Jump to content

Edit History

arnearmoa

arnearmoa

Jeg byttet før ferien i år.  Har Volvo Penta D6-310, og tipper den har samme dynamo som D4.  Ble sikkert ikke billigste løsning, men jeg ble veldig fornøyd med endelig resultat.  Byttet ut 3 stk. Sønnak Dual SR550 115Ah med 3 stk. Skanbatt Head Pro 125Ah 150A  til forbruk.  Fra fra før var baug- og hekktrhruster koblet til forbruk, men siden Lithium-batteriene ikke liker store strømtrekk, måtte jeg flytte disse til startbanken, som besto av 2 stk. Sønnak Dual SR350 80Ah.  Da fikk jeg beskjed om at D-serien ikke liker sånne store strømtrekk (se også tråden jeg linker til).  Da ballet det på seg.  Jeg endte med å bytte ut startbanken med  ett 50Ah Redtop til start og 2 stk. Bluetop (lys grå) 66Ah til thrustere.  Ett av de siste plasserte jeg i baugen og monterte en ekstra bryter mot selve thrusteren.   Jeg byttet ut Ladix 30A landstrømlader og VP diodefordeler med hhv. Victron Phoenix IP43 50A og Victron Argofet 200-3.  Landstrømladeren (og Skanbatt-batteriene) har Bluetooth interface, og laderen kan konfigureres helt fritt som du vil.  Jeg har satt den opp til å lade batteriene som LiFePO4-banken ønsker, og deretter legge seg på en konstant spenning hvor forbruksbanken ender ned på ca. 80% av fulladet pga. kjøleskap osv., men dette fylles raskt opp igjen når jeg kjører ut på tur.  LiFePO4-batterier liker ikke å ligge med for høy påtrykt spenning over lang tid, for da blir det litt oksidering i cellene, som reduserer kapasitet/levetid.  Dynamoen har null problemer med å lade dette.  Den legger seg på ca. 90A og ser ut til å ha null problemer med å ligge der i timesvis hvis batteriene trenger dette.

arnearmoa

arnearmoa

Jeg byttet før ferien i år.  Har Volvo Penta D6-310, og tipper den har samme dynamo som D4.  Ble sikkert ikke billigste løsning, men jeg ble veldig fornøyd med endelig resultat.  Byttet ut 3 stk. Sønnak Dual SR550 115Ah med 3 stk. Skanbatt Head Pro 125Ah 150A  til forbruk.  Fra fra før var baug- og hekktrhruster koblet til forbruk, men siden Lithium-batteriene ikke liker store strømtrekk, måtte jeg flytte disse til startbanken, som besto av 2 stk. Sønnak Dual SR350 80Ah.  Da fikk jeg beskjed om at D-serien ikke liker sånne store strømtrekk (se også tråden jeg linker til).  Da ballet det på seg.  Jeg endte med å bytte ut startbanken med  ett 50Ah Redtop til start og 2 stk. Bluetop (lys grå) 66Ah til thrustere.  Ett av de siste plasserte jeg i baugen og monterte en ekstra bryter mot selve thrusteren.   Jeg byttet ut Ladix 30A landstrømlader og VP diodefordeler med hhv. Victron Phoenix IP43 50A og Victron Argofet 200-3.  Landstrømladeren (og batteriene) har Bluetooth interface, og laderen kan konfigureres helt fritt som du vil.  Jeg har satt den opp til å lade batteriene som LiFePO4-banken ønsker, og deretter legge seg på en konstant spenning hvor forbruksbanken ender ned på ca. 80% av fulladet pga. kjøleskap osv., men dette fylles raskt opp igjen når jeg kjører ut på tur.  LiFePO4-batterier liker ikke å ligge med for høy påtrykt spenning over lang tid, for da blir det litt oksidering i cellene, som reduserer kapasitet/levetid.  Dynamoen har null problemer med å lade dette.  Den legger seg på ca. 90A og ser ut til å ha null problemer med å ligge der i timesvis hvis batteriene trenger dette.

• Create New...