xr4ti
Angående rensing av forgassere så er det et par ting som er veldig viktig.
- Aldri leke strongman, skru med lett hånd
- Ikke bruk skarpe gjenstander for å gjøre rent noe inne i en forgasser. Om du kan få lånt deg en ultralydvasker så er det best. Om ikke så får man forgasserrens på sprayboks og bruk en liten pensel, fiskesene og trykkluft (fås også på boks om du ikke har kompressor)
- Det er kun en justering på disse forgasserene og det er lufteskruen. Før du demonterer, skru den forsiktig inn mens du merker deg antall omdreininger. Noter dette, forgasser for forgasser. Merk forgasserne med tusj, fks 1,2,3 da de er helt like. Veldig viktig at du ikke skrur lufteskruen hardt til, da ødelegger du setet til luftkanalen og forgasseren forblir ødelagt. På dårlig husk mener jeg at grunninnstillig på lufteskruene er 2 og 3/4 turn ut. Pakningene er av god kvalitet så ikke nødvendig å bytte de men med overhalingssettene får du også med nye nålventiler til flottøren. Om du ikke bytter disse, sjekk at de ikke har hakk/spor.
- Justering av stagene er viktig slik at forgasserne blir synkronisert
- Tomgang justeres av tenningtidspunkt og ikke noe annet. IKKE still opp tomgangen med justerskruen til gassvaieren. Om tenning er riktig, det samme med stagene og lufteskruene så skal motoren går rent. Mest sannsynlig har du Quick start funksjon som justerer tenningen høyere på kald motor og senker tenning (og dermed turtallet) når motoren når en viss temperatur. Derfor termokontakt på topplokket.
Har du sjekket alle kontakter og jordingspunkter for korrosjon/irr eller dårlig kontakt?
Om det alternative festepunktet på topplokket så husker jeg ikke om de er lakkert på mine motorer.
Vet det finnes en del videoer og info på nettet for disse robuste motorene men en god service bok er gull verdt.
Og sjekk plugghettene dine. De originale har en tendens til å ruste på de stålviklingene som er inne i selve gummihettene.