Jump to content

Hekkagregat eller fast propell?

Oggiwara'en

Recommended Posts

Det er i utgangspunktet greit å manøvrere både med aksling og drev, men det krever ulik tilnærming. Det er ulike teknikker og bytter du om på disse blir det vanskelig. Likevel er det båter med drev som er vanskelige og båter med aksling som er vanskelige. Båter uten kjøl med drev kan være vanskelige å svinge med i lav fart da de går "sidelengs" i vannet i stedet for å svinge. Om motoren er kraftig og du har duoprop(bra skyv) kan det være vrient å finmanøvrere fordi du får så mye skyv når du setter den i gir. Det gjelder forøvrig også båter med aksling. Det er ikke uten grunn at mange yrkesbåter har sluregir/vridbar propell for å kunne justere hvor mye kraft du får. Ellers så er det en stor forskjell på båt og bil. Med båt forventer de fleste at man kjøper og deretter kjører  uten opplæring. På bil får man først opplæring, deretter kjører man. Les i noen bøker eller se instruksjonsvideoer på youtube go test det du lærer på en trygg plass. Da kommer du langt. Ingen blir mester med en gang,  men du verden hvor moro det er når man mestrer. Det blir ofte mye hyggeligere om bord også.

Jeg skulle kanskje nevnt at jeg er båtvant. har erfaring og eid ulike båttyper som landsteds båter, snekker med og uten reduksjonsgir(Sabb) og seilbåt med seildrev og påhenger. siden tidlig 70-tall. men bare ikke med hekk agregat. Og har bare prøvd en båt med hekk agregat og den var helt umulig å styre og finmanuvrere med. Kanskje det var noe i veien med hydralikk/gear på den Halco 26 jeg prøvekjørte, siden flere mener at det er lettere med agregat?

Å manøverere med hekkaggregat er som å manøverere med påhenger (vet ikke hvorfor du kaller det manuvrere, er det dialekt?).
Med aksel og ror trenger du vannstrøm over roret, dvs. fart i båten. Med hekkaggregat kan du trekke hekken, og dermed delvis også baugen, hvilken vei du vil selv om det ikke er fart i båten. Det krever selvsagt litt trening men jeg ser barn behersker dette fint med jolle og liten påhenger.

Det er riktig at det er lettere å styre/manøvrere en båt med drev/påhenger enn med rak aksling og ror. En planende båt, en båt pr. definisjon uten kjøl blir lett fanget av vind og strøm i sakte fart, f.eks ved tillegging til brygge. Trikset da, siden man ikke har vridbar prop. og sluregir er å "pumpegasse" - altså gi litt gass forover, så null gass, litt gass, null gass osv. Det går veldig bra etter litt trening. Min erfaring er likevel at "alle" båtførere er noen kløner de første gangene om våren når de skal legge båten sin inn i sin bås. Men det går seg til utover våren :smiley:

jeg tørker ut på land....!

Jeg har alltid tidligere hatt kjølbåter med fast propell, men kjøpte i sommer en Forbina 10000 (34 fot) med hekkagregat.

Manøvrering blir noe anderledes ja.

Spesielt dette med å bakke inn i båsen har blitt en utfordring. Min forrige båt, en Nimbus 310 Coupe med fast propell og baugthruster var en lek å bakke inn i båsen. Jeg styrte mot båsen framover, gav hardt ror babord, og bakket til båten stoppet, da lå den litt på skrå i forhold til båsen, og det var bare å gi litt akterover og samtidig regulere retningen med thruster rundt hjørnet på utliggeren. Fordelen var at det ikke spilte noen rolle hvilken posisjon roret stod i, da den uansett ikke tok ror i akterover ( iallfall ikke på det korte strekket i lav fart) Når jeg derimot skulle prøve samme teknikk med nye båten med hekkagregat, gikk det heller dårlig. Fant ut at jeg måtte lengre ut, og prøve å styre bent inn, men da blir farten høyere og faren for å treffe utliggere eller nabobåter større. Er jo også en planende båt, så tendensen til å gå sidelengs er også merkbar. Er heller ikke så mye hjelp i thrusteren som i gamle båten. ( Den er også noe svak, men det har jeg i en annen tråd innpå her) En ror indikator ville nok ha hjulpet meg, da det ikke er så godt å ha føling med hvilken vei drevet peker.

Derimot ved tillegging til en kai, synes jeg det er lettere med hekkagregat. Dette grunnet man kan trekke hekken inntil om båten skulle drive av og samtidig ha kontroll på baugen med thruster.

Ellers vil jeg uansett påstå at ved manøvrering i kraftig vind, er det lettere å få til med en kjølbåt.

