smaaen2000 Svart 6.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2021 Hei! Jeg har en sagen 24 jeg driver å restaurerer. Min far var båtbygger hos sagen båt. Har laget en side på face som heter «sagen båt Hommersåk» jeg ønsker at alle som har sagen eller har hatt sagen legger seg til der og kommer med innspill, bilder og historier. jeg har hatt både sagen 24 og 30. jeg er også mekaniker og driver med dette til vanlig. Har prøvd flere ganger her på båtplassen men lite svar å få på gamle tråder. Denne var heldigvis ganske ny og jeg syns det er fantastisk at det fortsatt er liv i disse båtene. Naboen min var også båtbygger hos sagen. Han er medlem på siden min. Sitér dette innlegget Link to post
sagen30pluggen Svart 6.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2021 M/S AIOLOS skrev On 3.1.2021 at 9.55: Blir nok en fin båt av dette tror jeg. Mener det skal være en tråd her inne om samme type båt som ble rehabilitert. Hvordan går det ellers med motoren og start på den? M/S Bastard er det nok jeg har i tankene, lik båt og mye godt arbeid der også Har lest tråden til M/S Bastard å hentet masse inspirasjon fra tråden der. Motor prosjektet har jeg ikke kommet noe særlig lenger med beklageligvis. Har vært litt handikappet noen uker da jeg skjærte meg ganske kraftig i fingern. Men har iallefall fått dratt litt frostvæske gjennom saltvann’s del av kjølesystemet. Lurer på om jeg skal hyre en mekaniker som er litt mere kyndig en meg selv til å se på det. Forundrer meg fortsatt over at det ikke er noen form for fødepumpe på dieselsystemet mitt. Å har tenkt på å montere det men fortsatt bare i det blå Sitér dette innlegget Link to post
smaaen2000 Svart 6.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2021 Bor du i sandnesområdet? Sitér dette innlegget Link to post
sagen30pluggen Svart 7.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2021 smaaen2000 skrev for 13 timer siden: Bor du i sandnesområdet? Nei jeg bor i Fredrikstad på øst landet... Sitér dette innlegget Link to post
sagen30pluggen Svart 8.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2021 smaaen2000 skrev On 6.1.2021 at 13.20: Hei! Jeg har en sagen 24 jeg driver å restaurerer. Min far var båtbygger hos sagen båt. Har laget en side på face som heter «sagen båt Hommersåk» jeg ønsker at alle som har sagen eller har hatt sagen legger seg til der og kommer med innspill, bilder og historier. jeg har hatt både sagen 24 og 30. jeg er også mekaniker og driver med dette til vanlig. Har prøvd flere ganger her på båtplassen men lite svar å få på gamle tråder. Denne var heldigvis ganske ny og jeg syns det er fantastisk at det fortsatt er liv i disse båtene. Naboen min var også båtbygger hos sagen. Han er medlem på siden min. Heisann! så artig at det finnes en side på Facebook den skal jeg sjekke ut ! Har ikke eid min sagen 30 så lenge enda, men har virkelig blitt glad i skuta på kort tid morsomt å høre at du har sagen selv å kjenner til litt historie rundt det, er ikke akkurat så veldig mye å finne om disse båtene på nett desverre. Hyggelig å se at noen følger tråden Sitér dette innlegget Link to post
sagen30pluggen Svart 8.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2021 08.01.21 Idag har jeg startet litt arbeid på utsiden av skuta. som bilder under viser så har takluken som står på båten gjort sitt, og har da startet med å lage ny. Den gamle takluken er hel nokk til å brukes som mal å har idag startet opp med litt kapping å behandling av trevirke. er pleksiglass med treramme som sto på, og kommer til å bruke pleksiglasset på nytt da dette er helt. en liten poleringsjobb må nokk påberegnes der da fugler, vær å vind har tæret på den( veldig kjekt for å slippe inn litt lys) videre har jeg også får startet med litt diverse behandling av treverk innvendig samt fått litt glans tilbake i lanternemasten på toppen Sitér dette innlegget Link to post
