Mastiff
@Eika Det er noe av det råere jeg har sett. Hadde jeg hatt god råd, ville jeg kjørt fire sånne ved siden av hverandre på taket og vært ferdig med problemet.
@Napoli Det var virkelig en interessant variant! Vet du noe om hvordan lysbildet er på de der? Er strålen brukbart samlet på de første meterne, så de kan brukes som fjernlys på taket, eller vil det gi for mye strølys på dekket? Jeg ser jo at den er smalere enn Xenon-varianten til Biltema med orginalpærene, men blir ikke lys bildet annerledes med Xenon i? Saken er at hvis de kan stå på taket, kan jeg etter hvert sette noen spredere framme på dekket til å lyse på de nærmeste 50 meterne. Formen på taket kan du se på dette bildet, det er langt i forhold til styrehuset (stikker vel en halvmeter lenger fram enn vindskjermen) og skråner ytterst. Men bakerst, mot lanternefestet vil jo taket fungere som bremmen på en caps:
@TrikkerN Lønning Jeg kan montere lykter på baugen, foran luka til dekksrommet (der det står et batteri til teinehaleren som kan gi kortreist strøm til lyktene). Det blir jo en variant av å kjøpe de fra Biltema, men jeg vet ikke om det er mye forskjell mellom dem. Og alle vet jo at da Gud sa bli lys, hadde dere hele opplegget klart.
@altera mulier Dett er mange som er sånn, ja. Jeg har alltid vært nøye på å blende, og bilen jeg har hatt de siste årene blender automatisk ned så lett at den faktisk reagerer på sitt eget lys i større skilt.
@pipe 2013 XC60 her, som du ser over. Den klarte å trekke båten med hengeren på rundt to tonn fra Trondheim til Mandal, selv om den ble god og varm oppover Drivdalen. På bildet har den kommet til topps og tatt seg en hvil for å kjøle seg ned litt. Og ja, de bixenonlysene fungerer ypperlig. Bedre enn da vi hadde Chevrolet Suburban med fire ekstralys ved siden av hverandre - to tusenmetere og to spredere, med 110 watts pærer. Hvor bred er den Strands-lysbjelken du ser på? Og det er jo ikke bare bredden som betyr noe, det bør jo være en viss høyde på lyset også. I motsetning til en bil vil jo en båt gjerne duve litt opp og ned, og det er jo greit at ikke alt lyset går rett til himmels eller rett ned i bølgene. Derfor ser jeg for meg at såkalt "pencilbeam" er ganske ubrukelig til dette.