Jump to content

Penselstriper i lakken

Saltos

Recommended Posts

Del to på mitt lakkprosjekt.

Jeg lakker i vei og pusser i mellom. Men det kommer noen små penselstriper i lakken. Det er greit nok på sittebrisker og takluker, men ikke på bord. Lurer litt på hva jeg gjør galt her? Feil pensel? Feil lakktype? (fikk anbefalt 3-stjerners vannbasert i butikk) Burde jeg tynne ut? Luftvarmen er rundt 20 grader og luftfuktigheten 40, men trevirket er kanskje noe kaldere20201119_124900.jpg.05c79a8f9b5cd046a734b21ece28f277.jpg.

Virker som litt av en vitenskap dette :crazy:

Jeg er ikke helt sikker på at det der bare er penselstriper. For meg ser det også ut som struktur i veden. Det vil si at flaten ikke har vært helt jevn før siste strøk. Etter første srøk er det vanlig at veden sveller ujevnt og får slik struktur. Derfor er det viktig å pusse ned etter strøkene til flaten blir helt jevn. Det kan ta mange omganger med lakk. Det er ofte feil å ikke pusse nok med litt grovt papir (180 i starten. Når flaten blir helt jevnt matt etter lett sliping med fint papir (240 - 400) begynner det å bli bra.

Jeg bygger alltid opp med klar lakk først, og avslutter med ett eller to strøk  halvblank eller silkematt.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Som NilsPils skriver, her virker det også som trestruktur viser gjennom lakken.

I tillegg; 3 stjerners vannbasert tørker ganske fort og flyter dermed ikke så godt sammen som den oljebaserte varianten, noe som gjør at penselstriper vil vise bedre hos den vannbaserte varianten. For all del, den vannbaserte er en fin lakk den altså, spesielt hvis man ønsker at lakken ikke skal væte trevirket for mye (oljebasert lakk «fukter» trevirket og gir mørkere farge på treet enn vannbasert lakk, på generell basis), men man må jobbe raskere enn ved oljelakk, spesielt i skjøtene mellom penseldragene. Min erfaring med vannbasert 3 stjerners lakk er at den får penest overflate ved bruk av fin skumrulle framfor pensel, evt. fordriver etter bruk av rulla. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...