Mouche
Komodo skrev for 3 timer siden:Den klossen som du kan vippe ut for å avlaste hydraulikken er for at stempelstanga ikke skal få en stor belastning når båten transporteres på veien. Dersom man kjører over en dump kan det bli en voldsom stor anslagsenergi som absorberes av hydraulikksylinderen, mye større enn den kraften sylinderen er beregnet for. Da kan stempelstanga bli skjev.
Den klossen som man kan vippe ut er på min motor, Suzuki, IKKE noe man skal bruker under transport på vei da denne IKKE er beregnet til formålet. Det man da skal gjøre er å enten ha motoren nede (som er hva jeg gjør), eller bruke en 2 x 4" som man benytter på samme måte som denne "klossen".
Når båten ligger på sjøen så "subber" deler av undervannshuset i vannet (=groe) når jeg benytter denne "klossen" for å holde motoren tiltet opp så jeg lar motoren (når båten ligger i sjøen) være tiltet opp på hydraulikken. Ikke riktig i henhold til instruksjonsboken, men ikke noe problem i følge verkstedet som har servicen på motoren. I følge manualen skal man benytte "klossen" og kjøre stemplene helt inn/opp for at disse ikke skal ruste. Aldri hørt at det har vært noe problem, men står så i manualen.