Jump to content

Edit History

Hakkannen

Hakkannen

For best lydkvalitet og volum (og for å unngå for mye skrangling i alt annet) er det best å finne en plass ombord der du kan bygge en skikkelig kasse. For mye rom bak basselementene gir lavere volum og upresis og tøysete bass. Du har ikke skap ombord der du ser for deg det hadde kunnet passe med en passende basskasse? 
 

De forskjellige basselementene har gjerne ulike krav til størrelse på kassen, så kassens volum kommer altså an på hvilke elementer du går for. Snakker du med f.eks. Bilradiospesialisten eller andre som driver med slikt kan de finne elementer som passer til volumet du har til rådighet.
 

Kravet om et større og spesifikt volum gjelder spesielt hvis du ønsker gå for bassrefleks. Lukket kasse = lavere lydvolum, men penere og mer «hifi» bass. Portet kasse (bassrefleks) = langt høyere lydvolum, men ikke like pen og stram bass som ved lukket kasse. Du kan finne kalkulatorer på nett der du legger inn høyttalerelementenes data og får da opp forslag til egnet volum på kassen, enkelte kalkulatorer kommer også opp med forslag til kassens mål. Portede kasser er en del mer krevende å bygge enn lukkede for å få et godt resultat lydmessig (det er snakk om små marginer for totalt volum, diameter og lengde på bassportrøret, portens utforming, osv.), men er gjerne best egnet om du tenker spille mens du går for motor.
 

Et vanlig materiale for bygging av basskasser er mdf (medium density fiberboard, du får det hos nærmeste trelasthandel). Mdf kan brukes hvis du får dekket skikkelig til mot fukt, hvis fukt kan bli et problem hadde jeg heller gått for kryssfiner. For et 12’’ element bør ideelt sett ikke platene i kassa være under 18mm tykke, hvis kryssfiner, dette gjelder spesielt baffelen (plata der selve elementet/elementene står) og bakplata. Baffelen bør være tykk og sterk da for tynn baffel gir upresis bass siden baffelen da er så svak at den kan svinge med elementet. 

 

Søk gjerne etter «bilstereo» og «basskasse bil» for å finne gode beskrivelser, tips og råd. Bilstereo blir jo så og si det samme som båtstereo, men for førstnevnte er det gjerne større marked og derfor egne forum for slikt.

 

Og (før andre kommer og (forhånds)klager), jeg regner med du tar hensyn til dem som ønsker ferdes på sjøen uten bass? Blir spennede å se hva du kommer fram til og hvordan anlegget blir!

Hakkannen

Hakkannen

For best lydkvalitet og volum (og for å unngå for mye skrangling i alt annet) er det best å finne en plass ombord der du kan bygge en skikkelig kasse. For mye rom bak basselementene gir lavere volum og upresis og tøysete bass. Du har ikke skap ombord der du ser for deg det hadde kunnet passe med en passende basskasse? 
 

De forskjellige basselementene har gjerne ulike krav til størrelse på kassen, så kassens volum kommer altså an på hvilke elementer du går for. Snakker du med f.eks. Bilradiospesialisten eller andre som driver med slikt kan de finne elementer som passer til volumet du har til rådighet.
 

Kravet om et større og spesifikt volum gjelder spesielt hvis du ønsker gå for bassrefleks. Lukket kasse = lavere lydvolum, men penere og mer «hifi» bass. Portet kasse (bassrefleks) = langt høyere lydvolum, men ikke like pen og stram bass som ved lukket kasse. Du kan finne kalkulatorer på nett der du legger inn høyttalerelementenes data og får da opp forslag til egnet volum på kassen, enkelte kalkulatorer kommer også opp med forslag til kassens mål. Portede kasser er en del mer krevende å bygge enn lukkede for å få et godt resultat lydmessig (det er snakk om små marginer for totalt volum, diameter og lengde på bassportrøret, portens utforming, osv.), men er gjerne best egnet om du tenker spille mens du går for motor.
 

Et vanlig materiale for bygging av basskasser er mdf (medium densety fiberboard, du får det hos nærmeste trelasthandel). Mdf kan brukes hvis du får dekket skikkelig til mot fukt, hvis fukt kan bli et problem hadde jeg heller gått for kryssfiner. For et 12’’ element bør ideelt sett ikke platene i kassa være under 18mm tykke, hvis kryssfiner, dette gjelder spesielt baffelen (plata der selve elementet/elementene står) og bakplata. Baffelen bør være tykk og sterk da for tynn baffel gir upresis bass siden baffelen da er så svak at den kan svinge med elementet. 

 

Søk gjerne etter «bilstereo» og «basskasse bil» for å finne gode beskrivelser, tips og råd. Bilstereo blir jo så og si det samme som båtstereo, men for førstnevnte er det gjerne større marked og derfor egne forum for slikt.

 

Og (før andre kommer og (forhånds)klager), jeg regner med du tar hensyn til dem som ønsker ferdes på sjøen uten bass? Blir spennede å se hva du kommer fram til og hvordan anlegget blir!



×
×
  • Create New...