Teerex
Motorblokka på disse 50 EFI og 60 EFI er fra Yamaha, samme boring/slag som Yamaha F60 (som da hadde forgasser). 65 mm boring og 75 mm slaglengde.
Første gang disse EFI-utgavene dukket opp i Mercury-brosjyren er i 2002-utgaven som ble trykket andre halvår 2001.
Da hadde Mercury både forgasser og EFI-utgaver av 50/60 hk tilgjengelig. Senere kom det en 40 EFI-utgave av samme motor (og etterhvert en 3-syl 40 EFI basert på Yamaha F40-blokka).
https://issuu.com/garzonstudio/docs/enen_mercury02/22
Her fra en test i Båtliv 2002:
"Amerikanske Mercury og japanske Yamaha har et samarbeide om firetakts-konstruksjoner. Det gjelder blant annet denne 60-hesteren. Men fra grunnkonstruksjonen har man valgt forskjellige veier fram til sluttresultatet. Mercury F60 har for eksempel elektronisk bensininnsprøyting (EFI) og fra sine større Optimax-motorer har man lånt den såkalte ECM-boksen som lagrer alle viktige motordata. En finesse er at man kan få fram bensinforbruket ved forskjellige turtall."
https://www.batliv.no/allerbm-bm-bladarkiv-finnes/test-60-hk-firetakt-best-i-alt/678021