Jump to content

Batterilader på om vinteren

btt

Recommended Posts

Er ikke så klarsynsk at det går an å svare på Lader "Victron" ?  Pris fra 1000 til 10000.  Batterier???? 

Les manualene.

Haba skrev 1 time siden:

Lad opp batteriene, kople alt fra, sjekk spenning etter et par mnd. og lad opp igjen om spenningen har sunket til 12 5 volt.

Dette er  et fornuftig svar..

Jeg kopler ikke ifra,  men lader ved behov da jeg har et par forbrukere,

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Det er helt avhengig av lader, jeg har knekt batteri med tidlig Ctek lader "som selsvagt bare slår inn om volt synker". Men mye har skjedd på lade siden etter denne modellen. Og viktron skal være god.

Men etter min negative erfaring lader jeg opp og kobler fra. Det er noe med å fjerne feilkilder. Så har jeg en sjekk etter 2 mnd for å se endringen. Og bestemmer meg da basert på spenning om de trenger en lading ila hvilken tid.

Jeg er ganske så enig med deg Hulda, men har du egentlig fått testet hvor lenge du kan ligge med normalt strømforbruk uten noen ekstra lading i det hele tatt?

Selv lurer jeg litt på tilstanden på mine forbruksbatterier (med propper) som nå er rundt 7 år gamle og mener at er helt på topp. De får jo omtrent alltid lading, fra dynamo, landstrøm eller solceller. Nå får de svak vedlikeholdslading fra solcellepaneler under lys presenning.

Kanskje jeg til våren skulle ta en langhelg uten landstrøm med frakoblete solcellepaneler? Tør jeg det, jeg som "skryter" av at batteriene varer lenge hos meg?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Dette har vært diskutert på et 12 V forum jeg er medlem av, og ekspertisen der mente at det ikke var bra å ha på vedlikeholdsladning 24/7 da vanlig vedlikeholdslading var noe for høy i lengden.  Anbefalingen var en ukestimer som koblet inn lader en time eller to en gang i  uken.

f.eks. denne timer fra BT

https://www.biltema.no/bygg/elektro/timere/uketimere/digital-timer-med-ukeprogram-2000043874

Redigert av atletico1 (see edit history)
atletico1 skrev for 4 timer siden:

Dette har vært diskutert på et 12 V forum jeg er medlem av, og ekspertisen der mente at det ikke var bra å ha på vedlikeholdsladning 24/7 da vanlig vedlikeholdslading var noe for høy i lengden.  Anbefalingen var en ukestimer som koblet inn lader en time eller to en gang i  uken.

f.eks. denne timer fra BT

https://www.biltema.no/bygg/elektro/timere/uketimere/digital-timer-med-ukeprogram-2000043874

Noen ladere ex Sterling skrur seg over i noe som heter Storage Mode. Da skrur laderen seg selv av og våkner av og til for å sjekke spenningen. Er den ok så går den tilbake til Storage og er den for lav så gir dem noen pulser for så å sovne igjen. Den har også mulighet til å justere alle parametere og spenninger. En slik lader er ikke noe problem å ha stående på. 

Redigert av Kjellg (see edit history)

Dette lurer jeg også på. Vi har en banke på fire relativt nye AGM batterier, som jeg helst vil bevare lengst mulig.
Havelle ligger tilkoblet strøm. Vi kan koble av batteriene, men fordi vi kommer til å arbeide en del på Havelle gjennom vinteren, så ønsker vi å ha 12v systemene i gang. 

Alternativene er enten å koble de nye batteriene vekk og så evt. finne et gammelt 12v batteri å koble til laderen, eller bare la det stå til. Vi kommer nok til å være i Havelle minst en gang i uken og sjekker spenningen da.
Konklusjonen ser ut til å være at det ikke er mye å spare på å koble fra batteriene?

Nå beskriver ikke @btt hvilken type batterier båten er utstyrt med. Så kommer alle svarene under forutsetningen av 'alle brød er like', inkludert knekkebrød.

