btt Startet 8.Desember.2020 Link til dette innlegget Startet 8.Desember.2020 (redigert) Hei, til dere som har f.eks Victron batteri monitor. Ser dere på volt ? Eller brukt AH for å se hvor mye batteri kapasitet som er igjen i batteribanken ? Før en evt. må lade Redigert 8.Desember.2020 av btt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Comforthe Svart 8.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2020 State of Charge i %. Det er vel hele poenget med en sånn batterimonitor. Veldig behagelig å slippe og gjette. Spesielt med LiFePO4 batterier og deres flate spenningskurve. Sitér dette innlegget Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme Link to post
Comforthe Svart 8.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2020 Underveis holder jeg også et øye med på strøm/watt inn og ut av batteribanken. Man får et veldig godt bilde av hvor man kan spare strøm i skuta. Sitér dette innlegget Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme Link to post
btt Svart 8.Desember.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2020 Så flott, men du tenker ikke på volt på batteri ? Sitér dette innlegget Link to post
Dreuf Svart 8.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2020 Det blir en kombinasjon, jeg ser på "forbruk AH" frem til ett visst nivå også følger jeg med på spenning i tillegg, spesielt når det nærmer seg slutten. Spenningen kan man bli lurt litt på om man har store laster tilkoblet. Kobler man fra dem så stiger gjerne spenningen igjen. Men så er det ikke alltid man har den kapasiteten som batteriene er oppgitt med lenger.. Plukket ut 3xHaze Gel batterier fra båten i går på 110ah, skulle kjøre kapasitetstest på det ene og ladet det opp 100%. Koblet på en forbruker på 5A og etter få minutter så var batteriet på 11,5V. Da hjelper det ikke om battmonitoren sier at jeg har igjen 105ah... Hele banken er kaputt. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 8.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2020 Denne er tålig bra har batteriene i 10/12 år Kjøleskapet stopper på 11.9V så da må en videre. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
btt Svart 8.Desember.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2020 Mitt problem er at forbrukt AH ikke stemmer med State of Charge i % Og jeg har nye batterier . Sitér dette innlegget Link to post
Dreuf Svart 8.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2020 Min oppfatning er at instrumentet stemmer greit, men det er bare en indikasjon. Ingen fasit. Derfor er det kjekt å følge med på spenning også. Er du sikker på du har nullstilt instrumentet når du har 0 i forbruk? Beste måten å gjøre dette er å fjerne minuskabel inn på shunt, nullstille forbruksmåleren/shunt og koble på igjen kabel. (eller bruke ett godt tangampermeter for å sjekke at du faktisk forbruker 0 når BMV sier det). Selv om du har skrudd av alle forbrukere så kan det være noe som er direktekoblet og ligger å trekker. Om du faktisk har ett forbruk på 0,1A så blir det fort 2.4Ah i døgnet og 72Ah på 1mnd. Om batterimonitoren ikke får dette med seg så vil ikke SOC eller forbruk Ah stemme. BMV trenger også at batteriene lades til 100% innimellom for å synkronisere at 100% er 100%. Når den skal trigge automatisk synkronisering kan vel også justeres på. Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 8.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2020 Roger jo skrev 54 minutter siden: Jeg har også festet meg til den tabellen der. Men, lurer fortsatt på hva som er forskjellen mellom Batteri volt for Hvilespenning og Batteri volt for 0 ampere ... Sitér dette innlegget Link to post
Dreuf Svart 8.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2020 (redigert) Hvilespenning er når anlegget har vært uten forbruk over en viss tid. Litt usikker på om det er 1 time eller 1 døgn. 0 amp er ved ett lite forbruk, f.eks 0.3A. (Er sånn jeg har forstått det). Edit: Dette er hva Sønnak sier om saken: – Hvilespenning = Spenningen (Volt) batteriet har, når det ikke utsettes for belastning/forbruk. – Korrekt hvilespenning måles etter at lading eller belastning/forbruk er avsluttet. (Minst 10-12 timer etter avsluttet lading og minst 15 minutter etter avsluttet belastning/forbruk) Redigert 8.Desember.2020 av Dreuf (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 8.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2020 Dreuf skrev 1 minutt siden: Hvilespenning er når anlegget har vært uten forbruk over en viss tid. Litt usikker på om det er 1 time eller 1 døgn. 0 amp er ved ett lite forbruk, f.eks 0.3A. (Er sånn jeg har forstått det). Er nok slik jeg har forstått tabellen også. Og, det er vel det som er meningen også. Men, synes det kunne vært spesifisert litt klarere for å unngå at folk lurer. Sitér dette innlegget Link to post
