Jump to content

Edit History

eapett

eapett

Kanalkapteinen skrev On 19.9.2022 at 11.50:

Utrolig artig å følge framgangen her nå! 
Det blir jo en bunnsolid skjærgårdsjeep!

Har du løpende kontroll på hvordan du ligger an med vekt tilført og tatt ut av

båten? Ser at gammel vannlinje på akterspeilet ikke ligger veldig langt under ny motorbrønn eller dekket for den saks skyld. Så skal du jo hekte på en motor helt der bak som også vil flytte tyngdepunktet i forhold til tidligere installasjon, selv om ny motor er lettere enn gammel. 
Mulig dette er omtalt tidligere i tråden :) 

 

Tenker det bør bli en rigid konstruksjon ja  speilet er i 50mm sandwich og alt annet er i 30mm. 

I tilegg til det som er forsterket i skroget. I forhold til vekt så har jeg ikke veid noe. Men jeg må jo komme under orginal vekta uansett. Overbygg glass vanntrukket kryssfiner.. det kan bare bli bedre :giggle:

 

Orginal motor og drev veier rundt 340kg etter hva jeg har funnet (mercruiser 470 + alpha mc1) ny motor er "bare" 220kg men all vekt flyttet bak speilet. Bensintank er ikke dratt helt bak for å gi litt bedre fordeling av vekt. 

 

Den gammle vannlinjen forholder jeg meg lite til. Den ser ut til å være alt for høy, ut fra hvor det ser ut som vannet har vært og sammenlignet med andre båter.  Dekkshøyden skal ha god margin som selvlensende  men uten å miste for mye høyde på rekka. Så kun halv kvalifisert gjetting.  

eapett

eapett

Kanalkapteinen skrev On 19.9.2022 at 11.50:

Utrolig artig å følge framgangen her nå! 
Det blir jo en bunnsolid skjærgårdsjeep!

Har du løpende kontroll på hvordan du ligger an med vekt tilført og tatt ut av

båten? Ser at gammel vannlinje på akterspeilet ikke ligger veldig langt under ny motorbrønn eller dekket for den saks skyld. Så skal du jo hekte på en motor helt der bak som også vil flytte tyngdepunktet i forhold til tidligere installasjon, selv om ny motor er lettere enn gammel. 
Mulig dette er omtalt tidligere i tråden :) 

 

Tenker det bør bli en rigid konstruksjon ja  speilet er i 50mm sandwich og alt annet er i 30mm i tilegg til det som er forsterket i skroget. I forhold til vekt så har jeg ikke veid noe. Men jeg må jo komme under orginal vekta uansett. Overbygg glass vanntrukket kryssfiner.. det kan bare bli bedre :giggle:

 

Orginal motor og drev veier rundt 340kg etter hva jeg har funnet (mercruiser 470 + alpha mc1) ny motor er "bare" 220 men all vekt flyttet bak speilet. Bensintank er ikke dratt helt bak for å gi litt bedre fordeling av vekt. 

 

Den Gammle vannlinjen forholder jeg meg lite til. Den ser ut til å være alt for høy, ut fra hvor det ser ut som vannet har vært og sammenlignet med andre båter.  Dekkshøyden skal ha god margin som selvlensende  men uten å miste for mye høyde på rekka. Så kun halv kvalifisert gjetting.  



×
×
  • Create New...