larole Startet 24.November.2020 Del på Facebook Startet 24.November.2020 (redigert) OK, dette kan jeg ingenting om. Har en 900 Futura, og opplevde nylig at batteriene ble flate etter kort tid ved kai (motor av). Hadde en slik kickstarter med meg, slik at jeg heldigvis fikk boostet batteri nok til at starteren gikk. Så til spørsmålene: 1) Batteriene lader kontinuerlig når jeg ligger i hjemmehavne. Det er en moderne 7-fase lader fra Victron, så jeg tror batteriene bare koser seg med det. MEN jeg kan starte motoren når hovedbryteren står på 1, 2 og ALL. Skal det være slik ideelt sett? 2) Ingenting slukker når jeg feks går fra ALL til 1 eller 2. Er det korrekt? Jeg hadde trodd at en av innstillingene var KUN starter, feks at 1 antydet det ene batteriet, og at dette da kun skulle ha en oppgave; start. Kan noen forklare meg et vanlig oppsett? Har lyst til å ha et startbatteri som lades ved kai og dynamo, men ellers KUN skal brukes til start. I denne båten er det bare to batterier, det synes jeg virker litt knapt. Jeg må også innrømme at jeg ikke helt skjønner hva denne bryteren gjør. 1, 2 ALL.... - hva betyr de ulike innstillingene? Mvh Ole B Redigert 24.November.2020 av larole (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 24.November.2020 Del på Facebook Svart 24.November.2020 Svaret på begge dine spørsmål er ja. Bryteren velger hvilket batteri du bruker fra. 1,2 eller begge sammen. Det lure er å bruke f.eks 1 til start. Ha den på all under gange, og slå over til 2 når du stopper motoren men vil bruke strøm. Da tapper du bare ett batteri og har fortsatt ett å starte med. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
alfaalfa Svart 24.November.2020 Del på Facebook Svart 24.November.2020 index skrev 2 minutter siden: Svaret på begge dine spørsmål er ja. Bryteren velger hvilket batteri du bruker fra. 1,2 eller begge sammen. Det lure er å bruke f.eks 1 til start. Ha den på all under gange, og slå over til 2 når du stopper motoren men vil bruke strøm. Da tapper du bare ett batteri og har fortsatt ett å starte med. Det Index skriver er forutsatt at det er koblet slik det er ment når man har en slik bryter. Erfaringen min er at de kobler slik du oppfatter det. Begge batteriene er på uansett hva du velger. Test: Men det er bare å koble fra kablene på et batteri. Og skru litt rundt på velgeren så merker du hvordan det er koblet. Sitér dette innlegget Link to post
larole Svart 24.November.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.November.2020 Jeg fant ut nå at batteriene er 11 år gamle. Det er GEL batterier. Er det da dags for å skifte dem ut? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 24.November.2020 Del på Facebook Svart 24.November.2020 larole skrev 1 time siden: Jeg fant ut nå at batteriene er 11 år gamle. Det er GEL batterier. Er det da dags for å skifte dem ut? Ja, da må de kunne sies å være overmodne. Jeg ville også benyttet sjansen til å utvide forbruksbanken. Og evt bygge en bedre ladestyring. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
larole Svart 24.November.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.November.2020 Takk for svar alle sammen. Da blir det tunge pakker under treet. Men det vil i alle fall lyse :-) Sitér dette innlegget Link to post
Sturee Svart 24.November.2020 Del på Facebook Svart 24.November.2020 Skillerele kan også være lurt om du ikke har det fra før, denne tråden er veldig fin! https://baatplassen.no/i/topic/17767-dynamo-og-lading-av-flere-batterier/ Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.