btt Svart 8.Desember.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2020 Har 0 stilt flere ganger, har også sjekket med tang ampermeter . lagt inn 345AH som er forbruks bank og etter noen dager er forbruk på 49,6AH og har 92% igjen. Batteri er som sakt nye. får ikke % til å stemme jeg Sitér dette innlegget Link to post
btt Svart 8.Desember.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2020 Ingen forslag ? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 8.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2020 btt skrev 25 minutter siden: Ingen forslag ? Du har forbruker du ikke har styr på. Du har en krypstrøm et eller annet sted. Du har et defekt batteri, selv om det er nytt. Det kan være at amp.meteret ditt ikke fanger opp så små strømmer. Kjøp deg en batteritester, se Biltema 15 1383. Plukk av batteripolene og sjekk etter et par dager. Les bruksanvisningen. Sitér dette innlegget Link to post
Dreuf Svart 9.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2020 Nå er jeg litt på tynn is, men kan dette ha bor peukert effekt å gjøre? Du sier at i løpet av noen dager så har du forbruk 50Ah. Det vil jo si at lasten du ligger med er veldig lav. Ifølge peukert lov så er det forskjell på å trekke 50A i 1 time samt trekke 1A over 50t. Det er en innstilling for peukert i instrumentet.. Om forbruktAh og spenning stemmer så ville jeg sett bort ifra % og forholdt meg til forbruktAh/spenning. Om banken er på 345ah og er blysyre så bør du absolutt ikke bruke mer enn 172ah. Sitér dette innlegget Link to post
btt Svart 20.Desember.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2020 Jei igjen, har 345 AH nye batteri, båten har stått med lit forbruk og som dere ser er det ca 100AH brukt. Problemet er at % viser ganske feil, og det er frustrerende. Noe som vet hvorfor ? Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 20.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2020 En batteribank på 345Ah er kun 345Ah(c20) dersom du tar ut energien helt jevnt over 20 timer. Tar du ut energien raskere eller over lenger tid så endres det antall Ah som du får ut, og dermed også % regnskapet som du leser av. Batterier som leveres til proff bruk leveres gjerne med en tabell der man kan se hvor stor kapasitet batteriet har ved de forskjellige utladestrøm/tidene. Har man 400Ah og ett typisk forbruk på 10A, så gir det mer enn dobbelt så mye tilgjengelig kapasitet på en helgetur enn en som har 10 A forbruk og 200Ah batterikapasitet. Den som henter ut 10A i snitt med 200Ah bank går tom etter 20 timer, mens man med 400Ah bank vil passere 40 timer og fortsatt ha restkapasitet ettersom man har mer enn 400Ah tilgjengelig i en 400Ah (c20) bank om man henter ut denne energien på mer enn 20 timer. Forskjellige batterier har ulike egenskaper på dette området, og batterimonitorene bruker peukert innstillingen for å kalkulere %. Standard så står denne gjerne på 1,25, men man kan på menyen endre denne faktoren. 1,25 passer blybatterier, men har man AGM så vil gjerne % visningen vise for lite om man har 1,25. På mine ritar AGM stemmer det godt med en peukert på 1,13. Lithium skal gjerne vise mest riktig på så lav peukert som ca. 1,05. Det betyr i praksis at lithium batterier ikke lar seg påvirke like mye av hvor fort man tømmer dem som vanlige blybatterier. Det du bør sjekke er med andre ord hva peukert innstillingen står på i victron innstillingene. Du bør og se hva CEF innstillingene er dersom % regnskapet ikke ser ut til å stemme når du lader opp igjen. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 20.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2020 Alle batterier sulfaterer, mer eller mindre, etterhvert som de eldes. Det betyr at at 5 år gammelt 120 Ah batteri kanskje bare har 100Ah eller 80AH. Hvordan detekterer disse batterimoiitorene dette? Sitér dette innlegget Link to post
btt Svart 20.Desember.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2020 Disse 6 batteriene er 3 mnd gamle da bør jeg kanskje legge inn 1,3 da så % stemmer litt mer ? Dette er blybatterier ,men som du ser er % feil, takker for flott info Sitér dette innlegget Link to post
