Jump to content

Edit History

Krimart

Krimart

adundas skrev for 11 timer siden:

Nytt spørsmål (jeg er helt fersk i dette, så alt må inn med teskje): Jeg har lest at det er viktig at glassfiberen/skadeområdet er helt tørt før man begynner, så man ikke lukker fuktighet inne i skroget. Hvordan vet jeg at det er tørt nok? Båten står ute, under presenning, og får ikke regn på skaden (som jo er under båten). Men det er jo rimelig fuktig ute hele vinteren - kan denne fuktigheten gjøre at det aldri tørker skikkelig før temperaturene stiger kraftig på våren? Kan det være fukt inne i fibrene, selv om overflaten er tørr?

Beklager panikken, men jeg er livredd for å gjøre en dårlig jobb som skader båten!

det må være tårt for at epoxyen skal lime. Du trenger ikke vær redd for å lukke fuktighet inne, vannmolekyler trenger ut og inn uansett. 

Jannmar skrev On 27.11.2020 at 20.38:

Spørsmålet var ikke myntet på deg @adundas .

Fordelen med gelcoatsparkel er, slik jeg ser det, at du få tilbakeført båten til den tilstand den var før skaden med de samme materialene som var der før skaden. Dvs. de samme materialene som hele båten ble bygget med.

En må regne med at det i løpet av båtens levetid tilkommer flere småsår og større eller mindre skader, og da er det greit at det ikke ender opp i et lappeteppe av forskjellige materialer med forskjellige egenskaper.

Slik tenker jeg, men det er mange innfallsvinkler til dette og mange meninger om dette her på forumet. 

det blir uansett ikke «samme materialer» og man får uansett ikke «tilbakeført», men dette er en marginal skade i gelcoaten, glassfiberen ser helt fin ut? Fordelen med epoxy er at den har bedre vedheft, mindre vanninntrengning, og er lett å jobbe med, så jeg ville valgt det. Men polyestersparkel er også helt greit. Avfette med aceton, pusse med sandpapir 120 f.eks. Fjerne støv, avfette igjen med aceton før du sparkler. Som regel må du pusse og sparkle i minst to omganger. Dropp primer. 

Krimart

Krimart

adundas skrev for 11 timer siden:

Nytt spørsmål (jeg er helt fersk i dette, så alt må inn med teskje): Jeg har lest at det er viktig at glassfiberen/skadeområdet er helt tørt før man begynner, så man ikke lukker fuktighet inne i skroget. Hvordan vet jeg at det er tørt nok? Båten står ute, under presenning, og får ikke regn på skaden (som jo er under båten). Men det er jo rimelig fuktig ute hele vinteren - kan denne fuktigheten gjøre at det aldri tørker skikkelig før temperaturene stiger kraftig på våren? Kan det være fukt inne i fibrene, selv om overflaten er tørr?

Beklager panikken, men jeg er livredd for å gjøre en dårlig jobb som skader båten!

det må være tårt for at epoxyen skal lime. Du trenger ikke vær redd for å lukke fuktighet inne, vannmolekyler trenger ut og inn uansett. 

Jannmar skrev On 27.11.2020 at 20.38:

Spørsmålet var ikke myntet på deg @adundas .

Fordelen med gelcoatsparkel er, slik jeg ser det, at du få tilbakeført båten til den tilstand den var før skaden med de samme materialene som var der før skaden. Dvs. de samme materialene som hele båten ble bygget med.

En må regne med at det i løpet av båtens levetid tilkommer flere småsår og større eller mindre skader, og da er det greit at det ikke ender opp i et lappeteppe av forskjellige materialer med forskjellige egenskaper.

Slik tenker jeg, men det er mange innfallsvinkler til dette og mange meninger om dette her på forumet. 

det blir uansett ikke «samme materialer» og man får uansett ikke «tilbakeført», men dette er en marginal skade i gelcoaten, glassfiberen ser helt fin ut? Fordelen med epoxy er at den har bedre vedheft, mindre vanninntrengming, og er lett å jobbe med, så jeg ville valgt det. Men polyestersparkel er også helt greit. Avfette med aceton, pusse med sandpapir 120 f.eks. Fjerne støv, avfette igjen med aceton før du sparkler. Som regel må du pusse og sparkle i minst to omganger. Dropp primer. 

• Create New...