Jump to content

Edit History

The Saint

The Saint

Karlsenkystfiske skrev On 20.1.2021 at 23.07:

Aldri vært borti trykktesing av topp. Må vel på et skikkelig motorverksted da? Men både jeg og verksmesteren som planslipte den syntes den så fin ut, men vi testet jo ikke på noen måte. Manifolden trykktestet jeg vel på en måte i morgest. Den gikk ikke gjennom ;)

Er ofte topper ser helt fine ut når du ser på dem med øyemål. Men en sprekk kan være tynn som ett hårstrå. Dette kan du finne ved penetrant testing. Du kan bruke følgende for å sjekke etter sprekker:

CRC CRICK 110 Rengjørings- samt avfettingsmiddel.

CRC CRICK 120 Rødfarget sprekksøkervæske. (Penetrant).

CRC CRICK 130 Framkaller i form av et hvitt pulver.

Først 110 for å være helt sikker på at det er rent, så har du 120 på flaten som skal sjekkes. Gi det litt tid på å trekke inn. (Penetrere). Tørk så av. Deretter så sprayer du på aktivator / fremkaller 130. Feilindikasjoner vil opptre som utblødninger fra materialet.

The Saint

The Saint

Karlsenkystfiske skrev On 20.1.2021 at 23.07:

Aldri vært borti trykktesing av topp. Må vel på et skikkelig motorverksted da? Men både jeg og verksmesteren som planslipte den syntes den så fin ut, men vi testet jo ikke på noen måte. Manifolden trykktestet jeg vel på en måte i morgest. Den gikk ikke gjennom ;)

Er ofte topper ser helt fine ut når du ser på dem med øyemål. Men en sprekk kan være tynn som ett hårstrå. Dette kan du finne ved penetranttesting. Du kan bruke følgende for å sjekke etter sprekker:

CRC CRICK 110 Rengjørings- samt avfettingsmiddel.

CRC CRICK 120 Rødfarget sprekksøkervæske. (Penetrant).

CRC CRICK 130 Framkaller i form av et hvitt pulver.

Først 110 for å være helt sikker på at det er rent, så har du 120 på flaten som skal sjekkes, tørk så av. Deretter så sprayer du på aktivator / fremkaller 130. Feilindikasjoner vil opptre som utblødninger fra materialet.

• Create New...