kniv gjennom langefingern. Nå er sting fjernet å det blir lettere å gå på med litt utendørs arbeid for å utbedre utseende litt. tenkte å gi den øverste delen av skroget litt farge. Blå eller rød stripe rundt under fenderlist. vet at det blir best resultat med sprøyte. Men tror jeg kommer til å bruke skumgummi rulle. har lagt over presseninger over dekk og tak på styrhus. takluken på styrhus må byttes. Materialer ligger klare. Blir også tetting av vindus lister rundt cabin for å bli kvitt div. Lekkasjer forårsaket av regnvann. Skal også gå på med å vaske hele båten utvendig. og her lurer jeg på om noen har noen tips til noe som tar møkka og misfarging ordentlig ? har på tidligere båt rubbet å polert men fikk aldri ordentlig greie på det. ———————— 02.01.21 Idag ble steady jollen byttet med gummijolle aquaquick 7,5 fot litt lettere å håndtere på egenhånd mot sommern tråden oppdateres Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 2.Januar.2021 Del på Facebook Svart 2.Januar.2021 Hei. Interesant tråd, og godt pågangsmot. Eg håpar du får orden på motoren. Om du ikkje har kvitta deg med steadyjolla, så kan eg nemna at det er kjekt med ei så solid jolla når lettmatrosen byrjar å ro på eiga hand. Eg legg merke til fargen på vatnet. Ligg båten i ei elv? Ask Sitér dette innlegget Link to post
sagen30pluggen Svart 3.Januar.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Januar.2021 Holder til i Fredrikstad så båten ligger i utløpet av Glomma, rimelig brunt på denne tiden Ask skrev for 10 timer siden: Hei. Interesant tråd, og godt pågangsmot. Eg håpar du får orden på motoren. Om du ikkje har kvitta deg med steadyjolla, så kan eg nemna at det er kjekt med ei så solid jolla når lettmatrosen byrjar å ro på eiga hand. Eg legg merke til fargen på vatnet. Ligg båten i ei elv? Ask Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 3.Januar.2021 Del på Facebook Svart 3.Januar.2021 (redigert) Blir nok en fin båt av dette tror jeg. Mener det skal være en tråd her inne om samme type båt som ble rehabilitert. Hvordan går det ellers med motoren og start på den? M/S Bastard er det nok jeg har i tankene, lik båt og mye godt arbeid der også Redigert 3.Januar.2021 av M/S AIOLOS (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.