Mastiff
Først: Jeg har sett mange nok tråder om dette her til å vite at det er enkelte brukere som hiver seg på med en gang "du blender andre", "få deg nattsyn" og så videre. Spar dere skrivingen og meg lesingen. Dette skal brukes senhøstes, om vinteren og tidlig på våren (til kanskje midt i mars) i noen områder der det eneste jeg noen gang treffer, er redningsskøyta når de driver med øvelser. Og de bruker flomlys som jeg bare kan drømme om å få råd til. Det er aldri noen andre ute mellom hytta mi og der jeg fisker kreps! Sånn, da var det sagt, men jeg regner ikke med at det hjelper så mye. Anti-lys-gjengen er helt klart uhyre hardnakket her.
Så til saken: Jeg prøvemonterte en lysbjelke fra Jula til 2000 kroner (nedsatt fra 3000, og med påståtte 20 000 lumen, som det iallfall ikke var! ) i går kveld ved å skru den i noen 36x98-bord og jekkestroppe den fast på taket, og så kjørte jeg fram og tilbake til byen med den. Men det funket ikke helt. Jeg ser land et stykke foran meg veldig godt, og skjær med litt høyde brukbart, men den lyser litt for høyt til å gi meg noe særlig lys på vannet 30-50 meter foran meg, som jeg var mest ute etter. Jeg må kunne se teinedobber og eventuelle ting som driver i vannet. Det kommer veldig lite på dekket, som dette bildet viser, så det er ikke det at jeg blender meg selv, men heller at det går litt for høyt.
Jeg har også montert et par arbeidslys til dekket (jeg tror ikke det blir noe problem å ta seg av krepseteiner i dette):
Men med dem ser jeg selvsagt ingenting foran båten. Jeg prøvde også å justere lysbjelken litt ned, men jeg syns dette lyset er for samlet på kort avstand, så det ble heller ikke optimalt. Så jeg lurer på om jeg bør sette et nærlys foran i baugen og så bruke enten en fjernlys ledbjelke eller to vanlige fjernlys på taket. Jeg har strøm både til taket og til baugen her. Jeg kan jo stå på fremre styreplass når jeg kjører og ser da noe bedre, men det blir jo småkjølig om vinteren, så det er best med noe som lyser opp sånn at jeg kan se fra styrehuset. Er det noen som har noen tips til hvordan jeg får mest mulig lysutbytte for pengene? Det må jo tåle sjø godt, særlig det på baugen, så noe med ledpærer og av aluminium er sikkert best.