Oggiwara'en Startet 4.Desember.2020 Del på Facebook Startet 4.Desember.2020 Jeg lurer litt på om båt med hekkagregat er helt umulig å manuvrere med, kontra en båt med fast propell og ror? Jeg har bare kjørt en båt med hekkagregat og den var helt umulig å finmanuvrere med. Er dette normalt? Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 4.Desember.2020 Del på Facebook Svart 4.Desember.2020 Om du ikke får det til med hekkagregat bør du i alle fal ikke prøve deg på en med aksling og ror. Finnes jo for øvrig mye fint i bobiler. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 4.Desember.2020 Del på Facebook Svart 4.Desember.2020 Det er 100 ganger lettere å manøvrere med drev kontra fast aksling. Sitér dette innlegget Link to post
tom Cognac Svart 4.Desember.2020 Del på Facebook Svart 4.Desember.2020 Drev, påhenger er stort sett samme sak = veldig lett å manøvrere, på båt med rak aksling kan det være til stor hjelp med baug (evt. også hekk) truster. Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
blueline Svart 4.Desember.2020 Del på Facebook Svart 4.Desember.2020 Det er i utgangspunktet greit å manøvrere både med aksling og drev, men det krever ulik tilnærming. Det er ulike teknikker og bytter du om på disse blir det vanskelig. Likevel er det båter med drev som er vanskelige og båter med aksling som er vanskelige. Båter uten kjøl med drev kan være vanskelige å svinge med i lav fart da de går "sidelengs" i vannet i stedet for å svinge. Om motoren er kraftig og du har duoprop(bra skyv) kan det være vrient å finmanøvrere fordi du får så mye skyv når du setter den i gir. Det gjelder forøvrig også båter med aksling. Det er ikke uten grunn at mange yrkesbåter har sluregir/vridbar propell for å kunne justere hvor mye kraft du får. Ellers så er det en stor forskjell på båt og bil. Med båt forventer de fleste at man kjøper og deretter kjører uten opplæring. På bil får man først opplæring, deretter kjører man. Les i noen bøker eller se instruksjonsvideoer på youtube go test det du lærer på en trygg plass. Da kommer du langt. Ingen blir mester med en gang, men du verden hvor moro det er når man mestrer. Det blir ofte mye hyggeligere om bord også. Sitér dette innlegget Link to post
Oggiwara'en Svart 4.Desember.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Desember.2020 Jeg skulle kanskje nevnt at jeg er båtvant. har erfaring og eid ulike båttyper som landsteds båter, snekker med og uten reduksjonsgir(Sabb) og seilbåt med seildrev og påhenger. siden tidlig 70-tall. men bare ikke med hekk agregat. Og har bare prøvd en båt med hekk agregat og den var helt umulig å styre og finmanuvrere med. Kanskje det var noe i veien med hydralikk/gear på den Halco 26 jeg prøvekjørte, siden flere mener at det er lettere med agregat? Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 4.Desember.2020 Del på Facebook Svart 4.Desember.2020 Har hatt kjørt mye Halco 29 som jo er samme båten både med aksling og aggregat. Og en ting er helt sikkert den er mye enklere med aggregat en med aksling. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 4.Desember.2020 Del på Facebook Svart 4.Desember.2020 Å manøverere med hekkaggregat er som å manøverere med påhenger (vet ikke hvorfor du kaller det manuvrere, er det dialekt?). Med aksel og ror trenger du vannstrøm over roret, dvs. fart i båten. Med hekkaggregat kan du trekke hekken, og dermed delvis også baugen, hvilken vei du vil selv om det ikke er fart i båten. Det krever selvsagt litt trening men jeg ser barn behersker dette fint med jolle og liten påhenger. Sitér dette innlegget Link to post
tom Cognac Svart 4.Desember.2020 Del på Facebook Svart 4.Desember.2020 Det er riktig at det er lettere å styre/manøvrere en båt med drev/påhenger enn med rak aksling og ror. En planende båt, en båt pr. definisjon uten kjøl blir lett fanget av vind og strøm i sakte fart, f.eks ved tillegging til brygge. Trikset da, siden man ikke har vridbar prop. og sluregir er å "pumpegasse" - altså gi litt gass forover, så null gass, litt gass, null gass osv. Det går veldig bra etter litt trening. Min erfaring er likevel at "alle" båtførere er noen kløner de første gangene om våren når de skal legge båten sin inn i sin bås. Men det går seg til utover våren Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
