Karlsenkystfiske Startet 6.Desember.2020 Del på Facebook Startet 6.Desember.2020 Har kjøpt en vannvarmer fra en Mercedes Viano på Finn.no som jeg håper å få til å montere i båten. Noen som har erfaring med dette og kan veilede litt i forhold til hvilken ledning som gjør hva? En av hovedkontaktene har jo heler 4 pinner, samt at det er en del ledninger som er avklipt som det ikke er så godt å vite hva skal være til :) Eneste jeg forstår er hvor vannet og dieselen skal tilkobles, og at eksosen må ut. ' Avklipte ledninger Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 6.Desember.2020 Del på Facebook Svart 6.Desember.2020 (redigert) Det er jo en Eber Hydronic du har fått tak i og i og med at du har fått med et startur (forutsatt at det fulgte varmeren) så bør det være greit. Noen varmere er nemlig styrt via canbus og da er det ikke lett å konvertere dem til bruk i båt. Typeskiltet på enden av varmeren forteller deg hvilken modell det er og hvilken spenning og type drivstoff den er for. Er den fra en Vito så bør jo den biten være i orden. Da er det "bare" å google for å finne skjemaet. Sånn i farta kan jeg si at rød er pluss, brun er minus og gul er start. Dvs. pluss på gul er startsignal til varmeren. Redigert 6.Desember.2020 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Karlsenkystfiske Svart 19.Januar.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Januar.2021 (redigert) Var visst mange typer av denne. Tror selve modellnavnet er visnet ut er det noe ekspertbutikk man kan kontakte? Redigert 19.Januar.2021 av Karlsenkystfiske (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 19.Januar.2021 Del på Facebook Svart 19.Januar.2021 (redigert) Hvis den har stått i en Mercedes tipper jeg den er canbus styrt, tror ikke du vil få den til å fungere i båt sånn uten videre.. Handlet Webasto av han karen her: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=93096637 Mulig han kan hjelp. Redigert 19.Januar.2021 av Førstefender (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Profondo Svart 19.Januar.2021 Del på Facebook Svart 19.Januar.2021 Eber har levert standard kontakter til marine formål, noe som gjør feilsøking enkelt med Eber Edit diagnose utstyr. På Eber produkter til bil har bilprodusenter fått tilpasset egne kontakter. Det kan eksempelvis være litt klønete å få levert båten på Toyota for service på varmeren. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 19.Januar.2021 Del på Facebook Svart 19.Januar.2021 Funket det ikke med rød til +, brun til -, gul til + (for å starte) slik jeg foreslo? Sitér dette innlegget Link to post
Bergsholmen Svart 19.Januar.2021 Del på Facebook Svart 19.Januar.2021 Muligt du kan finne ut av noe her: https://www.pfjones.co.uk/d5wsc/hydronic4_5.pdf Dette lignet vertfall på det du har, uten at eg har sett alle koblinger og ledningsender du har. Følgte timeren med? I såfall så tror ikke eg den har gått med Canbus. Sitér dette innlegget Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…) Nå: 92- Nor-Dan 6100 Mercury Verado 200 (2016-...) Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90 (2008-2016) Før: 80- GH10 Evinrude 8 (Midt på 90-tallet) Link to post
Karlsenkystfiske Svart 20.Januar.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Januar.2021 Lazyjack skrev On 19.1.2021 at 17.31: Funket det ikke med rød til +, brun til -, gul til + (for å starte) slik jeg foreslo? Har ikke fått testet. Mangler enda eksosrør, 5mm drivstoffslange, og sugerør å sette inn i dagtanken, før jeg kan prøve å fyre i gang :) Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 20.Januar.2021 Del på Facebook Svart 20.Januar.2021 Tror du burde se om du får liv i den før du monterer den i båten, for gjort å teste den på garasjebenken.(husk å slangene ned i ei vannbøtte) Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Karlsenkystfiske Svart 20.Januar.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Januar.2021 Bare for å se at ikke sirkulasjonspumpa er ødelagt? Det er jo forsåvidt fort gjort :) Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 21.Januar.2021 Del på Facebook Svart 21.Januar.2021 Nei, ikke bare sirkulasjonspumpa...hele varmeren, og da må du sirkulere vann. Du burde se at den starter og fungerer slik den skal FØR du bruker tid på å tilpasse den i båten. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Lazyjack Svart 21.Januar.2021 Del på Facebook Svart 21.Januar.2021 Då kan teste om den drar i gang slik den skal, dvs. om vifta går, om diesel og vannpumpe går og om glødepluggen får spenning. Trenger ikke diesel og vann for det. Ikke la den gå mer enn 10-20 sekunder. Sitér dette innlegget Link to post
I.M.S. Svart 22.Januar.2021 Del på Facebook Svart 22.Januar.2021 Klarte ikke å lese produktnr. på bildet ditt men du må nok regne med at elektronikk er tilpasset kjøretøyet slik at denne må byttes ut med en std. elektronikk. Resten av varmeren er nok en vanlig D5WS. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.