Optimist1 Startet 10.Desember.2020 Link til dette innlegget Startet 10.Desember.2020 Skulle gjerne ha fyrt opp maskinene (KAD44), båten står på land med vinterkonserverte motorer. Vil helst unngå å tømme motor for frostvæske i saltvannskretsen. I teorien burde det vel gå bra å starte motorene med demontert impeller uten at frostvæsken forsvinner? Noen som har prøvd? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 10.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2020 Hvorfor har du behov for å starte når den står på land? Det er nok mulig å starte den uten impeller, men da er det stor fare for at simmeringene i sjøvannspumpen ryker. Sitér dette innlegget Link to post
Optimist1 Svart 10.Desember.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2020 bellen skrev 14 minutter siden: Hvorfor har du behov for å starte når den står på land? Det er nok mulig å starte den uten impeller, men da er det stor fare for at simmeringene i sjøvannspumpen ryker. Har installert engine gateway (YDES04) på motorene, tenkte bare å teste de. Men det er ikke noe jeg MÅ gjøre, kan ta det til våren. Byttet simmringer (pga alder) i sommer. Kan simringene ryke fordi impelleren også har som funskjon å holde disse på plass? Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 10.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2020 (redigert) nbjelland skrev 45 minutter siden: Kan simringene ryke fordi impelleren også har som funskjon å holde disse på plass? Nei, men den nærmest impelleren kan ryke fordi den ikke får vannsmøring. Er impellerpumpa reimdrevet så kan du ta av reima. Redigert 10.Desember.2020 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 10.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2020 Vent til våren du. Det haster sikkert ikke? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart 10.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2020 Uansett så ryker tetningen i pumpen om du starter opp uten vann. Sitér dette innlegget Link to post
Optimist1 Svart 10.Desember.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2020 Takker for svar, da venter jeg til våren;) Sitér dette innlegget Link to post
mmosberg Svart 12.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2020 @nbjelland på forrige båten hadde jeg 2 x KAD300. Jeg kjørte ofte motorene på land etter å ha tatt ut impellerene fra sjøvannspumpene. Jeg sprayet litt lithium fett inn rundt akselen på sjøvannspumpa slik at zimmerringen som vender ut mot pumpehuset ikke skulle gå tørt. Kjørte riktignok bare noen få minutter, 3 til 4 minutter av gangen, men det gikk helt fint. Her er en video av en testkjøring (uten impeller) jeg gjorde etter ventiljustering Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
Optimist1 Svart 12.Desember.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2020 mmosberg skrev 14 minutter siden: @nbjelland på forrige båten hadde jeg 2 x KAD300. Jeg kjørte ofte motorene på land etter å ha tatt ut impellerene fra sjøvannspumpene. Jeg sprayet litt lithium fett inn rundt akselen på sjøvannspumpa slik at zimmerringen som vender ut mot pumpehuset ikke skulle gå tørt. Kjørte riktignok bare noen få minutter, 3 til 4 minutter av gangen, men det gikk helt fint. Her er en video av en testkjøring (uten impeller) jeg gjorde etter ventiljustering Hulda skrev On 10.12.2020 at 16.40: Uansett så ryker tetningen i pumpen om du starter opp uten vann. Takk for tipset, dette kan jo være en mulighet. Hadde du frostvæske i saltvanskretsen? Ikke noe trykkforskjeller som gjorde at det rant ut selv om impeller var ute? Er det tetningen på simringen ut mot pumpehuset du sikter til Hulda? Eller er det noe annet? Sitér dette innlegget Link to post
mmosberg Svart 12.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2020 Nei ingen frostvæske rant ut. Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
Hulda Svart 12.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2020 nbjelland skrev for 1 time siden: Takk for tipset, dette kan jo være en mulighet. Hadde du frostvæske i saltvanskretsen? Ikke noe trykkforskjeller som gjorde at det rant ut selv om impeller var ute? Er det tetningen på simringen ut mot pumpehuset du sikter til Hulda? Eller er det noe annet? Jeg sikter til tetningen 'på innsiden' av impelleren. Den som tetter mot sjøvannet. En simmering tåler litt tørrkjøring, men den går varm og sliper hakk i akslingen. Noen ganger går det bra. Det blir som han som hoppet i fallskjerm under siste krig. Skjermen tok fyr og brant opp på veien ned. Mannen landet i et tre og overlevde. Det er ikke det samme som at man kan kutte fallskjerm, 'for det gikk bra den gangen'. Har pumpen mekanisk tetning, er den kjørt i løpet av et par sekunder, i beste fall holder den 30 sek. Sitér dette innlegget Link to post
Optimist1 Svart 13.Desember.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2020 Ingen vits i å ta noen sjangser for min del, venter til våren. Takk for innspill! Sitér dette innlegget Link to post
mmosberg Svart 13.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2020 (redigert) Volvo verkstedet her lokalt som tipset meg om denne metoden å kjøre motorene på land om vinteren. Denne praksisen er utbredt og helt trygg å bruke. No worries :-) Redigert 13.Desember.2020 av mmosberg (see edit history) Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
navid Svart 13.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2020 nbjelland skrev On 10.12.2020 at 13.29: Skulle gjerne ha fyrt opp maskinene (KAD44), båten står på land med vinterkonserverte motorer. Vil helst unngå å tømme motor for frostvæske i saltvannskretsen. I teorien burde det vel gå bra å starte motorene med demontert impeller uten at frostvæsken forsvinner? Noen som har prøvd? Slik jeg forstår innlegget ditt så er saltvannskretsen fylt opp med frostvæske og impelleren allerede demontert. Regner da med at lokket på pumpa er montert tilbake siden kretsen er fylt opp med væske. Har det vært mitt problem, har jeg startet motoren uten noen betenkeligheter. Du vil ikke få noe sirkulasjon i saltvannskretsen med impelleren ute, og da vil ikke frostvæsken forsvinne heller. Simmerringen vil få smøring siden pumpa er fylt opp med frostvæske, og vil dermed ikke gå varm. Men kjør ikke motoren så lenge at eksosanlegget blir overopphetet. Sitér dette innlegget Link to post
mmosberg Svart 13.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2020 Volvoverkstedet her lokalt opplyste at det nettopp er belgen mellom sjøvannsbendet og bukkehornet som er akilleshælen for kjøring på land uten væske og/eller sirkulasjon i sjøvannskretsen. Sprayer man inn lithiumfett på zimmerringen får den tilstrekkelig smøring. Lithiumfett på spray er tyntflytende i noen sekunder før det blir stivt og tar formen til grease/fett. Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.