Jump to content

With 15" Mahogni, valg av slipepapir


Vatsii

Recommended Posts

Hei,

 

Har begynt å pusse innvendig på min With 15" Mahogni båt. 
Først gikk jeg over alle bordene med varmluftpistol og fikk fjernet det meste av lakk. Men sitter enda mye igjen, og jeg vil helst ned på bart treverk så jeg får beiset båten innvendig.

Jeg pusser nå med eksenterslipper og K80 papir, med tilført lampe olje på overflaten. Men papiret fylkes fort med gammel moro. 
 

Har kjøpt Owatrol Marine Strip, har prøvd meg litt med det. Men føler det bare suger seg inn i treverket og lager en like stor pusse jobb for å fjerne restene her etter på.
 

Så hvordan bør jeg gripe dette bedre ann, for å jobbe mer effektivt ? 

image.jpg

image.jpg

image.jpg

Link to post

Om Mahognyen er ny, så ville nok ikke eg beiset den.

Dette er derimot båt fra midten av 50-tallet, så har den fått litt patina etter alle år. 

 

Det blei vertfall et mye bedre resultat utvendig på båten med beis. 

Mye av det innvendige blir ikke så synlig, så kan godt hende det er fornuftig å la være og beise det som ikke kommer frem i dagen.

Men bør vel uansett få vekk all gammel lakk ?

 

Link to post
Vatsii skrev for 17 timer siden:

Om Mahognyen er ny, så ville nok ikke eg beiset den.

Dette er derimot båt fra midten av 50-tallet, så har den fått litt patina etter alle år.

 

Trodde ikke at denne båten kom før rundt 1960? Vi hadde en slik som jeg alltid har trodd var helt i starten av produksjonen, og den ble kjøpt i 1961. Mange gode minner med den og har et par ganger tenkt tanken å finne en slik båt og pusse opp, men har "klart" å la være, mye jobb!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Vatsii skrev for 11 timer siden:

Er anbefalingen da å bruke en sikling i kombinasjon med varmluft pistol ?


For all del, en sikling gjør jo jobben, men ikke effektivt. Den er fin å gå over med etter skraping for utjevning og detaljarbeid rundt klink og lignende, men til hovedjobben ville jeg heller ha brukt en god gammeldags trekantskrape der du kan slipe opp skrapa selv etter som den bli sløv (kan gjøres med smergelskive/fil/Dremel). Også greit å kunne avrunde hjørnene litt. Skraper med hardmetall blad holder seg skarpe lenger, men de blir aldri skarpe nok i utgangspunktet. Fordelen med trekantskrapa foran andre er at den gamle lakken ikke pakker seg sammen i et spor slik som mange andre skraper. I tillegg har du tre skjær tilgjengelig før sliping. Risikoen med skarp skrape er at den ved feil bruk kan skjære seg ned i trevirket og dermed lage hakk. Derfor; prøver man seg på å bruke slik skrape før man begynner på «svenneprøven» er det en fordel. F.eks. skraper den jevnest og mest effektivt ved å føre skjæret litt på skrått i forhold til skraperetningen, nesten som en høvel. Fint å kunne bruke to hender da, bedre kontroll. For den myke lakken trenger du da ikke varmluftspistol, men der lakken er hardere kan varme fint brukes for å løsne opp lakken litt. Etter lakken er fjernet kan en sikling være fin å gå over med for å jevne ut overflatene, og ikke minst til å pirke rundt detaljer med.
 

Når alt er skrapt og detaljer også er rene for lakk; sliping. I en ideell verden bør alt tre slipes på langs av fibrene for penest resultat, uten å slipe for langt ned i dybden. Noe som kan være utfordrende i en trebåt med klink, spanter, og andre detaljer, derfor er det lettende på arbeidet å bruke maskin. Er overflaten fin etter skrapinga ville jeg ha begynt med P80-P100 og jobbet opp mot P180-P240. Finere enn P240 er strengt tatt ikke nødvendig før beis og lakk da hvis du har slipt slik man bør slipe da har en meget solid og pen overflate (P100 tar vekk ripene som P80 lagde, P120 tar vekk ripene P100 lagde, osv.). Er overflaten etter skraping litt grov kan man fint bruke grovere sandpapir, men vær gjerne litt forsiktig slik at ikke for mye trevirke tas bort i ønsket om en perfekt overflate. Bedre om litt tegn fra båtens historie fortsatt blir med på lasset enn om bordene blir så tynne at de mister vesentlig styrke😉 På en 15-foter er selv bare en millimeter med fjerning av trevirke «round about» ganske betydelig for båtens totale styrke.

 

Før lakk hadde jeg sterkt vurdert å bruke mahognibeis hvis jeg var deg. Den nypussede og nydelige overflaten til mahognien varer dessverre ikke lenge i sola, selv om lakken har UV-filter. En god beis beskytter overflaten for lyspåvirkning og får i tillegg fram det typiske «mahogni-spillet» i treet. Synst du beisen blir for mørk kan den tynnes ut litt, det viktigste er å få beskytte overflaten mot gulning, all fargetilførsel hjelper. Flere produsenter fører mahognibeis,  blant annet WestSystems og Epifanes
 

Så lakk. Også der finnes det flere gode alternativer, men nå er maten klar, så det får bli en annen gang😄

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Link to post

Jeg har ikke mer erfaring med trebåter, enn at de er flotte å se på.

Det som ikke er pent, er et de aller fleste er slipt i stykker. 

Ser flere anbefaler grovt slipepapir,60 korning. Det er vel raskeste vei å ødelegge en fin trebåt. Utrolig lett å få stygge slitemerker i krokene. 

Støttet varme og skrape, sikling. 

