Jump to content

Lage bypass-rør på oljekjøler for vinterkjøring? FORD 2704ET


Kjettingkasse

Recommended Posts

Hei.

 

Har en Wiking 28 med Ford 2704ET. Dette er en motor som er kjent for å gå kaldt og selv når det er varmt i vannet må jeg ligge på minst 15-1600 omdreininger  for å få noe særlig varme i motoren.

Vurderte å lage en løsning med en y-ventil eller noe liknende og et rør forbi oljekjøleren til motoren for å få opp varmen i olja litt fortere nå på vinteren når jeg bare er ute og tøffer rundt på lavt turtall.

Noen som har gjort noe liknende eller har råd eller motforestillinger?

 

H1007132_XXL.jpg

Redigert av Kjettingkasse (see edit history)
Link to post
  • 2 år senere...

Om termostaten viser seg å være i orden, kan feilkopling av returledningen fra varmtvannsbereder/varmeapparat til motoren være årsaken til "kald motor".

Ledning til bereder skal koples ut fra motoren i fremkant av topplokket - eller alltid umiddelbart før termostaten der kjølevæsken har bra trykk og varme. Returen koples dessverre ofte feil, men skal tilkoples motoren ETTER varmeveksleren og umiddelbart foran vannpumpa.

Om returen koples til foran varmeveksleren - eller til selve veksleren, vil motoren alltid få tilført kaldt returvann fra veksleren, og det er da etablert en egen uønsket og uregulert kjølerkrets utenom motorens termostat!

Link to post
Svee skrev for 2 timer siden:

Om termostaten viser seg å være i orden, kan feilkopling av returledningen fra varmtvannsbereder/varmeapparat til motoren være årsaken til "kald motor".

Ledning til bereder skal koples ut fra motoren i fremkant av topplokket - eller alltid umiddelbart før termostaten der kjølevæsken har bra trykk og varme. Returen koples dessverre ofte feil, men skal tilkoples motoren ETTER varmeveksleren og umiddelbart foran vannpumpa.

Om returen koples til foran varmeveksleren - eller til selve veksleren, vil motoren alltid få tilført kaldt returvann fra veksleren, og det er da etablert en egen uønsket og uregulert kjølerkrets utenom motorens termostat!

Her er bilde av motoren hoss meg, regner med svart er til varmvannsbereder, nede til venstre i bilde 🙂323_1433841376.jpg.b77d37ed03b7353c29d960e7cd748790.jpg

Link to post

Dersom slangen nederst til venstre med sikkerhet kommer fra bereder, så er det garantert feilkoplet og motoren "går kald". Og jo større dimensjon det er på rørene i berederkretsen, jo mer ukontrollert kjøling får motoren.

Og returvannet fra berederen går da gjennom veksleren og ut i underkant av veksleren på høyre side for deretter å gå til vannpumpa/motorblokka via et gummibend. Og det er på dette gummibendet det bør monteres et t-stykke for tilkopling av returen fra bereder.

Synes forøvrig det ser ut som du har slangetermostat på motoren, den synes såvidt på høyre side i underkant av veksleren.

Vannuttaket til bereder bør da være på kjølvannsrøret umiddelbart foran slangetermostaten - om en følger kjølevannretningen. Har du uttaket der?

Link to post
Svee skrev 10 minutter siden:

Dersom slangen nederst til venstre med sikkerhet kommer fra bereder, så er det garantert feilkoplet og motoren "går kald". Og jo større dimensjon det er på rørene i berederkretsen, jo mer ukontrollert kjøling får motoren.

Og returvannet fra berederen går da gjennom veksleren og ut i underkant av veksleren på høyre side for deretter å gå til vannpumpa/motorblokka via et gummibend. Og det er på dette gummibendet det bør monteres et t-stykke for tilkopling av returen fra bereder.

Synes forøvrig det ser ut som du har slangetermostat på motoren, den synes såvidt på høyre side i underkant av veksleren.

Vannuttaket til bereder bør da være på kjølvannsrøret umiddelbart foran slangetermostaten - om en følger kjølevannretningen. Har du uttaket der?

Takk for svar, skal sjekke på mandag tirsdag 🙂 Hentet båten på sist lørdag og reiste 1 uke på jobb på mandagen så ikke fått sitt så mye over den enda 😅👍

Link to post

Det var nettopp feil uttak til varmtvann som var feilen hos meg. Satt inn en kran på sløyfa som gikk til varmtvannsberederen og med den lukket holder motoren 80 grader selv når jeg kjører på 1250 omdreininger også. Det var det ikke snakk om før. Mindre røyk ble det også når motoren fikk riktig temperatur.

Skal legge det opp riktig neste gang jeg skifter kjøleveske.

 


 

Link to post
Kjettingkasse skrev for 4 timer siden:

Det var nettopp feil uttak til varmtvann som var feilen hos meg. Satt inn en kran på sløyfa som gikk til varmtvannsberederen og med den lukket holder motoren 80 grader selv når jeg kjører på 1250 omdreininger også. Det var det ikke snakk om før. Mindre røyk ble det også når motoren fikk riktig temperatur.

Skal legge det opp riktig neste gang jeg skifter kjøleveske.

 


 

Har du bilde av din motor? 🙂

Link to post
Svee skrev On 16.9.2023 at 15.51:

Dersom slangen nederst til venstre med sikkerhet kommer fra bereder, så er det garantert feilkoplet og motoren "går kald". Og jo større dimensjon det er på rørene i berederkretsen, jo mer ukontrollert kjøling får motoren.

Og returvannet fra berederen går da gjennom veksleren og ut i underkant av veksleren på høyre side for deretter å gå til vannpumpa/motorblokka via et gummibend. Og det er på dette gummibendet det bør monteres et t-stykke for tilkopling av returen fra bereder.