JohnS Svart 4.Desember.2020 Del på Facebook Svart 4.Desember.2020 (redigert) Jeg har alltid tidligere hatt kjølbåter med fast propell, men kjøpte i sommer en Forbina 10000 (34 fot) med hekkagregat. Manøvrering blir noe anderledes ja. Spesielt dette med å bakke inn i båsen har blitt en utfordring. Min forrige båt, en Nimbus 310 Coupe med fast propell og baugthruster var en lek å bakke inn i båsen. Jeg styrte mot båsen framover, gav hardt ror babord, og bakket til båten stoppet, da lå den litt på skrå i forhold til båsen, og det var bare å gi litt akterover og samtidig regulere retningen med thruster rundt hjørnet på utliggeren. Fordelen var at det ikke spilte noen rolle hvilken posisjon roret stod i, da den uansett ikke tok ror i akterover ( iallfall ikke på det korte strekket i lav fart) Når jeg derimot skulle prøve samme teknikk med nye båten med hekkagregat, gikk det heller dårlig. Fant ut at jeg måtte lengre ut, og prøve å styre bent inn, men da blir farten høyere og faren for å treffe utliggere eller nabobåter større. Er jo også en planende båt, så tendensen til å gå sidelengs er også merkbar. Er heller ikke så mye hjelp i thrusteren som i gamle båten. ( Den er også noe svak, men det har jeg i en annen tråd innpå her) En ror indikator ville nok ha hjulpet meg, da det ikke er så godt å ha føling med hvilken vei drevet peker. Derimot ved tillegging til en kai, synes jeg det er lettere med hekkagregat. Dette grunnet man kan trekke hekken inntil om båten skulle drive av og samtidig ha kontroll på baugen med thruster. Ellers vil jeg uansett påstå at ved manøvrering i kraftig vind, er det lettere å få til med en kjølbåt. Redigert 4.Desember.2020 av JohnS (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
wpk Svart 4.Desember.2020 Del på Facebook Svart 4.Desember.2020 Det er som det sies - båter med drev er flatbunnet og ved finmanøvrering er det alltid hekken du skyver på. Det vil si at svinger du mot styrbord så svinger hekken mot babord, skikkelig ugreit når du feks svinger inn i båsen. Jeg har lært meg å bruke rattet med raske utslag og ut/inn av revers/forover for å motvirke at hekken svinger den ford... veien. Du må ratte og jobbe en del men det funker. Beste rådet er å finne deg en plass hvor du kan prøve deg fram i fred og ro. Vær alene ombord og prøv deg fram. ps. Jeg har hatt og kjørt drevbåter i over 30 år og synes fremdeles at den verste manøvreringen er å kjøre inn i båsen, særlig hvis det er sidevind. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 5.Desember.2020 Del på Facebook Svart 5.Desember.2020 relativt lite under vann og mye vindfang i overbygg kan være utfordrende , uansett fremdriftsløsning. Har selv en 19 foter med mye vindfang i overbygget og det tok sin tid før jeg knekte koden der med å beregne kurs ift . vindavdrift. Min løsning når jeg feks skal inn i båsen i sterk sidevind ble rett og slett å tørre å ha mer fart, slik at motoren blir sjef og ikke vinden. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Jannmar Svart 5.Desember.2020 Del på Facebook Svart 5.Desember.2020 (redigert) Oggiwara'en skrev for 12 timer siden: Jeg lurer litt på om båt med hekkagregat er helt umulig å manuvrere med, kontra en båt med fast propell og ror? Lazyjack skrev for 7 timer siden: Å manøverere med hekkaggregat er som å manøverere med påhenger (vet ikke hvorfor du kaller det manuvrere, er det dialekt?). (vet ikke hvorfor du kaller det manøverere, er det dialekt?). Redigert 5.Desember.2020 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 5.Desember.2020 Del på Facebook Svart 5.Desember.2020 Jannmar skrev for 5 timer siden: (vet ikke hvorfor du kaller det manøverere, er det dialekt?). Ja, med skrivefeil ble det jo ufrivillig festlig 😀😀😀 Men lurer fortsatt på svaret. ... Sitér dette innlegget Link to post
Oggiwara'en Svart 5.Desember.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Desember.2020 ivar skrev for 12 timer siden: relativt lite under vann og mye vindfang i overbygg kan være utfordrende , uansett fremdriftsløsning. Har selv en 19 foter med mye vindfang i overbygget og det tok sin tid før jeg knekte koden der med å beregne kurs ift . vindavdrift. Min løsning når jeg feks skal inn i båsen i sterk sidevind ble rett og slett å tørre å ha mer fart, slik at motoren blir sjef og ikke vinden. Takker for et opplysende svar. Sitér dette innlegget Link to post
