Jump to content

Edit History

HiWard

HiWard

Komodo skrev 19 minutter siden:

Den klossen som du kan vippe ut for å avlaste hydraulikken er for at stempelstanga ikke skal få en stor belastning når båten transporteres på veien. Dersom man kjører over en dump kan det bli en voldsom stor anslagsenergi som absorberes av hydraulikksylinderen, mye større enn den kraften sylinderen er beregnet for. Da kan stempelstanga bli skjev. Ellers enig med deg at det virker fornuftig å tilte ned motoren i opplag, men jeg vet ikke om det har noen praktisk betydning. At det blir noe problem for stempelet i hydraulikksylinderen tror jeg i alle fall ingenting på. Når motoren er tiltet helt opp er jo powerheaden foran vippepunktet, så lasten på sylinderen er nok ikke stor uansett. Skulle det vært noen konsekvenser med å lagre en hydraulikksylinder med last så måtte det jo være at sylindertetningene står under trykk. Har aldri hørt at det er noe tema heller. 

Du har åpenbart mer greie på dette enn meg, så jeg bøyer pent av i trygg retning :) Hovedgrunnen til å tilte ned er i mine øyne uansett at man får tømt kjølekanalene for vann. For øvrig er de fleste Evinrude E-Tec utstyrt med en egen transportlås som er vesentlig heftigere dimensjonert enn den lille saken som skal avlaste stempelstanga. Der anbefales det å ikke bruke den lille avlasteren til veitransport.

HiWard

HiWard

Komodo skrev 3 minutter siden:

Den klossen som du kan vippe ut for å avlaste hydraulikken er for at stempelstanga ikke skal få en stor belastning når båten transporteres på veien. Dersom man kjører over en dump kan det bli en voldsom stor anslagsenergi som absorberes av hydraulikksylinderen, mye større enn den kraften sylinderen er beregnet for. Da kan stempelstanga bli skjev. Ellers enig med deg at det virker fornuftig å tilte ned motoren i opplag, men jeg vet ikke om det har noen praktisk betydning. At det blir noe problem for stempelet i hydraulikksylinderen tror jeg i alle fall ingenting på. Når motoren er tiltet helt opp er jo powerheaden foran vippepunktet, så lasten på sylinderen er nok ikke stor uansett. Skulle det vært noen konsekvenser med å lagre en hydraulikksylinder med last så måtte det jo være at sylindertetningene står under trykk. Har aldri hørt at det er noe tema heller. 

Du har åpenbart mer greie på dette enn meg, så jeg bøyer pent av i trygg retning :) Hovedgrunnen til å tilte ned er i mine øyne uansett at man får tømt kjølekanalene for vann. For øvrig er de fleste Evinrude E-Tec utstyrt med en egen transportlås som er vesentlig heftigere dimensjonert enn den lille saken som skal avlaste stempelstanga. 

• Create New...