alfaalfa Svart 5.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2020 Karlsenkystfiske skrev for 20 timer siden: Ingen! Referer til VWclub i første innlegg. Produsentene av HDI motorer synes å være sikre på det. Hvor dem har hentet det fra har jeg ikke undersøkt. Det var liksom et argument jeg la som presedens. Hvis du sitter på maskinteknisk vitenskap som sier noe annet, vil jeg gjerne at du motbeviser det? :) Når kommet settet ditt for salg? :D Hm, så å sitere Bosch HDI systemer bidrar ikke til å gi innsikt. Nei, men da hjelper ikke fakta ihvertfall. Dersom diesel kommer over 90 degC kutter pumpen ut. Beskytter motor. Mao kan man kjøre uten å tenke på diesel temperatur. Med moderne common rail. Så det er ingenting som skjærer seg. Det er mao dødt og makteløst. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 5.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2020 TDI kjører diesel inn i kjølekrets om retur kommer over 70 deg C. Og kompenserer per sylinder for økt temperatur på diesel den også, med økt mengde diesel og kompenserer for temperatur og økt volum på diesel... Hentet fra Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 9.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2023 S/Y Emma skrev On 1.12.2020 at 20.21: Har aldri tenkt over at dette var et tema eller problem en gang. I sommer gikk vi for motor i 33 timer fra Shetland, og da kjente jeg at tanken var veldig varm da jeg skiftet filter midtfjords. Er dette noe å tenke på i det hele tatt for gamle motorer av moderat størrelse? Eller er det mest for større/moderne motorer? Kom fra samme sted i går, men gikk ikke så mange timer for motor, men likevel var dieseltanken veldig varm (tett oppunder 50 grader) og det luktet diesel... Dette er en Yanmar 3jh5e. Kan ikke huske at det har vært sånn tidligere, selv etter mange timer for motor.. Dette er vel ikke noe som kan endre seg? Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 11.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2023 Kan vel uansett ikke gjøre noen skade å montere en slik? Dieseltank er på 160 liter.. https://nettbutikk.univa.no/vetus/servicedeler-motorer/return-fuel-cooler-o-32-mm-water-connections-g3/8-fuel-conn Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 11.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2023 alidal skrev for 2 timer siden: Kan vel uansett ikke gjøre noen skade å montere en slik? Dieseltank er på 160 liter.. https://nettbutikk.univa.no/vetus/servicedeler-motorer/return-fuel-cooler-o-32-mm-water-connections-g3/8-fuel-conn Har samme system på min. Dette er levert fra fabrikken som standard. Sitter på sjøvanns slangen fra inntak til filter. Har i tillegg temp måling på flommete som måler dieselforbruket. Ser da temp i app sammen med all annen info om forbruk. Med et flow som ofte er 3-4 ganger så stort som forbruk(ennå mer i tomgangs kjøring) så vil diesel få en ganske så høy temp, om den ikke går vi kjøler på returen til tank. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
alidal Svart 11.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2023 Nå har jeg nettopp fått melding via lokal Yanmar-forhandler at dette er ganske normalt. Tenker jeg likevel vil vurdere montering av kjøler.. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 11.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2023 alidal skrev 1 time siden: Nå har jeg nettopp fått melding via lokal Yanmar-forhandler at dette er ganske normalt. Tenker jeg likevel vil vurdere montering av kjøler.. Det vil aldri skade å montere nei Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
nie Svart 11.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2023 X10an skrev On 25.11.2020 at 10.18: Jeg har... Nyttig info dette. Tolker jeg rett at ved et forbruk på 13 l/h suges 62,7 l/h fra tanken og gjennom både grov- og finfilter? Isåfall går ca 80% diesel i retur til tank etter filtrering gjennom grov- og finfilter. Det er jo isåfall et ganske fint opplegg for å holde dieselen ren, evt oppdage grums tidlig. Er 80% retur overførbar også til andre motortyper, f.eks min Yanmar 6LYA? Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 11.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2023 nie skrev 15 minutter siden: Tolker jeg rett Du tolker helt rett, uten at dette nødvendigvis er representativt for alle dieselmotorer. Ved et uttak på 60-70 hk vil nok en god del mindre enn 80 prosent gå i retur på din motor. Men at 80 prosent i retur på tomgang kan stemme på en Yanmar 6LYA tror jeg gjerne. Returflowen er normalt betydelig høyere på lave turtall enn ved full gass. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 11.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2023 nie skrev 1 time siden: Nyttig info dette. Tolker jeg rett at ved et forbruk på 13 l/h suges 62,7 l/h fra tanken og gjennom både grov- og finfilter? Isåfall går ca 80% diesel i retur til tank etter filtrering gjennom grov- og finfilter. Det er jo isåfall et ganske fint opplegg for å holde dieselen ren, evt oppdage grums tidlig. Er 80% retur overførbar også til andre motortyper, f.eks min Yanmar 6LYA? Ja regn med 80% retur på lavt turtall. Å mindre på høyt. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Karlsenkystfiske Svart 24.Juli.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2023 @X10an Hva slags utstyr er det du har montert? Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 24.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2023 Karlsenkystfiske skrev 27 minutter siden: Hva slags utstyr er det du har montert? Bare noe greier jeg har mekket sammen selv i full fart. https://baatplassen.no/i/topic/86157-diy-prosjekt-enkel-dieselforbruksmåler-kan-lages-selv/?do=findComment&comment=1967433 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.