Oggiwara'en Svart 5.Desember.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Desember.2020 wpk skrev for 12 timer siden: Det er som det sies - båter med drev er flatbunnet og ved finmanøvrering er det alltid hekken du skyver på. Det vil si at svinger du mot styrbord så svinger hekken mot babord, skikkelig ugreit når du feks svinger inn i båsen. Jeg har lært meg å bruke rattet med raske utslag og ut/inn av revers/forover for å motvirke at hekken svinger den ford... veien. Du må ratte og jobbe en del men det funker. Beste rådet er å finne deg en plass hvor du kan prøve deg fram i fred og ro. Vær alene ombord og prøv deg fram. ps. Jeg har hatt og kjørt drevbåter i over 30 år og synes fremdeles at den verste manøvreringen er å kjøre inn i båsen, særlig hvis det er sidevind. Takk for et opplysende svar. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 5.Desember.2020 Del på Facebook Svart 5.Desember.2020 Oggiwara'en skrev for 16 timer siden: Jeg skulle kanskje nevnt at jeg er båtvant. har erfaring og eid ulike båttyper som landsteds båter, snekker med og uten reduksjonsgir(Sabb) og seilbåt med seildrev og påhenger. siden tidlig 70-tall. men bare ikke med hekk agregat. Og har bare prøvd en båt med hekk agregat og den var helt umulig å styre og finmanuvrere med. Kanskje det var noe i veien med hydralikk/gear på den Halco 26 jeg prøvekjørte, siden flere mener at det er lettere med agregat? Jeg har selv hatt Halco 26 med agregat...helt kurant den...det er en båt med V bunn, som de fleste båter med hekkagregat. Om du er vant å kjøre påhenger som du sier, så må du tenke likt som det...ikke slik du bruker Sabb`en... Sitér dette innlegget Link to post
Oggiwara'en Svart 5.Desember.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Desember.2020 Ida Marie III skrev 3 minutter siden: Jeg har selv hatt Halco 26 med agregat...helt kurant den...det er en båt med V bunn, som de fleste båter med hekkagregat. Om du er vant å kjøre påhenger som du sier, så må du tenke likt som det...ikke slik du bruker Sabb`en... Litt rart at enkelte imbisiler ikke evner å svare saklig... ;-) wpk skrev for 13 timer siden: Det er som det sies - båter med drev er flatbunnet og ved finmanøvrering er det alltid hekken du skyver på. Det vil si at svinger du mot styrbord så svinger hekken mot babord, skikkelig ugreit når du feks svinger inn i båsen. Jeg har lært meg å bruke rattet med raske utslag og ut/inn av revers/forover for å motvirke at hekken svinger den ford... veien. Du må ratte og jobbe en del men det funker. Beste rådet er å finne deg en plass hvor du kan prøve deg fram i fred og ro. Vær alene ombord og prøv deg fram. ps. Jeg har hatt og kjørt drevbåter i over 30 år og synes fremdeles at den verste manøvreringen er å kjøre inn i båsen, særlig hvis det er sidevind. Takk for et opplysende svar. Sitér dette innlegget Link to post
Oggiwara'en Svart 5.Desember.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Desember.2020 JohnS skrev for 13 timer siden: Jeg har alltid tidligere hatt kjølbåter med fast propell, men kjøpte i sommer en Forbina 10000 (34 fot) med hekkagregat. Manøvrering blir noe anderledes ja. Spesielt dette med å bakke inn i båsen har blitt en utfordring. Min forrige båt, en Nimbus 310 Coupe med fast propell og baugthruster var en lek å bakke inn i båsen. Jeg styrte mot båsen framover, gav hardt ror babord, og bakket til båten stoppet, da lå den litt på skrå i forhold til båsen, og det var bare å gi litt akterover og samtidig regulere retningen med thruster rundt hjørnet på utliggeren. Fordelen var at det ikke spilte noen rolle hvilken posisjon roret stod i, da den uansett ikke tok ror i akterover ( iallfall ikke på det korte strekket i lav fart) Når jeg derimot skulle prøve samme teknikk med nye båten med hekkagregat, gikk det heller dårlig. Fant ut at jeg måtte lengre ut, og prøve å styre bent inn, men da blir farten høyere og faren for å treffe utliggere eller nabobåter større. Er jo også en planende båt, så tendensen til å gå sidelengs er også merkbar. Er heller ikke så mye hjelp i thrusteren som i gamle båten. ( Den er også noe svak, men det har jeg i en annen tråd innpå her) En ror indikator ville nok ha hjulpet meg, da det ikke er så godt å ha føling med hvilken vei drevet peker. Derimot ved tillegging til en kai, synes jeg det er lettere med hekkagregat. Dette grunnet man kan trekke hekken inntil om båten skulle drive av og samtidig ha kontroll på baugen med thruster. Ellers vil jeg uansett påstå at ved manøvrering i kraftig vind, er det lettere å få til med en kjølbåt. Takk for et saklig svar. Sitér dette innlegget Link to post