Redigert av JohnS (see edit history)

Det er som det sies - båter med drev er flatbunnet og ved finmanøvrering er det alltid hekken du skyver på.

Det vil si at svinger du mot styrbord så svinger hekken mot babord, skikkelig ugreit når du feks svinger inn i båsen.

Jeg har lært meg å bruke rattet med raske utslag og ut/inn av revers/forover for å motvirke at hekken svinger den ford... veien.

Du må ratte og jobbe en del men det funker. Beste rådet er å finne deg en plass hvor du kan prøve deg fram i fred og ro. Vær alene ombord og prøv deg fram. 

ps. Jeg har hatt og kjørt drevbåter i over 30 år og synes fremdeles at den verste manøvreringen er å kjøre inn i båsen, særlig hvis det er sidevind.

relativt lite under vann og mye vindfang i overbygg kan være utfordrende , uansett fremdriftsløsning.   Har selv en 19 foter med mye vindfang i overbygget og det tok sin tid før jeg knekte koden der med å beregne kurs ift . vindavdrift. Min løsning når jeg feks skal inn i båsen i sterk sidevind ble rett og slett å tørre å ha mer fart, slik at motoren blir sjef og ikke vinden. 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Oggiwara'en skrev for 12 timer siden:

Jeg lurer litt på om båt med hekkagregat er helt umulig å manuvrere med, kontra en båt med fast propell og ror?

Lazyjack skrev for 7 timer siden:

Å manøverere med hekkaggregat er som å manøverere med påhenger (vet ikke hvorfor du kaller det manuvrere, er det dialekt?).

(vet ikke hvorfor du kaller det manøverere, er det dialekt?).   :giggle:

Redigert av Jannmar (see edit history)
ivar skrev for 12 timer siden:

relativt lite under vann og mye vindfang i overbygg kan være utfordrende , uansett fremdriftsløsning.   Har selv en 19 foter med mye vindfang i overbygget og det tok sin tid før jeg knekte koden der med å beregne kurs ift . vindavdrift. Min løsning når jeg feks skal inn i båsen i sterk sidevind ble rett og slett å tørre å ha mer fart, slik at motoren blir sjef og ikke vinden. 

Takker for et opplysende svar.

wpk skrev for 12 timer siden:

Det er som det sies - båter med drev er flatbunnet og ved finmanøvrering er det alltid hekken du skyver på.

Det vil si at svinger du mot styrbord så svinger hekken mot babord, skikkelig ugreit når du feks svinger inn i båsen.

Jeg har lært meg å bruke rattet med raske utslag og ut/inn av revers/forover for å motvirke at hekken svinger den ford... veien.

Du må ratte og jobbe en del men det funker. Beste rådet er å finne deg en plass hvor du kan prøve deg fram i fred og ro. Vær alene ombord og prøv deg fram. 

ps. Jeg har hatt og kjørt drevbåter i over 30 år og synes fremdeles at den verste manøvreringen er å kjøre inn i båsen, særlig hvis det er sidevind.

Takk for et opplysende svar.

Oggiwara'en skrev for 16 timer siden:

Jeg skulle kanskje nevnt at jeg er båtvant. har erfaring og eid ulike båttyper som landsteds båter, snekker med og uten reduksjonsgir(Sabb) og seilbåt med seildrev og påhenger. siden tidlig 70-tall. men bare ikke med hekk agregat. Og har bare prøvd en båt med hekk agregat og den var helt umulig å styre og finmanuvrere med. Kanskje det var noe i veien med hydralikk/gear på den Halco 26 jeg prøvekjørte, siden flere mener at det er lettere med agregat?

Jeg har selv hatt Halco 26 med agregat...helt kurant den...det er en båt med V bunn, som de fleste båter med hekkagregat.

Om du er vant å kjøre påhenger som du sier, så må du tenke likt som det...ikke slik du bruker Sabb`en...

Ida Marie III skrev 3 minutter siden:

Jeg har selv hatt Halco 26 med agregat...helt kurant den...det er en båt med V bunn, som de fleste båter med hekkagregat.

Om du er vant å kjøre påhenger som du sier, så må du tenke likt som det...ikke slik du bruker Sabb`en...

Litt rart at enkelte imbisiler ikke evner å svare saklig...   ;-)

wpk skrev for 13 timer siden:

Takk for et opplysende svar.

JohnS skrev for 13 timer siden:

Jeg har alltid tidligere hatt kjølbåter med fast propell, men kjøpte i sommer en Forbina 10000 (34 fot) med hekkagregat.

Manøvrering blir noe anderledes ja.

