Oggiwara'en
ivar skrev 17 minutter siden:
kan du beskrive litt mer hvordan den oppførte seg, samt hvaslags motor og drev som var montert?
Jeg har ikke kjørt mye drevbåt, men hører at duoprop er mer retningsstabil og forutsigbart enn singelprop drev
Motoren var en gammel Volvo rekkesekser på omtrent 150 HK. Benevnelsen vet jeg ikke. Drevet var et vanlig 290 drev singelprop. Men jeg vet nå at gear systemet ikke fungerte og en visste aldri når den var i fri eller revers når jeg forsøkte å få hekken inn som med en påhenger. Den ble rett og slett for treg i reaksjonen har jeg nettopp fått beskjed av han som eide båten på det tidspunkt. Det ble visst renovert senere og det funket bedre, men aldri optimalt med en gearhendel og gasshendel både ute og inne. Burde sikkert ha byttet hele det hydrauliske systemet med gear/gass/styring. For den holdt ikke en gang retningen i marsjfart. Måtte hele tiden gjete/støtte med rattet for å holde en noenlunde stø kurs. På sakte fart uten vind var den også vrien å holde stø kurs med. Så jeg tolker det dit hen at det ikke var drevet i seg selv som var problemet, men manglende vedlikehold.