TerjeFjern Svart 5.Desember.2020 Del på Facebook Svart 5.Desember.2020 (redigert) Jeg har aksling båt med 2 motorer og den er svært enkel å manøvrere. Var et annet tankesett når jeg kjørte med drev og singelmotor. Er kun tilvenning i de forskjellige teknikkene. Har aldri hatt båt med truster. Redigert 5.Desember.2020 av TerjeFjern (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 5.Desember.2020 Del på Facebook Svart 5.Desember.2020 Oggiwara'en skrev for 22 timer siden: Og har bare prøvd en båt med hekk agregat og den var helt umulig å styre og finmanuvrere med. Kanskje det var noe i veien med hydralikk/gear på den Halco 26 jeg prøvekjørte, siden flere mener at det er lettere med agregat? kan du beskrive litt mer hvordan den oppførte seg, samt hvaslags motor og drev som var montert? Jeg har ikke kjørt mye drevbåt, men hører at duoprop er mer retningsstabil og forutsigbart enn singelprop drev Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Oggiwara'en Svart 5.Desember.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Desember.2020 (redigert) ivar skrev 17 minutter siden: kan du beskrive litt mer hvordan den oppførte seg, samt hvaslags motor og drev som var montert? Jeg har ikke kjørt mye drevbåt, men hører at duoprop er mer retningsstabil og forutsigbart enn singelprop drev Motoren var en gammel Volvo rekkesekser på omtrent 150 HK. Benevnelsen vet jeg ikke. Drevet var et vanlig 290 drev singelprop. Men jeg vet nå at gear systemet ikke fungerte og en visste aldri når den var i fri eller revers når jeg forsøkte å få hekken inn som med en påhenger. Den ble rett og slett for treg i reaksjonen har jeg nettopp fått beskjed av han som eide båten på det tidspunkt. Det ble visst renovert senere og det funket bedre, men aldri optimalt med en gearhendel og gasshendel både ute og inne. Burde sikkert ha byttet hele det hydrauliske systemet med gear/gass/styring. For den holdt ikke en gang retningen i marsjfart. Måtte hele tiden gjete/støtte med rattet for å holde en noenlunde stø kurs. På sakte fart uten vind var den også vrien å holde stø kurs med. Så jeg tolker det dit hen at det ikke var drevet i seg selv som var problemet, men manglende vedlikehold. Redigert 5.Desember.2020 av Oggiwara'en (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 5.Desember.2020 Del på Facebook Svart 5.Desember.2020 (redigert) Kjølen kan være vel så viktig som fremdriftssystemet når det gjelder mavøvrering. Jeg har båt med rett aksel og kjøl. Problemet mitt er at mesteparten av kjølen er akter, samtidig som jeg har stort vindfang foran. Rett og slett umulig å manøvrere i strøm og sidevind. Litt kjøl foran hadde sannsynligvis gjort det hele mye enklere. Har ikke prøvd det, men tipper at drevbåt med flat bunn kan være ganske vanskelig . . På den annen side, båten min er grei når det gjelder å manøvrere ut med spring. Men inn i båsen på tvers av vind og strøm er like spennende hver gang. Spennende også for han i nabobåsen, men sånn har vi blitt godt kjent med hverandre . . Redigert 5.Desember.2020 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
ivar Svart 6.Desember.2020 Del på Facebook Svart 6.Desember.2020 Oggiwara'en skrev for 5 timer siden: For den holdt ikke en gang retningen i marsjfart. Måtte hele tiden gjete/støtte med rattet for å holde en noenlunde stø kurs. På sakte fart uten vind var den også vrien å holde stø kurs med. Så jeg tolker det dit hen at det ikke var drevet i seg selv som var problemet, men manglende vedlikehold. Redigert 5 timer siden av Oggiwara'en da er nok ikke denne helt representativ for drevbåter flest, med de feilene der vil nok hvilkensomhelst båt være litt tricky å manøvrere Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.