PiperBill Startet 23.November.2020 Link til dette innlegget Startet 23.November.2020 Sitter fortsatt på gjerdet i forhold til å konvertere til LiFePo4 batterier. En av grunnene er at jeg vil unngå en miks av bly/syre og LP4. Når kom jeg over en LP4 batteri beregnet til start og truster. Er det noen her inne som har en slik eller har noe formening om det? Ser de er uten BMS men det skal vist ikke være noe problem.. eller? https://www.farco.no/batterier/litium-startbatterier/winston-lyp-start-12v-90ah Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Seilerslask Svart 23.November.2020 Link til dette innlegget Svart 23.November.2020 (redigert) Er det lagt til rette for at man skal kunne kontrollmåle og balansere disse manuelt? Isåfall har jeg ingen store motforestillinger, så lenge du faktisk kontrollerer batteriene jevnlig, og ikke minst har fornuftig kortslutningssikring og en lader som er tilpasset Lithium. Edit: Ser at jeg svarte ganske mye mer negativt på en annen tråd om samme batteri tidligere i år. Litt usikker på om jeg har blitt mer positiv til lithium uten BMS, eller om jeg hadde en vesentlig dårligere dag da jeg svarte i den andre tråden Når det er sagt, så er det virkelig alfa og omega med god kortslutningssikring og manuell sjekk og balansering av celler, ellers kommer det til å gå galt, og da gjerne på en måte som medfører brann. Redigert 23.November.2020 av Seilerslask (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Skydive Svart 23.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2021 Brukt dette en sesong på start og truster. Så langt alt ok. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 23.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2021 PiperBill skrev On 23.11.2020 at 16.29: Sitter fortsatt på gjerdet i forhold til å konvertere til LiFePo4 batterier. En av grunnene er at jeg vil unngå en miks av bly/syre og LP4... Jeg trodde man ville ha bly-batterier dersom man har lithium, slik at dynamoen ikke blir ødelagt dersom BMS-en kutter forbindelsen til lithium-banken? Sitér dette innlegget Link to post
KDB Svart 2.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2022 Vurderer dette batteriet til baugtruster Sleipner SE100 12 volt. Avskilt fra resten av batteriene ombord med egen dc-dc lader. Noen flere med erfaring med disse batteriene. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 2.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2022 Maika skrev On 23.2.2021 at 15.34: Jeg trodde man ville ha bly-batterier dersom man har lithium, slik at dynamoen ikke blir ødelagt dersom BMS-en kutter forbindelsen til lithium-banken? Godt poeng. Lithium batterier med BMS vil kunne kutte lading og dynamoer flest takler ikke nødvendigvis dette særlig godt, derfor er det gunstig å ha blybatteri sammen med Lith. Kutter BMS så er blybatteriet parat til å berge dynamoen. Det nevnte batteriet i første innlegg påstås det at ikke trenger BMS men der er ikke forklart noe om hvorfor (annet enn "robust kjemi"). Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Swingswong Svart 28.November.2024 Link til dette innlegget Svart 28.November.2024 Hei. Er det noen som har fått noe mer erfaring med startbatteri fra Winston eller har sett noen tester? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.