Spesielt dette med å bakke inn i båsen har blitt en utfordring. Min forrige båt, en Nimbus 310 Coupe med fast propell og baugthruster var en lek å bakke inn i båsen. Jeg styrte mot båsen framover, gav hardt ror babord, og bakket til båten stoppet, da lå den litt på skrå i forhold til båsen, og det var bare å gi litt akterover og samtidig regulere retningen med thruster rundt hjørnet på utliggeren. Fordelen var at det ikke spilte noen rolle hvilken posisjon roret stod i, da den uansett ikke tok ror i akterover ( iallfall ikke på det korte strekket i lav fart) Når jeg derimot skulle prøve samme teknikk med nye båten med hekkagregat, gikk det heller dårlig. Fant ut at jeg måtte lengre ut, og prøve å styre bent inn, men da blir farten høyere og faren for å treffe utliggere eller nabobåter større. Er jo også en planende båt, så tendensen til å gå sidelengs er også merkbar. Er heller ikke så mye hjelp i thrusteren som i gamle båten. ( Den er også noe svak, men det har jeg i en annen tråd innpå her) En ror indikator ville nok ha hjulpet meg, da det ikke er så godt å ha føling med hvilken vei drevet peker.

Derimot ved tillegging til en kai, synes jeg det er lettere med hekkagregat. Dette grunnet man kan trekke hekken inntil om båten skulle drive av og samtidig ha kontroll på baugen med thruster.

Ellers vil jeg uansett påstå at ved manøvrering i kraftig vind, er det lettere å få til med en kjølbåt.

Takk for et saklig svar.

Oggiwara'en skrev for 22 timer siden:

Og har bare prøvd en båt med hekk agregat og den var helt umulig å styre og finmanuvrere med. Kanskje det var noe i veien med hydralikk/gear på den Halco 26 jeg prøvekjørte, siden flere mener at det er lettere med agregat?

kan du beskrive litt mer hvordan den oppførte seg, samt hvaslags motor og drev som var montert?   

Jeg har ikke kjørt mye drevbåt, men hører at duoprop er mer retningsstabil og forutsigbart enn singelprop drev

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

ivar skrev 17 minutter siden:

kan du beskrive litt mer hvordan den oppførte seg, samt hvaslags motor og drev som var montert?   

Jeg har ikke kjørt mye drevbåt, men hører at duoprop er mer retningsstabil og forutsigbart enn singelprop drev

Motoren var en gammel Volvo rekkesekser på omtrent 150 HK. Benevnelsen vet jeg ikke. Drevet var et vanlig 290 drev singelprop. Men jeg vet nå at gear systemet ikke fungerte og en visste aldri når den var i fri eller revers når jeg forsøkte å få hekken inn som med en påhenger. Den ble rett og slett for treg i reaksjonen har jeg nettopp fått beskjed av han som eide båten på det tidspunkt. Det ble visst renovert senere og det funket bedre, men aldri optimalt med en gearhendel og gasshendel både ute og inne. Burde sikkert ha byttet hele det hydrauliske systemet med gear/gass/styring. For den holdt ikke en gang retningen i marsjfart. Måtte hele tiden gjete/støtte med rattet for å holde en noenlunde stø kurs. På sakte fart uten vind var den også vrien å holde stø kurs med. Så jeg tolker det dit hen at det ikke var drevet i seg selv som var problemet, men manglende vedlikehold.

Redigert av Oggiwara'en (see edit history)

Kjølen kan være vel så viktig som fremdriftssystemet når det gjelder mavøvrering.

Jeg har båt med rett aksel og kjøl. Problemet mitt er  at mesteparten av kjølen er akter, samtidig som jeg har stort vindfang foran. Rett og slett umulig å manøvrere i strøm og sidevind. Litt kjøl foran hadde sannsynligvis gjort det hele mye enklere. Har ikke prøvd det, men tipper at drevbåt med flat bunn kan være ganske vanskelig . .

På den annen side, båten min er grei når det gjelder å manøvrere ut med spring. Men inn i båsen på tvers av vind og strøm er like spennende hver gang. Spennende også for han i nabobåsen, men sånn har vi blitt godt kjent med hverandre :lol: . .

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Oggiwara'en skrev for 5 timer siden:

For den holdt ikke en gang retningen i marsjfart. Måtte hele tiden gjete/støtte med rattet for å holde en noenlunde stø kurs. På sakte fart uten vind var den også vrien å holde stø kurs med. Så jeg tolker det dit hen at det ikke var drevet i seg selv som var problemet, men manglende vedlikehold.

Redigert 5 timer siden av Oggiwara'en

da er nok ikke denne helt representativ for drevbåter flest, med de feilene der vil nok hvilkensomhelst båt være litt tricky å manøvrere

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...