sagen30pluggen Svart 9.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2021 09.01.21 idag kom vi til innefrosset båt. Heldigvis ikke så tykt enda. Varme står på i båten å er jo relativt hyppig der så tenker at det bør gå bra.. fått opp lanternemasta etter litt arbeid på den også vinterkonservert toalett å dratt igjennom en gang til i motor da jeg ikke viste om jeg brukte nokk sist. Sitér dette innlegget Link to post
sagen30pluggen Svart 12.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2021 (redigert) Påbegynt arbeid med nytt kjøkken. da jeg har fjernet refleks ovnen som sto nede i salongen av sikkerhetsmessige årsaker så tenkte jeg som så at det ville vært litt deilig å fått kjøkkenet ned. Så da startet arbeidet kun reisverket som er påbegynt men allikevel gøy å holde på litt veien blir til mens man går samboeren begynner også å bli ferdig med malingsarbeid rundt vinduer å gulv. Blir lyst å rent. har også tidligere her montert led spotter. kjøpte på Wish billig men bra lys kan anbefales! bildene under viser lyset det gir Redigert 12.Januar.2021 av sagen30pluggen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sagen30pluggen Svart 15.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2021 Sånn ser båten ut uten preseninger ja har nå fått tettet luke forran. Har også montert lufteventil der røret fra refleks ovnen sto. deilig å få vekk di presenningene ser mere årlreit ut nå båten ligger forøverig godt fast i isen nå. Regner med at det skal gå greit da den får jevnlig tilsyn Sitér dette innlegget Link to post
smaaen2000 Svart 4.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2021 Ikke glem facebook! Vi MÅÅÅ ha bilder på sagen båt hommersåk også!! Kjekt å se framgangen! Sitér dette innlegget Link to post
sagen30pluggen Svart 14.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2021 14.03.21 Nå nærmer sommern seg med storm skritt! arbeidslysten har vært litt så som så en stund. Men nå er motivasjonen tilbake! liten oppdatering fra arbeid gjort idag. jeg har i tidligere innlegg nevnt at jeg ønsket å flytte byssa ned i cabin. Dette har jeg foreløpig satt på vent. Og har da valgt å modifisere litt i styrhus istede. Bygd pentri på styrbord side av styrhus. Her er tanken å ha på et lokk med hengsler som kan brukes som kjøkkenbenk. Og når lokket er tatt av så kan en nedfelt avsats brukes som sitte benk/stigtrinn ut. nede i cabin der jeg først tenkte kjøkken, der har jeg tilpasset topp plate å vegger. Dette blir nå et skap inntil videre har også pusset å malt gulv i aktercabin. Her skal det senere legges gulvbelegg som gjør det lunt å mykt å trå på. Sitér dette innlegget Link to post
sagen30pluggen Svart 17.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2021 17.03.21 Var heldig med været idag så da fikk jeg kommet igang med litt kosmetisk arbeid utenpå. Det er i working progress på bildet. Blir spennende å se når det blir ferdig. Litt maling her å der gjør seg ☺️Rubbet å slipt med fint pussepapir som forarbeid. stripa under vind skjerm er maskert så den skal bli nogenlunde rett når jeg drar av teipen, ser litt ujevn ut nå.. skal også ta for meg stripa under fenderlist i samme farge. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 18.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2021 Flott! Men motoren da? Noe fremgang der? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
sagen30pluggen Svart 18.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2021 index skrev 1 time siden: Flott! Men motoren da? Noe fremgang der? Har begynt å se på mulighetene får å få en lokal mekaniker til å se på det. Har ikke tatt i det selv den siste tiden da det har vært kaldt å motoren har vært vinterkonservert å båten har ligget inn iset på vannet. Men forhåpentligvis så får jeg start på den innen kort tid ! Sitér dette innlegget Link to post