Hvorfor er det feil?

Det fins en Ford manual som starter med et bilde av motor med denne varmeveksleren og alle komponenter har nummer og den sier at det skal koples slik, det har fungert siden 87 .

Har forøvrig denne Termostaten    TH5981.89J .

Har lett etter den manualen uten hell, noen som har den.

Den kopien jeg hadde  gikk over til de evige jaktmarker sammen med en H-Disk.

image.png.13eceb701fb45d5352c81435e5f9b386.png

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Svee skrev On 16.9.2023 at 15.51:

Dersom slangen nederst til venstre med sikkerhet kommer fra bereder, så er det garantert feilkoplet og motoren "går kald". Og jo større dimensjon det er på rørene i berederkretsen, jo mer ukontrollert kjøling får motoren.

 

Fant et bilde fra Ford SABB .. Det er da termostaten som bestemmer hvor varm motoren skal være og ikke tempraturen  i veksleren.

motoren "går kald".  i min verden er det det samme som temostaten står full åpen, bruker lang tid på få motoren varm og den blir kald så fort en slakke på farten.

Ford motor.jpg

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Hei, beklager at jeg ikke har fått svart på spørsmålene fra  @Roger jo i f. m. mitt innlegg av 16.09.

Skissen som du henviser til fra Ford-Sabb - som viser inntak av returvann fra varmeapparat/bereder på veksleren - har jeg aldri sett før, men mistenker jo nå hvorfor så mange forder "går kalde"! Den skissen er nok dessverre rimelig misvisende.

Du skriver i ditt innlegg at "det er da termostaten som bestemmer hvor varm motoren skal være og ikke tempraturen i veksleren", og det er selvsagt helt rett. Og du skriver videre at "når motoren "går kald" er det det samme som temostaten står full åpen, bruker lang tid på få motoren varm og den blir kald så fort en slakke på farten", og det er jeg også enig i.
Har selv slitt med en kald 2704 ET i flere sesonger, men fikk løst problematikken da jeg begynte å studere dette mer inngående. Fikk raskt mistanke til at koplingen av berederkretsen var synderen, da motoren ble mye raskere varm med berederkretsen avstengt.

Berederkretsen er en egen krets uten termostat, og når en vesentlig mengde varmt vann tas ut av front topplokk, vil en tilsvarende vannmengde returnere til motoren. Skjer denne returen via varmeveksleren blir returvannet til motoren rimelig kaldt hele tiden, og det medfører at motoren ikke blir så varm at motorens termostat åpner - før den har kjørt leeenge med belastning. 

Men dersom returvannet koples direkte til motorens vannpumpeinntak utenom veksleren, vil returvannet - ettersom ferskvannet i berederen blir varmt - bli stadig varmere når det returnerer direkte til vannpumpa/motoren. Etterhvert blir vannet i berderkretsen og motoren så varmt at motorens termostat må åpne/slippe ut varmt vann - og en tilsvarende mengde kaldt vann kommer selvsagt i retur fra vermeveksleren, og på denne måte regulerer termostaten motorens temperatur.

Nå får jeg gi meg, håper dette ble noe mer forståelig nå!

Link to post
Svee skrev for 1 time siden:

Den skissen er nok dessverre rimelig misvisende.

Det er du ikke alene om å mene.

Synd jeg ikke finner den FORD SABB manualen på nett

 

Er helt enig at med returen rett i pumpe blir motoren fortere varm. 

 

fakta Motor omd ca 1800   har sa 25/30 l Fv i kretsen.

Når breder300l oppnår 90 grader motoren er på 90 grader så stiger vanntempen til 91 ,92 og 93 gr hvis jeg ikke stenger sirkulasjon til breder da synker tempen ned til 90 grader, (jeg mener at kjøler er for liten) eller jeg har for stor breder.

Så jeg mener at det er marginalt hvor returen går det får vi være uenige om.

 

Takk for en hyggelig disputt og god helg

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Svee skrev On 16.9.2023 at 15.51:

Dersom slangen nederst til venstre med sikkerhet kommer fra bereder, så er det garantert feilkoplet og motoren "går kald". Og jo større dimensjon det er på rørene i berederkretsen, jo mer ukontrollert kjøling får motoren.

Og returvannet fra berederen går da gjennom veksleren og ut i underkant av veksleren på høyre side for deretter å gå til vannpumpa/motorblokka via et gummibend. Og det er på dette gummibendet det bør monteres et t-stykke for tilkopling av returen fra bereder.

Synes forøvrig det ser ut som du har slangetermostat på motoren, den synes såvidt på høyre side i underkant av veksleren.

Vannuttaket til bereder bør da være på kjølvannsrøret umiddelbart foran slangetermostaten - om en følger kjølevannretningen. Har du uttaket der?

 

Da har eg fått undersøkt litt mer, den er til berederen, kommer en fra berederen som går videre rundt og bak til enden av kobber røret på høyre side av bilde. Det yterste av dem hvis eg husker rett. Ved 1700 rpm kom motoren opp i 70 grader, med en gang eg tar av detter nåla ned i bunn som ender på 40 grader. Så tror det er thermostaten som sikkert står fullt åpen hele tiden, så får sjekke denne og eventuelt bytte. 

Link to post

Hei, da høres det ut som du har uttaket til berederen på kobberrøret umiddelbart foran slangetermostaten. Da har du kanskje en stengeventil på uttaket også, og da kan du jo ta en prøvetur med en (eller begge) kranene for berederkretsen stengt.
Om termostaten er i orden skal du da rimelig raskt få opp motortemperaturen til termostatens åpningsverdi, hvis ikke må du skifte den!
Lykke til - feilsøking er moro!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...