
Hakkannen
Vatsii skrev for 11 timer siden:Er anbefalingen da å bruke en sikling i kombinasjon med varmluft pistol ?
For all del, en sikling gjør jo jobben, men ikke effektivt. Den er fin å gå over med etter skraping for utjevning og detaljarbeid rundt klink og lignende, men til hovedjobben ville jeg heller ha brukt en god gammeldags trekantskrape der du kan slipe opp skrapa selv etter som den bli sløv (kan gjøres med smergelskive/fil/Dremel). Også greit å kunne avrunde hjørnene litt. Skraper med hardmetall blad holder seg skarpe lenger, men de blir aldri skarpe nok i utgangspunktet. Fordelen med trekantskrapa foran andre er at den gamle lakken ikke pakker seg sammen i et spor slik som mange andre skraper. I tillegg har du tre skjær tilgjengelig før sliping. Risikoen med skarp skrape er at den ved feil bruk kan skjære seg ned i trevirket og dermed lage hakk. Derfor; prøver man seg på å bruke slik skrape før man begynner på «svenneprøven» er det en fordel. F.eks. skraper den jevnest og mest effektivt ved å føre skjæret litt på skrått i forhold til skraperetningen, nesten som en høvel. Fint å kunne bruke to hender da, bedre kontroll. For den myke lakken trenger du da ikke varmluftspistol, men der lakken er hardere kan varme fint brukes for å løsne opp lakken litt. Etter lakken er fjernet kan en sikling være fin å gå over med for å jevne ut overflatene, og ikke minst til å pirke rundt detaljer med.
Når alt er skrapt og detaljer også er rene for lakk; sliping. I en ideell verden bør alt tre slipes på langs av fibrene for penest resultat, uten å slipe for langt ned i dybden. Noe som kan være utfordrende i en trebåt med klink, spanter, og andre detaljer, derfor er det lettende på arbeidet å bruke maskin. Er overflaten fin etter skrapinga ville jeg ha begynt med P80-P100 og jobbet opp mot P180-P240. Finere enn P240 er strengt tatt ikke nødvendig før beis og lakk da hvis du har slipt slik man bør slipe da har en meget solid og pen overflate (P100 tar vekk ripene som P80 lagde, P120 tar vekk ripene P100 lagde, osv.). Er overflaten etter skraping litt grov kan man fint bruke grovere sandpapir, men vær gjerne litt forsiktig slik at ikke for mye trevirke tas bort i ønsket om en perfekt overflate. Bedre om litt tegn fra båtens historie fortsatt blir med på lasset enn om bordene blir så tynne at de mister vesentlig styrke? På en 15-foter er selv bare en millimeter med fjerning av trevirke «round about» ganske betydelig for båtens totale styrke.
Før lakk hadde jeg sterkt vurdert å bruke mahognibeis hvis jeg var deg. Den nypussede og nydelige overflaten til mahognien varer dessverre ikke lenge i sola, selv om lakken har UV-filter. En god beis beskytter overflaten for lyspåvirkning og får i tillegg fram det typiske «mahogni-spillet» i treet. Synst du beisen blir for mørk kan den tynnes ut litt, det viktigste er å få beskytte overflaten mot gulning, all fargetilførsel hjelper. Flere produsenter fører mahognibeis, blant annet WestSystems og Epifanes.
Så lakk. Også der finnes det flere gode alternativer, men nå er maten klar, så det får bli en annen gang?