sagen30pluggen Svart 18.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2021 Fått tak på en hybelkomfyr som jeg kan bruke når båten har landstrøm. Den er såpass liten og lett at den fint kan stå i skap når den ikke blir brukt. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 18.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2021 sagen30pluggen skrev 12 minutter siden: Har begynt å se på mulighetene får å få en lokal mekaniker til å se på det. Har ikke tatt i det selv den siste tiden da det har vært kaldt å motoren har vært vinterkonservert å båten har ligget inn iset på vannet. Men forhåpentligvis så får jeg start på den innen kort tid ! Ja, men det høres lovende ut! Fungerende motor er liksom en forutsetning for å trives på sjøen. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
sagen30pluggen Svart 18.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2021 index skrev for 8 timer siden: Ja, men det høres lovende ut! Fungerende motor er liksom en forutsetning for å trives på sjøen. Ja helt klart! Skal bli godt å få bevegelse i båten for egen maskin fikk en forsmak på hvordan skuta oppfører seg i sjøen under slep fra Oslo til Fredrikstad. Å må si jeg mildt sagt gleder meg til å farte rundt å kunne sette min egen kurs istede Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 18.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2021 Sagen har veldig gode skrog, det skal de ha! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
sagen30pluggen Svart 22.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2021 Resultat etter litt kosmetisk arbeid! relativt fornøyd selv har også fått avtalt med mekaniker, så da får vi se om det blir noe fremdrift i skipet etterhvert! Sitér dette innlegget Link to post
sagen30pluggen Svart 24.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2021 Liten oppdatering mekaniker har vært å sett på motoren idag: han fant ut at det er en vital feil med diesel pumpen. Denne må byttes eller repareres. heldigvis så oppga mekaniker det at han tilfeldigvis hadde en slik pumpe liggende. så denne kjøper jeg av han å han tar jobben å monterer også elektrisk fødepumpe siden det ikke var noen form for det der fra før. blir en ganske kostbar reparasjon. Men da får jeg i det minste motoren til å gå å da er sommern reddet Sitér dette innlegget Link to post
sagen30pluggen Svart 1.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.April.2021 Endelig ferdig med alt av dørk. Tenkte først å behandle treverket oppe i styrhus. Men ettersom det var så nedslitt å fylt med hakk og generelt bar preg av hard medfart, så ble også dette malt grått som i forran og bak. Brukt slitesterk gulvmaling i 2 lag. Jeg ble ganske fornøyd selv med resultatet. Sitér dette innlegget Link to post
sagen30pluggen Svart 5.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2021 Pussing/Lakking av treverk tar tid men det er verdt det med slike resultater. På høyre side av bilde ser du hvordan det så ut etter pussing å venstre side er etter første strøk gleder meg til å se slutt resultatet Sitér dette innlegget Link to post
sagen30pluggen Svart 5.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2021 Er i gang med det elektriske igjen. nå er det lys i samtlige lanterner. ble også veldig fornøyd med dekkslysene mine, dette er lykter som egt er beregnet til bil. Men spredningen på di gjør at de er godt egnet til dette bruket også også må jeg si jeg synes det kledde båten da Sitér dette innlegget Link to post
sagen30pluggen Svart 21.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April.2021 21.04.21 En ordentlig glad dag ! Motor er i orden fikk første prøvetur tidligere ikveld å kunne ikke vært mere fornøyd den går altså så javnt å pent. jeg skal ikke skryte på meg at jeg fikset dette selv, har fått god hjelp av en lokal mekaniker som har overhalt diesel/kjølesystem. Topp resultat nå går det endelig Ann å gå sommern i vente med et bredt smil! ettåringen her i hus har også fått prøvd ut overnatting i båt <- forrige helg, hun sov som en prinsesse å hva mer kan man ønske seg ? God sommer til den det måtte gjelde Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 21.April.2021 Link til dette innlegget Svart 21.April.2021 Gratulerer! Nå ble det liksom "hel" båt! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.