btt Svart 20.Desember.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2020 Seilas: du ser innstillingene her: Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 20.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2020 btt skrev for 3 timer siden: Disse 6 batteriene er 3 mnd gamle da bør jeg kanskje legge inn 1,3 da så % stemmer litt mer ? Dette er blybatterier ,men som du ser er % feil, takker for flott info Det kommer ikke frem hvor lang tid du bruker på å lade ut ved de forskjellige victron bildene. Skal du finne riktig peukert innstilling på batterimeteret, så må du ta en fullskala 20 timers (c20) utladetest til banken er tom, dvs. 21,6V i en 24V bank, ev. 10,8V i en 12V bank. Da får du verifisert om aktuell innstilling stemmer, og kan endre den. Men her mistenker jeg kanskje at båten ligger i opplag med ett veldig lavt forbruk, og ingen fast tilkoblet lader. (skudd fra hofta). Da bør du kalkulere inn litt sulfatering om du lader ut endel og ikke får toppet 100% med visse mellomrom. Har du mulighet til å toppe ved bruk av solcelle eller lader, så ville jeg gjort det ca. hver 14. dag. Det å topplade 100% er ikke gjort på noen timer. Den siste prosenten tar gjerne ett døgn eller to avhengig av float spenning. Å lade til 95% kan gå ganske fort, men fra 98-99 og til 100% tar det litt tid. Kommer du ikke regelmessig opp til 100%, så må du regne med litt unødvendig sulfatering. Og med 100% mener jeg ikke når batterimeteret går til 100%, men når batteriene er på 100%. Batterimeteret hopper gjerne til 100% ved 98-99% fordi det hos mange skjer når batterimeteret viser ett større avvik enn den ene prosenten fra 99% og til 100%. Dermed blir nøyaktigheten ok sammenlignet med om batterimeteret ikke «hoppet» opp til 100% Mange viser nok feks. 95% når batterimeteret «hopper» til 100%. Da er vi tilbake til at både peukert og CEF skal stemme for å gi rett % visning, og det vet victron at de fleste ikke har full kontroll på. Derfor tillater de en liten prosent feil når batterimeter går til 100% litt før tiden. Det jeg sier er egentlig at du bør la laderen stå på ett døgn eller to regelmessig om du vil ha lengst mulig levetid på batteriene. Det gjelder alle som har ett lite forbruk på blybatterier, og ingen fast tilkoblet ladekilde. Solcelle kan kanskje være løsningen for mange som har litt forbruk til alarm etc., og ingen landstrøm på vinteren. Sitér dette innlegget Link to post
btt Svart 21.Desember.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2020 seilars: takk for flotte og svært utfyllende svar, ja som du antyder ligger båten i opplag på vannet med lavt forbruk 0,4-1A så dette forbruket er da etter 4-5 døgn. jeg har strøm i båten og dermed enkelt å topp lade batterier, bør jeg kanskje bare la lader stå på i hele vinter? da vil dem nok ligge på 26,3V. Alle batteri er nye ( dette er forbruk bank) har tilsvarende på start bank :) har også Victron batteri balancer Sitér dette innlegget Link to post
btt Svart 21.Desember.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2020 Seilars: når du sier at batteri bank er tom ved 21,6V i en 24V bank er det da med litt belastning? eller med hovedstrøm koblet i fra? Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 21.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2020 btt skrev for 3 timer siden: Seilars: når du sier at batteri bank er tom ved 21,6V i en 24V bank er det da med litt belastning? eller med hovedstrøm koblet i fra? Det er ved aktuell belastning. Ved en 20 timers test på en 100Ah(c20) 24V bank, så er det ved 5A belastning idet spenningen faller til 21,6V. Når belastningen da fjernes, så stiger spenningen opp mot hvilespenning igjen. Men man gjør lurt i å sette en bank som har vært ladet helt ut til etpar dagers topplading i løpet av etpar timer. Jeg praktiserer den regelen at om banken kommer under 50% SOC, så skal den lades opp og ligge på float i minimum ett døgn, gjerne to. Alternativet med våte blybatterier er å overlade dem litt feks. ved motorkjøring noen timer etter at batterimeter viser 100%. Det kan jo være aktuelt om man er på farta langs kysten. Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 21.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2020 btt skrev for 5 timer siden: bør jeg kanskje bare la lader stå på i hele vinter? da vil dem nok ligge på 26,3V. Alle batteri er nye ( dette er forbruk bank) har tilsvarende på start bank :) har også Victron batteri balancer Ja, det ville jeg gjort. Da reduserer du sulfateringen, og vannforbruket er ikke stort når float ligger på kun 26,3V. Du kan godt sørge for at laderen gir en liten time med absorpsjon (28,8V) hver 14 dag for å kompensere for den reduserte float spenningen. 26,3V er ikke tilstrekkelig til å toppe banken med om du tar en delvis utlading i vinterkulde. Prøv å holde dem 100% gjennom hele vinteren, og kontinuerlig lading med 26,3V er nok den spenningen jeg og ville valgt, men det forutsetter egentlig at du gir dem en liten boost av og til . Skjer ikke det på automatikk (victron, mastervolt+++) så kan du kanskje slå av og på laderen en gang iblant slik at den gir litt ekstra spenning ut. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.