Jump to content

Edit History

JohnS

JohnS

Jeg har alltid tidligere hatt kjølbåter med fast propell, men kjøpte i sommer en Forbina 10000 (34 fot) med hekkagregat.

Manøvrering blir noe anderledes ja.

Spesielt dette med å bakke inn i båsen har blitt en utfordring. Min forrige båt, en Nimbus 310 Coupe med fast propell og baugthruster var en lek å bakke inn i båsen. Jeg styrte mot båsen framover, gav hardt ror babord, og bakket til båten stoppet, da lå den litt på skrå i forhold til båsen, og det var bare å gi litt akterover og samtidig regulere retningen med thruster rundt hjørnet på utliggeren. Fordelen var at det ikke spilte noen rolle hvilken posisjon roret stod i, da den uansett ikke tok ror i akterover ( iallfall ikke på det korte strekket i lav fart) Når jeg derimot skulle prøve samme teknikk med nye båten med hekkagregat, gikk det heller dårlig. Fant ut at jeg måtte lengre ut, og prøve å styre bent inn, men da blir farten høyere og faren for å treffe utliggere eller nabobåter større. Er jo også en planende båt, så tendensen til å gå sidelengs er også merkbar. Er heller ikke så mye hjelp i thrusteren som i gamle båten. ( Den er også noe svak, men det har jeg i en annen tråd innpå her) En ror indikator ville nok ha hjulpet meg, da det ikke er så godt å ha føling med hvilken vei drevet peker.

Derimot ved tillegging til en kai, synes jeg det er lettere med hekkagregat. Dette grunnet man kan trekke hekken inntil om båten skulle drive av og samtidig ha kontroll på baugen med thruster.

Ellers vil jeg uansett påstå at ved manøvrering i kraftig vind, er det lettere å få til med en kjølbåt.

JohnS

JohnS

Jeg har alltid tidligere hatt kjølbåter med fast propell, men kjøpte i sommer en Forbina 10000 (34 fot) med hekkagregat.

Manøvrering blir noe anderledes ja.

Spesielt dette med å bakke inn i båsen har blitt en utfordring. Min forrige båt, en Nimbus 310 Coupe med fast propell og baugthruster var en lek å bakke inn i båsen. Jeg styrte mot båsen framover, gav hardt ror babord, og bakket til båten stoppet, da lå den litt på skrå i forhold til båsen, og det var bare å gi litt akterover og samtidig regulere retningen med thruster rundt hjørnet på utliggeren. Fordelen var at det ikke spilte noen rolle hvilken posisjon roret stod i, da den uansett ikke tok ror i akterover ( iallfall ikke på det korte strekket i lav fart) Når jeg derimot skulle prøve samme teknikk med nye båten med hekkagregat, gikk det heller dårlig. Fant ut at jeg måtte lengre ut, og prøve å styre bent inn, men da blir farten høyere og faren for å treffe utliggere eller nabobåter større. Er jo også en planende båt, så tendensen til å gå sidelengs er også merkbar. Er heller ikke så mye hjelp i thrusteren som i gamle båten. ( Den er også noe svak, men det har jeg i en annen tråd innpå her) En ror indikator ville nok ha hjulpet neg, da det ikke er så godt å ha føling med hvilken vei drevet peker.

Derimot ved tillegging til en kai, synes jeg det er lettere med hekkagregat. Dette grunnet man kan trekke hekken inntil om båten skulle drive av og samtidig ha kontroll på baugen med thruster.

Ellers vil jeg uansett påstå at ved manøvrering i kraftig vind, er det lettere å få til med en kjølbåt.

• Create New...