Jump to content

Noen som har kontroll på dieseltemperaturen?

Karlsenkystfiske

Recommended Posts

Karlsenkystfiske skrev for 20 timer siden:

Ingen! Referer til VWclub i første innlegg. Produsentene av HDI motorer synes å være sikre på det. Hvor dem har hentet det fra har jeg ikke undersøkt. Det var liksom et argument jeg la som presedens. Hvis du sitter på maskinteknisk vitenskap som sier noe annet, vil jeg gjerne at du motbeviser det? :)

Når kommet settet ditt for salg? :D

Hm, så å sitere Bosch  HDI systemer bidrar ikke til å gi innsikt. Nei, men da hjelper ikke fakta ihvertfall.

Dersom diesel kommer over 90 degC kutter pumpen ut. Beskytter motor. Mao kan man kjøre uten å tenke på diesel temperatur. Med moderne common rail.

Så det er ingenting som skjærer seg. Det er mao dødt og makteløst.

image.png.27116e0e2ce01908b9b4b44e2ece5902.png

• 2 år senere...
S/Y Emma skrev On 1.12.2020 at 20.21:

Har aldri tenkt over at dette var et tema eller problem en gang. I sommer gikk vi for motor i 33 timer fra Shetland, og da kjente jeg at tanken var veldig varm da jeg skiftet filter midtfjords. Er dette noe å tenke på i det hele tatt for gamle motorer av moderat størrelse? Eller er det mest for større/moderne motorer?

Kom fra samme sted i går, men gikk ikke så mange timer for motor, men likevel var dieseltanken veldig varm (tett oppunder 50 grader) og det luktet diesel...

Dette er en Yanmar 3jh5e. 

Kan ikke huske at det har vært sånn tidligere, selv etter mange timer for motor..

Dette er vel ikke noe som kan endre seg? 

alidal skrev for 2 timer siden:

Kan vel uansett ikke gjøre noen skade å montere en slik?

Dieseltank er på 160 liter..

https://nettbutikk.univa.no/vetus/servicedeler-motorer/return-fuel-cooler-o-32-mm-water-connections-g3/8-fuel-conn

Har samme system på min. Dette er levert fra fabrikken som standard. Sitter på sjøvanns slangen fra inntak til filter.

Har i tillegg temp måling på flommete som måler dieselforbruket.

Ser da temp i app sammen med all annen info om forbruk.

Med et flow som ofte er 3-4 ganger så stort som forbruk(ennå mer i tomgangs kjøring) så vil diesel få en ganske så høy temp, om den ikke går vi kjøler på returen til tank.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

X10an skrev On 25.11.2020 at 10.18:

Jeg har... 

_20201125_090920.JPG.28bcc4e37973b330c8db377f290c5aea.JPG

Nyttig info dette.

Tolker jeg rett at ved et forbruk på 13 l/h suges 62,7 l/h fra tanken og gjennom både grov- og finfilter?

Isåfall går ca 80% diesel i retur til tank etter filtrering gjennom grov- og finfilter. Det er jo isåfall et ganske fint opplegg for å holde dieselen ren, evt oppdage grums tidlig.

Er 80% retur overførbar også til andre motortyper, f.eks min Yanmar 6LYA?

nie skrev 15 minutter siden:

Tolker jeg rett

Du tolker helt rett, uten at dette nødvendigvis er representativt for alle dieselmotorer. Ved et uttak på 60-70 hk vil nok en god del mindre enn 80 prosent gå i retur på din motor. Men at 80 prosent i retur på tomgang kan stemme på en Yanmar 6LYA tror jeg gjerne.

Returflowen er normalt betydelig høyere på lave turtall enn ved full gass.

nie skrev 1 time siden:

Nyttig info dette.

Tolker jeg rett at ved et forbruk på 13 l/h suges 62,7 l/h fra tanken og gjennom både grov- og finfilter?

Isåfall går ca 80% diesel i retur til tank etter filtrering gjennom grov- og finfilter. Det er jo isåfall et ganske fint opplegg for å holde dieselen ren, evt oppdage grums tidlig.

Er 80% retur overførbar også til andre motortyper, f.eks min Yanmar 6LYA?

Ja regn med 80% retur på lavt turtall.

Å mindre på høyt. 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

• 2 uker senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...