Jump to content

Winston 90ah LiFePo4 til start og truster?

PiperBill

Recommended Posts

Sitter fortsatt på gjerdet i forhold til å konvertere til LiFePo4 batterier. En av grunnene er at jeg vil unngå en miks av bly/syre og LP4. Når kom jeg over en LP4 batteri beregnet til start og truster. Er det noen her inne som har en slik eller har noe formening om det? Ser de er uten BMS men det skal vist ikke være noe problem.. eller?

https://www.farco.no/batterier/litium-startbatterier/winston-lyp-start-12v-90ah

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Er det lagt til rette for at man skal kunne kontrollmåle og balansere disse manuelt? Isåfall har jeg ingen store motforestillinger, så lenge du faktisk kontrollerer batteriene jevnlig, og ikke minst har fornuftig kortslutningssikring og en lader som er tilpasset Lithium.

Edit: Ser at jeg svarte ganske mye mer negativt på en annen tråd om samme batteri tidligere i år. Litt usikker på om jeg har blitt mer positiv til lithium uten BMS, eller om jeg hadde en vesentlig dårligere dag da jeg svarte i den andre tråden :giggle:

Når det er sagt, så er det virkelig alfa og omega med god kortslutningssikring og manuell sjekk og balansering av celler, ellers kommer det til å gå galt, og da gjerne på en måte som medfører brann.

Redigert av Seilerslask (see edit history)
  • 2 måneder senere...
PiperBill skrev On 23.11.2020 at 16.29:

Sitter fortsatt på gjerdet i forhold til å konvertere til LiFePo4 batterier. En av grunnene er at jeg vil unngå en miks av bly/syre og LP4...

Jeg trodde man ville ha bly-batterier dersom man har lithium, slik at dynamoen ikke blir ødelagt dersom BMS-en kutter forbindelsen til lithium-banken?

• 1 år senere...
Maika skrev On 23.2.2021 at 15.34:

Jeg trodde man ville ha bly-batterier dersom man har lithium, slik at dynamoen ikke blir ødelagt dersom BMS-en kutter forbindelsen til lithium-banken?

Godt poeng. Lithium batterier med BMS vil kunne kutte lading og dynamoer flest takler ikke nødvendigvis dette særlig godt, derfor er det gunstig å ha blybatteri sammen med Lith. Kutter BMS så er blybatteriet parat til å berge dynamoen.

Det nevnte batteriet i første innlegg påstås det at ikke trenger BMS men der er ikke forklart noe om hvorfor (annet enn "robust kjemi").

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • 2 år senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...