Lykke til ikke lett å få bort gammel lakk...

Link to post

Tusen takk for svar Hakkannen! 
Da kjører eg på med en ny runde med skraping før eg går på å pusser igjen 😁

 

Hakkannen skrev for 5 timer siden:


For all del, en sikling gjør jo jobben, men ikke effektivt. Den er fin å gå over med etter skraping for utjevning og detaljarbeid rundt klink og lignende, men til hovedjobben ville jeg heller ha brukt en god gammeldags trekantskrape der du kan slipe opp skrapa selv etter som den bli sløv (kan gjøres med smergelskive/fil/Dremel). Også greit å kunne avrunde hjørnene litt. Skraper med hardmetall blad holder seg skarpe lenger, men de blir aldri skarpe nok i utgangspunktet. Fordelen med trekantskrapa foran andre er at den gamle lakken ikke pakker seg sammen i et spor slik som mange andre skraper. I tillegg har du tre skjær tilgjengelig før sliping. Risikoen med skarp skrape er at den ved feil bruk kan skjære seg ned i trevirket og dermed lage hakk. Derfor; prøver man seg på å bruke slik skrape før man begynner på «svenneprøven» er det en fordel. F.eks. skraper den jevnest og mest effektivt ved å føre skjæret litt på skrått i forhold til skraperetningen, nesten som en høvel. Fint å kunne bruke to hender da, bedre kontroll. For den myke lakken trenger du da ikke varmluftspistol, men der lakken er hardere kan varme fint brukes for å løsne opp lakken litt. Etter lakken er fjernet kan en sikling være fin å gå over med for å jevne ut overflatene, og ikke minst til å pirke rundt detaljer med.
 

Når alt er skrapt og detaljer også er rene for lakk; sliping. I en ideell verden bør alt tre slipes på langs av fibrene for penest resultat, uten å slipe for langt ned i dybden. Noe som kan være utfordrende i en trebåt med klink, spanter, og andre detaljer, derfor er det lettende på arbeidet å bruke maskin. Er overflaten fin etter skrapinga ville jeg ha begynt med P80-P100 og jobbet opp mot P180-P240. Finere enn P240 er strengt tatt ikke nødvendig før beis og lakk da hvis du har slipt slik man bør slipe da har en meget solid og pen overflate (P100 tar vekk ripene som P80 lagde, P120 tar vekk ripene P100 lagde, osv.). Er overflaten etter skraping litt grov kan man fint bruke grovere sandpapir, men vær gjerne litt forsiktig slik at ikke for mye trevirke tas bort i ønsket om en perfekt overflate. Bedre om litt tegn fra båtens historie fortsatt blir med på lasset enn om bordene blir så tynne at de mister vesentlig styrke😉 På en 15-foter er selv bare en millimeter med fjerning av trevirke «round about» ganske betydelig for båtens totale styrke.

 

Før lakk hadde jeg sterkt vurdert å bruke mahognibeis hvis jeg var deg. Den nypussede og nydelige overflaten til mahognien varer dessverre ikke lenge i sola, selv om lakken har UV-filter. En god beis beskytter overflaten for lyspåvirkning og får i tillegg fram det typiske «mahogni-spillet» i treet. Synst du beisen blir for mørk kan den tynnes ut litt, det viktigste er å få beskytte overflaten mot gulning, all fargetilførsel hjelper. Flere produsenter fører mahognibeis,  blant annet WestSystems og Epifanes
 

Så lakk. Også der finnes det flere gode alternativer, men nå er maten klar, så det får bli en annen gang😄


Tusen takk for svar 😁

da blir det ein runde med trekant skrape. 
utsiden er ferdig, og den var langt enklere og ta, siden man slipper å pusse innimellom alle spantene. 
 

Har kun brukt produkter fra West 

Link to post
Mouche skrev for 6 timer siden:

 

Trodde ikke at denne båten kom før rundt 1960? Vi hadde en slik som jeg alltid har trodd var helt i starten av produksjonen, og den ble kjøpt i 1961. Mange gode minner med den og har et par ganger tenkt tanken å finne en slik båt og pusse opp, men har "klart" å la være, mye jobb!


Det du skriver er nok helt riktig, jeg kjenner ikke den historien så godt. 
Men tidligere eier trodde den kunne være fra slutten av 50.

Her er det jeg har av historie om båten:

 

Den var uten tvil en av Oslofjordens aller første planende båter. Og pådro seg altså navnet Klasken, gitt dens sjøegenskaper. 

 

Bror With, som foruten båter laget både sten - Gun og rottefellabindinger var en venn av min farfar. Han lagde en serie lettbåter hvis sjøegenskaper skulle testes ut nordpå  - denne er av av disse prototypene. Og tydeligvis var dette en suksess - With båtene har stort sett hatt samme form siden, med unntak av Dromedille variantene.

 

Motoren ble kjøpt på noe som het Bilcentralen AS i kystbyen Hønefoss. Det også da trolig rundt 1963. De første årene ble den kjørt med styrekult. Den tror jeg at jeg har et sted. Finner jeg den skal jeg sende den til deg. Jeg kan ikke huske den uten dekket, så det kom trolig på i slutten av -60 årene.

Link to post
Vatsii skrev for 5 timer siden:

Tusen takk for svar 😁

da blir det ein runde med trekant skrape. 
utsiden er ferdig, og den var langt enklere og ta, siden man slipper å pusse innimellom alle spantene. 

Bare hyggelig å kunne hjelpe😊 Høres bra ut! Enig, det er alltid langt mer plunder å ta innsiden, men når du først har gjort det og kommer i mål har du i alle fall en unik og pen båt i forhold til alt det syntetiske😉

Link to post
  • 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...