Jump to content

Sammenlikning av støy fra Suzuki 140 2tkt 2001 med Mercury Optimax 135 1999

Musikeren

Recommended Posts

Har hatt Suzuki 90HK 2 takt og har nå en 150hk oprimax. Lydnivået er nokså likt. Bortsett fra et område rundt 3300rpm til 4000rpm(CA) der det er en ekkel ressonans lyd fra kompressor\eksos. Eller er det veldig fin lyd i den. Har lest(!!) at 135hk er snillere på lyd enn 150hk pga annerledes eksos. Men når V6en får strekke på bena over 4000rpm, er det ren musikk som kommer fra hekken:)

Det ligger en del tester tilgjengelig ute på nettet hvor diverse motorer, og størrelse på motorer, sammenlignes både hva angår forbruk, lydnivå osv så vil anbefale deg å søke litt for med så generelle spørsmål som du synes å ha så blir svarene også tilsvarende og kanskje ikke så mye å bli klok på.

Forøvrig lurer jeg fortsatt på denne 140hk to-takteren fra Suzuki hvor du fant den?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Støy kommer av så mange faktorer, jeg har hørt 50hestere som bråker mer enn 150hestere, 90hestere som bråker mer enn 300'r, jeg har hørt 300'r som bråker mer enn v8're. Ett godt eksempel på 90 som bråker er Yamaha 90 montert på argo17. 

Hvis du vil ha lite lyd, så må de monteres dypt og det er jo langt ifra optimalt. Men hva med å montere ett støydeksel ala det weslingene har ? En annen fordel med stor motor, er jo at du ligger på mye lavere turtall for og holde den samme farta som du gjør med en mindre motor, du får også lavere bensinforbruk (kamerat av meg har Wesling med 150hk, han marsjer på 2200rpm nå og holder ca 25knop, samme farta som han holdt på 4500-4700rpm med 50hk, nå går båten 20-30% billigere pr Nm og ett mye dypere og mer behageligt støynivå) 

Redigert av Guest (see edit history)
Eika skrev for 8 timer siden:

Støy kommer av så mange faktorer

og en av de viktigste er turtall ja..    en 4T som er bortimot lydløs på tomgang vil likevel høres godt på fullt blås og oppi 6500-6700 rpm. 

En annen ting er selve båten.   Min yamarin med lukket overbygg med store flater vil fungere mer som en resonanskasse og oppleves mer støyende  enn samme båt i DC versjon. 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...