Som @Lars H. og Hulda beskriver, vi har vanlige 12 V startbatterier med kork. Vi skjønner såpass at vi ikke har litium, AGM eller gel. Vi er fornøyd med at disse batteriene lever i 10 år med vårt bruk. Og om vi hadde montert gel, ville vi måtte tenke på hvordan vedlikeholde disse batteriene for å få dem til å holde i 10 år. 

Min BEP batterimonitor forteller at begge batteribankene mine er toppet til 100 %. BEP'en forteller også at batteriladerne mine er såpass oppegående at de ligger og holder batteriene på fra 12,9 V opp til 13,2 V. For et par år siden, eller noe slikt, fylte jeg etter en skvett vann. I 2019 og 2020, ingen etterfylling. I hht. loggen var forrige etterfylling mer mentalt beroligende enn nødvendig.

Slik ser de ut:

Hulda_batterier_mars_2015_013.jpg.115793acc83ed61a4d428a712242d4d1.jpg

Så at disse batteriene, som fremdeles yter 100 %, ikke tåler konstant lading er tøv. 

Neste spørsmål er om det er nødvendig at det er koblet til. Svaret er Nei. Men om det skulle bli en lekkasje, vil Huldas gedigne lensepumpe aldri gå tom for strøm, eksempelvis. Den vil kunne kjøre i flere måneder uten å mangle strøm. Og så slipper jeg å klore nedi batteriboksen for å koble av polskoene. 

Hvis jeg hadde hatt noen andre batterier? Da ville forholdet vært et annet. Hadde jeg hatt AGM, ville jeg da hatt laderen koblet til? Ja. Fordi lensepumpen fremdeles trenger like mye strøm om det skulle blitt en vannlekkasje. Fordelen med AGM, er naturligvis at de ikke tåler denne ladingen. Dessuten at batteriene bør tappes ned en gang i året og lades opp etter en spesiell prosedyre for å balansere celler. Det gidder ikke jeg. Selv om AGM er dobbelt så dyre, og kanskje vil holde i 30 år. Jeg kjører ikke etter 30-års-parameter. Batterier interesserer meg i utgangspunktet midt i ryggen, så lenge de funker. Holder jeg øye med batteriene? Absolutt! De er eksplosive gassbomber med enorm mengde lagret energi. Den minste antydning til svikt observert, rett til resirkulering og nytt sett inn. Det er også derfor at jeg skriver dato for innkjøp på batteriene. Når de kommer opp i 8 års alder, blir svikt-regimet intensivert. Det betyr at jeg oftere sjekker for å se om noen celler endrer egenvekt. Genialt, jeg kan omgående se om en eneste celle begynner å svikte. Egenvekten avslører svikt i batteriet. Begynner batteriene å bruke vann, er de på vei ned og ut. Det er et annet parameter. 

Det handler vel om å skille snørr og barter. Vite hva man har om bord. Vite om man står på land, eller ligger i sjøen. 

God vinter!

1271426273_Huldaidag.JPG.1d3b2315894edd3c9ddaf8fe816748bd.JPG 

Når båten er på land lar jeg batteriet stå fulladet uten lader hele vinteren. Har hittil aldri kommet til merkbart utladet batteri om våren. Fulladet batteri har det best i kulda.

Når båten ligger i boblehavn om vinteren står laderen på hele tiden. Da føler jeg meg litt tryggere på å kunne ha lensekapasitet over tid dersom det skulle oppstå lekkasjer eller trenge inn regn- eller smeltevann. Det kan være lange perioder da jeg ikke har anlednin g til å holde oppsyn med båten om vinteren.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Jeg toppladet og kobler ifra. Var innom båten i dag, 5uker etter at den ble tatt opp var spenningen 12,72V. Koblet på landstrømmen i ca 90min, og koblet ifra batteriene når jeg dro. Kommet sikkert til å koble på laderen en gang til før våren, men jeg tviler på at det er nødvendig. Toppladede batterier som er frakoblet skal klare seg fint gjennom vinteren. Ha riktig fastnøkkel liggende i batterirommet, og hvis tilkomsten er grei så tar det 2min å koble av/på  minuspolene på banken for en rask topping i løp av vinteren, hvis det gir deg bedre nattesøvn... 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...